T-Shirt Banner
Sidan 2 av 45 FörstaFörsta 123412 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 441

Ämne: Whiplash Gasser 90, mina upplevelser.

Trevligt med lite bilder framöver

Ska bli kul att höra vad du tycker om den i luften. Man har ju hört genom åren att gasser är klumpiga som en buss i luften men det har säkert blivit bättre genom åren. Framförallt har ju effekten ökat i bensinmotorerna.

Startar du denna med snöre eller starter???
    Daniel Ekström

Forum-räv
    Reg.datum
    Jan 2012
    När jag håller nitron i ena handen och gassern i den andra känner man en liten viktskillnad, till nitrons fördel. Whippy Gassern lär väga runt 5,4 med tom tank. Jag har inte sett en Whiplash sedan i somras och det som slår mig mest nu när jag har fått hem den är hur stor den är jämfört med Rexen, en bjässe.

Ja, det ska bli spännande att flyga den och om den känns som en buss i luften (vilket jag också har läst) så gör det mig ingenting, det passar min flygstil rätt bra. Om effekten stämmer lär det ju bli rätt hyfsad fart i den.

Den startas med DynaTron starter, gissa varför jag jagade en sådan för ett par veckor sedan..

Om allt går vägen skall jag iaf komma så långt att jag kan starta motorn i morgon.
    Hoppas ha den i luften nästa helg, behöver ha hem lite förlängningskablar till servo och kabelstrumpor.
    Old Bastards Malmö

Forum-räv
    Reg.datum
    Jan 2012
    Klockan 02:08.. det elektriska nästan klart, nu går jag och lägger mig.

Förresten.. provade att dra runt motorn med min DynaTron kopplad till 4S/5000mAh, inga som helst problem trots brottarkompressionen.
    Old Bastards Malmö

Misstänkte att du skulle starta med Dynatronen Angående vikten så är det ju en fördel när det blåser (som det ofta gör nu för tiden....) för helin blir ju inte lika vindkänslig.
    Daniel Ekström

Forum-räv waqrs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Grattis till en superfin helikopter Mats. Ska bli väldigt spännande att se vad du tycker om den när du får den i luften

Har själv varit sugen på en gasser då jag kört RC bensinbilar i flera år. Vilken förgasare kör man på dessa motorer när dom sitter i en helikopter? Är det standard Walbro eller?
    Futaba T8J

Forum-räv
    Reg.datum
    Jan 2012
    Citat Ursprungligen postat av waqr Visa inlägg
    Grattis till en superfin helikopter Mats. Ska bli väldigt spännande att se vad du tycker om den när du får den i luften

Har själv varit sugen på en gasser då jag kört RC bensinbilar i flera år. Vilken förgasare kör man på dessa motorer när dom sitter i en helikopter? Är det standard Walbro eller?
    Tack!

Ja, det är en helt vanlig Walbro. Nu har jag inte kollat vilket nummer det är på den, men ska göra det så jag kan beställa hem membransats. Membran har ju en tendens att lägga av ibland.

Jag har pratat en del med Wally på Rc-Aftermarket i natt och han rekommenderar bara marin 2-taktsolja till sina motorer. Marin 2-taktsolja har tydligen högre flampunkt än 2-taktsoljor för motorcykel och skogs/trädgårdsmaskiner så den lämnar färre sotrester i motorn. Lesson learned.. Aspen 2T som jag köpte får gå till motorsågen och weedwackern och sen blir det en beställning av marin tvåtaktsolja och ett par dunkar Aspen 4T.
    Old Bastards Malmö

Forum-räv
    Reg.datum
    Jan 2012
    Citat Ursprungligen postat av EKAN Visa inlägg
    Misstänkte att du skulle starta med Dynatronen Angående vikten så är det ju en fördel när det blåser (som det ofta gör nu för tiden....) för helin blir ju inte lika vindkänslig.
    Ja, och som sagt var kommer det säkert att passa min flygstil som hand i handske. Att kasta runt maskinen som en ilsken humla blir aldrig min grej och då spelar vikten mindre roll. Det kan som du skriver t.o.m. vara till fördel med ett par hekto mer.

Jag upptäckte en ny värld när jag köpte nitron i somras. Den mjuka flygstilen som kommer med förbränningsmotor passar mig perfekt. Elmaskin är ju klart väldigt häftigt med sin höga effekt och vridmoment, men nitron och förhoppningsvis även gassern känns lugnare och behagligare i luften.
    Old Bastards Malmö

Forum-räv
    Reg.datum
    Sep 2011
    Blog Entries
    1
    Jag vill inte vara negativ här. Jag testade en Gasser förra sommaren och upplevde den trött sävlig ja som en buss i luften.
    Efter denna så la jag mina Gasser planer på hyllan men alla är olika och det är just det som är så bra för utvekling

Forum-räv
    Reg.datum
    Jan 2012
    Citat Ursprungligen postat av ducc Visa inlägg
    Jag testade en Gasser förra sommaren och upplevde den trött sävlig ja som en buss i luften.
    Det kommer som sagt var att passa mig perfekt om det är så!

Sen kommer en annan aspekt in, den tekniska biten. Jag har levt med motorer i över 40 år, både proffesionellt och som hobby. Och just att pilla och hålla på med motorer är en lika stor del av hobbyn för mig som att flyga.
    Old Bastards Malmö

Aktiv användare
    Reg.datum
    Sep 2013
    Citat Ursprungligen postat av Matwes Visa inlägg
    Det kommer som sagt var att passa mig perfekt om det är så!

Sen kommer en annan aspekt in, den tekniska biten. Jag har levt med motorer i över 40 år, både proffesionellt och som hobby. Och just att pilla och hålla på med motorer är en lika stor del av hobbyn för mig som att flyga.
    Samma för mig (dock inte lika länge), fast de va bilar, f-n, när ja hade min Sierra RS Cosworth (RWD ), för summan som den motorn o bilen kostat mig hade jag kunnat ha ett gäng 800'or .. så RC Heli är "billigt" .. .allt är ju relativt
    [ KDS 600 - Vbar Neo || Blade mcpx bl || DX9 ]

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •