Join Helisweden on discord
Sidan 5 av 5 FörstaFörsta ... 345
Resultat 41 till 49 av 49

Ämne: Heliskalabygge: MBB BO-105 OH-HMA

Dessa blankvita skal... det vita, är det gelcoat eller är det vit färg? Är det samma som på tex flygnoskåpor? Dessa heliskal kallas "omålade" när man köper dem, men den är ju inte tex grå grund utan de är helvita.

Min plan var att slipa upp det med slipduk, dit med detaljer och sen måla med airbrush (tex Faskolor eller dylika), blir det bra?

Eller måste man slipa först, grunda med tex Hagmans (epoxigrund?)? Eller blir det "dubbelgrund" helt i onödan?

Har enkomponents airbrush-färger problem med någon annan färg? Kemisk bindning? Ruggar man upp, blir det då bara "mekanisk bindning"? Tycker ju iofs att dessa vita "omålade" skal skulle vara ämnade att målas på något vis.

Det är en el-helikopter så något bränsle kommer inte i närheten.

Förslag på hur jag borde göra?

IMG_5773.JPG

Skaffade en Iwata airbrush tidigare som jag lekt lite med och använt på diverse annat... ska nog gå att måla hela skalet med den. Vad tror ni om att rugga upp ytan, limma på alla detaljer, måla allt med airbrush (liten heli) och sen fixa det röda, svarta osv? Och avsluta med klarlack av nåt slag (blank, semi, matt).

2019 flög jag den senast...

Då som pod n boom med vinklade stjärten, igen! Flög den 3 ackar då och allt funka fint, kanske gyrogain kunde justeras lite, men det märktes bara om man punchar. Men gyro-inställningarna på den spelar ju ingen roll, den ska få ett BeastX-gyro och 4-bladigt är det meningen.

Pallar ESC och motor samt drevning av skalakroppsvikten? Är inte 3D-piniongen. I och för sig så blir det ju skillnad på 4-bladiga huvudet och 2 extra blad. Ska det vara någon speciell sorts blad till en så här liten skala-heli?

Hur ska jag snabbast komma igång med BeastX-gyrot? Finns det nån bra guide eller YouTube-video som enkelt förklarar? Vet
    i och för sig inte om det är så aktuellt just nu, ska flygas i omålade skalet först "ifall nåt skulle hända".

Ser lite udda ut med en 3D-heli med vinklad bom, riktigt onödigt om man ska flyga 3D.

IMG_2634.JPG

Bygget av denna lill-BO-105a fortsätter!

Värdhelikoptern Align T-Rex 450SE V2 behövde strippas på lite delar. Så jag plockade bort allt som ska bort från den och har mätt upp hur tjocka distanser den ska ha under ramen mot bottenplattan i kroppen.
    IMG_3660.JPG

Tittar man in i bommen bakifrån så ska Align-bommen ligga parallellt med övre kanten på bommen och centrerat. Eller, den ska egentligen högre upp, men jag måste få stjärtstagets slang på plats och se till att stjärtrotornavet blir på bästa stället, så det kan bli att justeras senare, har jag på känn.
    IMG_3662.JPG

Träbitarna är distanser fram och bak.
    IMG_3663.JPG

Och baktill har jag vänt stjärtrotorn från att vara på höger sida till vänster sida. Eller, det man ser här är glasfiberändringen och hålet på rätt sida.
    IMG_3664.JPG IMG_3665.JPG

Originalstjärtbladen har helt fel form (de som är på stjärtrotorn nu), så jag hittade ett par andra i en låda som ser ut att passa mycket bättre. Bara de målas sen så liknar det ännu mer. Och på tal om målas, den där blåeloxerade färgen är ju inte rätt ett dugg. Får väl bli att rugga upp den ytan och airbrusha med vilkenfärgdetnuskavara.
    IMG_3666.JPG

Landstället på denna heli är inte skala ett skvatt. Måste fundera hur jag gör... kanske jag bara målar dem svarta och sen syns inte de felaktiga T-korsen pga uppblåsbara flottörerna. Dessutom kommer dessa flottörer gömma medarna.
    IMG_3667.JPG

Tog en bild från sidan och jämför med originalet. Är en bit kvar tills det liknar... ;-) I det stora hela kommer rätt vit färg, det rödmålade och svarta landstället göra 90%.
    IMG_3668.JPG

Justja, grejerna från MicroHelis.de med lite detaljer.
    Den där spoilern som ska var där bak, ändorna på medarna, antennerna på bommen samt vindrutetorkarna.IMG_3719.JPG

Envägslagret vänt!

Gick att pressa ur med rätt verktyg och sen tillbaks andra vägen så att rotorn nu fungerar åt andra hållet (skala-rätta hållet).
    IMG_3693.JPG

Batteriet är inte så skalasnyggt med klara fönster.
    Kanske går att ställa acken mer stående eller i alla fall "mörka acken" med nåt.
    Hur har ni andra gjort som byggt 450-skala-helis (förutom tonat rutorna)?
    Dessutom är glasfiberfärgen inte så vacker där inne.
    Är öppna fönster på sidorna för att få kylning så man ser ju in.
    IMG_3694.JPG

Målat lite!

Målade insidan ljusgrå på denna, bästa färgen om man vill kunna se nåt.
    Målade med pensel, Revell nånavdegrå.
    Tejpade kanterna med sån där gul tunn formbar tejp man har när man tex airbrushar.
    Men insidan syns bättre utåt om ljust på insidan.
    Nåja, får testa sig fram.
    "Locket" är inte klart än.
    Att måla insidan före utsidan? Hm, dumt?
    Jag tänkte det är lättare komma åt allt "in under och bakom" i nuläget. Sen när man målar utsidan täcker jag in insidan, det man missar, det kan man lätt fylla i efteråt.
    IMG_3781.JPG

Och så målade jag landstället, men det kanske jag skulle ha gjort i en annan ordning.
    Ska ju kapa och fixa dit skala-ändorna, SEN borde jag målat. Nåja, färgen är lättmålad.
    Blev halvmatt (semi matte) svart (Revell).
    Ser man på en tidigare bild så ser man att BO105 på riktigt sitter som en padda, så landstället ska även kapas.
    Eller kanske det bara är en synvilla för att de uppblåsbara pontonerna är där?
    Men om det kapas så kanske det blir för smalt, så jag måste se hur jag löser det.
    IMG_3780.JPG

Håller på målar canopyn på insidan så jag får det klart före jag går vidare med resten.
    Senast redigerat av Ålänning den 2022-01-29 klockan 13:05.

Målade insidan av borttagbara nosen...

...för att få bort den tråkiga glasfiberfärgen. Kikade på lite bilder och det verkade som det var mattsvart där framme, vitt på sidorna, grått där bak. Så jag fick ju kludda dit färgen på det viset bara. Lite pilligt att komma åt maskera det svarta, men det gick bra. Nästan så frihand är enklare ibland. Nästa att göra är att göra klart stjärten där jag byggt om så stjärtrotorn är på andra sidan istället.

IMG_4274.JPG IMG_4275.JPG

Dags montera ihop inför testflygning!

Har gjort klar upphöjda stjärtänden vad gäller glasfiberarbetet (svängt sida på stjärtrotorn). Har grundmålat och fick se lite småfix som ska slipas till/"spacklas", grundmålas lite mer och sen ska den va klar för montering och flygning. Har även målat klart i stjärtdelen så det underlättar när det ska slutmålas efter utsidan är klar.

Jag kom på nu att jag aldrig flugit denna mekanik med extravikten som ska motsvara skalet, men äh, jag märker väl.

Provmonterat endast, måste fixa styrningen av stjärtrotorn samt få fast mekaniken så den är centrerad i kroppen utan att rotorn tar i skalet nånstans. Behövs fästen upptill också alltså. Sen ska ESC och mottagaren i så jag kan fixa kablaget och sen få in acken så det blir smidigt att byta ack på fältet.

Tar sig!

IMG_4277.JPG IMG_4281.JPG IMG_4279.JPG IMG_4280.JPG

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •