Join Helisweden on discord
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 20 av 20

Ämne: Solglasögon?

Ny användare
    Reg.datum
    Nov 2011
    När jag hade glasögon köpte jag dessa att ha över ordinarie glasögon http://www.hab.se/jr-solglasogon-pro...970-c-289.aspx

När jag gick över till linser har jag fortsatt att ha dom (jag vet det ser lite knäppt ut men, men). Jag har flera solglasögon i olika färger från svindyra till billiga men inget fungerar så bra som dessa när det gäller att se maskinen i luften. Har inte heller haft några problem att se displayen på radion. Har även träffat 2 andra piloter en träkors och en heli och båda delade min positiva syn på dom till 100%.

Nu har jag köpt ett par gula. Än så länge så har jag bara kört bil med dom, men i veckan ska det provas att flyga! Sitter fast på landet utan heli nu...
    Goblin 500 : Alzrc 450 pro FBL : Alzrc 450 pro FB : Blade Nano cpx, Mcpx BL : DX8 : Phoenix, Heli-x, NeXt

Aktiv användare tjernstr0ms avatar
    Reg.datum
    Aug 2013
    Polaroid mot vanliga glas gör att blänket försvinner i vattenpölar när man kör bil tex, fick förklarat på synsambutiken i byn att polaridoseringen kan göra att man får svårt att se displayer tex på mobilen dock inget jag själv upplevt. Själv tog ja med mig tanten i burtiken och några olika par brillor ut och tittade upp i himlen med dom
    Assault 700 DFC | TSA 700 Nitro | Brain | MKS | Scorpion | Spektrum DX9

Forum-räv bebbes avatar
    Reg.datum
    Nov 2012
    Citat Ursprungligen postat av tjernstr0m Visa inlägg
    fick förklarat på synsambutiken i byn att polaridoseringen kan göra att man får svårt att se displayer tex på mobilen dock inget jag själv upplevt.
    Jag ser inte displayen på min Hyperion laddare med mina Polaroid på mig.

Skickas från min iPhone via DX8
    T-Rex 450L Dominator, T-Rex 250 DFC, Eachine E010S, 250 race quad, Spektrum DX10, Orange TX10i.

Aktiv användare Liptons avatar
    Reg.datum
    Jun 2015
    Jag väcker denna tråd till liv igen i hopp om att det kanske finns lite mer input kring bra solglasögon för flygning. Jag har testa med gula glas, men gillade inte att färginfon till del går förlorad. Jag tänker mest på att se modellen på långt håll, tex när man gör vändningarna i F3C.

Jag som maskin förare med många displayer i lcd,led format har problem med polaroid. Om man vickar huvudet i sidled så ser man bra. Ser lite tokigt ut. Men det funkar för mig. Vi är ju lite tokiga som har denna hobby så varför inte bjuda på lite snedsende.��

Ray Ban Aviator med klassiska G-15-glas togs fram för amerikanska flygvapnet som inte kan ha polariserande glas. Ett annat krav var att alla färger skulle vara oförvrängda. G-15-glas (grönaktiga) kan fås till flera Ray Ban-modeller tror jag. Kolla bara att det inte är den polariserande glasvarianten G-15 P

Skickat från min SM-G991B via Tapatalk
    Senast redigerat av Dan_N den 2022-08-03 klockan 15:44.

Jag stod och valde mellan grönt (G-15) och brunt glas (B-15) för några år sedan när jag köpte brillor. Föll för dem bruna då jag tyckte de gröna blev för mörka och jag är jättenöjd med mina Ray-Bans!

Optiker sa att:
    G-15 är från början (som tidigare nämnt) framtaget för stridspiloter. Dem tar bort mycket ljus, vilket behövs när man är på hög höjd.

B-15 är bättre lämpat för förhållande med lite mindre ljus och är kontrasthöjande.

Polariserade glas är riktigt nice! Kanske inte gör någon större skillnad vid rc flyg. Möjligtvis att det kan ta bort lite blänk från canopy eller likande om solen ligger på men beror också på omgivningen runt omkring. Det ställer till det lite när man tittar på färgskärmar (mobilen) men tex en gammal vbc skärm är inga problem alls att titta på.
    Logo 700 | Logo 600SE | Logo 550 | Logo 200

Aktiv användare Liptons avatar
    Reg.datum
    Jun 2015
    Intressant, jag flyger ofta med mina gamla Rayban vilket överlag fungerar bra, men de dämpar klara och fluorescerande färger relativt mycket. De har antagligen G-15 glas och nu blir jag ju nyfiken att testa med B-15 istället.

Kom på att jag faktiskt har både brunt och grönt glas (har slipade solbrillor så fick även med oslipade gröna glas)

Jag kan försöka ta några bilder i solljus så kan du få se skillnaden
    Logo 700 | Logo 600SE | Logo 550 | Logo 200

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •