Join Helisweden on discord
Sidan 8 av 8 FörstaFörsta ... 678
Resultat 71 till 78 av 78

Ämne: Hjälp med Gov i Brain

Då var jag här igen.... Jag tänkte att det skulle bli lättare att fixa gov i Yge reglaget istället men något blir fel även här. Och igen för högt rotorvarv.

Testade att kalibrera om esc på följande sätt.
    - 0-100% thottlekurva samt 100-100 i travel (spektrum DX9)
    - Sedan startade jag esc med progkort och ställde stop och full speed
    - Sista jag gjorde var att öka travel så sändaren och brain ger samma i motortaben. stickan i botten ger 0% i brain.

Ingen aning om vad som blir så fel... Räknade ut att jag skulle ligga runt 75% rak thottlekurva för 2300 rpm men istället får jag 2300 rpm vid drygt 30% istället

Edit: Jag har bytt till 11T pinion nu, tagit bort gov från brain (både kabel och i programmet) och ställt gov i yge.
    Senast redigerat av Jacob den 2017-05-25 klockan 17:37.
    Logo 700, Logo 550sx, Oxy 4

Forum-räv desmos avatar
    Reg.datum
    Oct 2014
    Låter som om du kalibrerar ESC med travel i TX 100/100 och sen ökar travel i TX mot FBL till 130/130. Utgår inte respektive enhet då från olika utgångslägen?

Nu är jag osäker hur jag gjorde i DX9, men har för mig att jag sätter servo centrum och alla kanaler motsvarande 100/100 i FBL först. Därefter gör jag pitch/cyclic setup och kalibrerar esc.
    Oxy & Goblin | Brain & Jeti

Nu har jag fått till mina varv. Ligger dock på 19%, 24% och 29% flat curve men skit samma. Det är iaf rätt utväxling och gov håller som den ska.

Nu är ska jag bara testa Helin imogon försiktigt och sen blir det Habo 😉

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Forum-räv desmos avatar
    Reg.datum
    Oct 2014
    Citat Ursprungligen postat av Jacob Visa inlägg
    Nu har jag fått till mina varv. Ligger dock på 19%, 24% och 29% flat curve men skit samma. Det är iaf rätt utväxling och gov håller som den ska.

Nu är ska jag bara testa Helin imogon försiktigt och sen blir det Habo ��

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
    Häpp, ja det finns många vägar till en lösning. O ta det försiktigt på testet, dumt att skrota skiten lagom till avfärd
    Oxy & Goblin | Brain & Jeti

Lånar min egna tråd till en annan fråga

När jag rör tailservot från radion så ger den fullt utslag vid kanske 40-50% av fullt utslag från radion. Ska det vara så här eller är det en inställning jag har missat? Kan tillägga att jag märkte det nu när jag har helin på marken och går igenom setupen om det är till någon fördel. Receiver tab i brian stämmer. 100/100 på tailen.

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Lånar min egna tråd till en annan fråga

När jag rör tailservot från radion så ger den fullt utslag vid kanske 40-50% av fullt utslag från radion. Ska det vara så här eller är det en inställning jag har missat? Kan tillägga att jag märkte det nu när jag har helin på marken och går igenom setupen om det är till någon fördel. Receiver tab i brian stämmer. 100/100 på tailen.
    Det är helt normalt.
    Ett roderutslag på stickan betyder för de flesta att man begär en viss rotationshastighet. När gyrot ser att hastigheten inte uppnås så ökar tailpitch tills max nås. Det är vad som normalt sker när helin står på marken.

mvh/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Tack bo!
    Misstänkte att det kunde vara något sånt. Vilken tur att det går snabbt att få svar här

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Tack bo!
    Misstänkte att det kunde vara något sånt. Vilken tur att det går snabbt att få svar här
    Att jag skrev "för de flesta" var att många gyron kan ställas på två sätt, när det gäller tail.

– "AVCS" betyder att stickutslag betyder att men begär en viss piruetthastighet. Det vanligaste på "3D"-helisar.

– "Normal" blir mer "flygplanslik" och används ibland av t.ex. skalapiloter.

Jag tror att "normal" ger en mer skalalik flygstil. Jag har knappt testat "normal".

mvh/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •