T-Shirt Banner
Sidan 3 av 45 FörstaFörsta 1234513 ... SistaSista
Resultat 21 till 30 av 441

Ämne: Whiplash Gasser 90, mina upplevelser.

Aktiv användare SprocTs avatar
    Reg.datum
    Aug 2013
    Va tro ni om OBR motorerna?

Skickas från min iPhone via Tapatalk
    2 st Goblin 700 PINK edition -Scorpion Esc 130A -Scorpion 4035-500 - Futaba T8FGs

Lite allmänna Whiplash tips

An TT dreven, utgår från denna video vid byte och service

Ha RIKLIGT med fett på spindel axel och runt dämpar gummina

Skruven som clampar tailcaset är någon mm för kort std så byt ut till en lite längre så minskar du risken för gängpaj

Var noggrann med att ofta kontrollera "spelet" för mainshaft (det man ställer med nedersta lagerbocken). Flyger du med minsta lilla glapp pajjar du maingear hubben.

Ha extra MA131-54 hemma. Vid hårda landningar knäcker man inte ställ eller ram, men gängorna i dessa stag tar stryk med tiden

Taildelen Ma131-132 är det enda (ish) del i tailen som slits. När de är slitna uppstår glapp och tailprestandan blir sämre. De är dock billiga och enkla att byta.

Lycka till med din Whiplash, den ser grym ut!

Forum-räv
    Reg.datum
    Jan 2012
    Citat Ursprungligen postat av Daniel Tengvall Visa inlägg
    Lite allmänna Whiplash tips

An TT dreven, utgår från denna video vid byte och service

Ha RIKLIGT med fett på spindel axel och runt dämpar gummina

Skruven som clampar tailcaset är någon mm för kort std så byt ut till en lite längre så minskar du risken för gängpaj

Var noggrann med att ofta kontrollera "spelet" för mainshaft (det man ställer med nedersta lagerbocken). Flyger du med minsta lilla glapp pajjar du maingear hubben.

Ha extra MA131-54 hemma. Vid hårda landningar knäcker man inte ställ eller ram, men gängorna i dessa stag tar stryk med tiden

Taildelen Ma131-132 är det enda (ish) del i tailen som slits. När de är slitna uppstår glapp och tailprestandan blir sämre. De är dock billiga och enkla att byta.

Lycka till med din Whiplash, den ser grym ut!
    Tusen tack för tipsen Daniel!

Ang. MA131-54. Jag har satt på Heavy Duty ställ. De är tillverkade av en mjukare plast som fjädrar lite och kan nog ta upp hårda krafter rätt bra. Vet inte om jag kommer att ha dem på när jag flyger, de känns lite väl mjuka, Gassern är rätt tung..

Tack ska du ha, ja den ser verkligen grym ut.
    Och en dröm att pilla med, kvalitetsnivån på materialet är skyhög!
    Old Bastards Malmö

Forum-räv
    Reg.datum
    Jan 2012
    All el är provkopplad och gyrot är programmerat. Nu ska kablar dras och najas så snyggt och praktiskt det bara går. Lite irriterande är att kablarna till mina MKS-servon är så korta att de inte når fram till FBL-enheten om jag sätter den fram på batterihyllan. Jag får montera den på sidan av chassiet istället eftersom jag inte är road av att sätta förlängare på servokablar. En förlängningskabel är ju alltid en möjlig felkälla, och möjliga felkällor vill jag inte ha i flygande maskiner. Jag får jaga fatt i servokabel och löda på en bit istället, det känns tryggare. Tills dess sitter enheten på sidan av chassiet.

Efter att kablarna är på plats ska rpm-sensorn till governorn monteras. Jag hoppas kunna läsa av en signal från magneten på svänghjulet med hjälp av Futaba GV-1 sensor. Om detta inte fungerar tillfredställande får det bli en Stator Gator.

whip_2_1.JPG
    Old Bastards Malmö

Borde man inte kunna flyga utan luftfilter som på nitrohelisar?? Eller blir det för stort luftflöde in i förgasaren kanske!! Kanske skulle behöva utveckla en annan förgasare i så fall just för helikopter.

Sent from my iPhone using Tapatalk 2
    Daniel Ekström

Aktiv användare
    Reg.datum
    Aug 2011
    Det går alldeles utmärkt att flyga utan luftfilter , det blir bara mycket insugsljud då från förgasaren ,, tycker den låter tillräckligt ändå 😀

Ja det lär ju bröla en del i insuget
    Daniel Ekström

Forum-räv
    Reg.datum
    Jan 2012
    Tvåtakt utan luftfilter låter rent för j-ligt!

All elektronik är monterad och fungerar som det är tänkt. Jag ogillar egentligen att ha servokablar på utsidan av chassiet men jag hittar inget bra sätt att dra dem mellan ramsidorna när FBL-enheten sitter där den gör. Ska dra om allt när jag ska löda om servokablarna

Nu återstår bara en fullständig setup av CGY750 och att byta ut alla färglada buntband mot svarta dito. Väntar på lite mer kabelstrumpa också, sen ska det vara klart för maiden.

whip_4_1.JPG whip_4_.JPG whip_3_1.jpg
    Senast redigerat av Matwes den 2014-01-13 klockan 21:42. Anledning: mer text
    Old Bastards Malmö

Aktiv användare www.RcHobby.ses avatar
    Reg.datum
    Dec 2012
    Snyggt o prydligt som vanligt med dina maskiner

Skickat från min GT-P7510 via Tapatalk 2

Forum-räv
    Reg.datum
    Jan 2012
    Citat Ursprungligen postat av SprocT Visa inlägg
    Va tro ni om OBR motorerna?
    Jag har faktiskt inte läst något alls om dem. På HF och RR är det mest snack om Hyper, Hanson och TRM.
    Old Bastards Malmö

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •