Join Helisweden on discord
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 22

Ämne: Brain 2 med nya telemetri + Futaba

Aktiv användare
    Reg.datum
    May 2014
    Jag köpte 10st
    Om det blir dyrt för dig med frakt osv... så kan jag skicka en till dig...

Jag köpte både med metall o keramik, körde själv med metall, har inte riktigt fattat skillnaden, tror inte det spelar nån roll för detta, andra verkar också ha kört med metall.

Aktiv användare
    Reg.datum
    May 2014
    Ett tips, om du har r7008sb mottagare så har den inbyggd volt mätare, finns kabel o beställa från diverse kinesiska sidor för 2-3$.
    Om du letar runt lite kan du nog hitta vilket motstånd man ska ha, mer eller mindre samma princip med hur kabeln ska lödas ihop med motstånd. Dock lödar man dessa kablar på esc minus och plus, där batterier går in. Och kopplar till mottagare, den klarar av 70v+.

På så sätt får du detta skickat till din radio, där fungerar det bättre med att lägga larm på volt. När den går under en vis nivå så säger den till, så fort du landar o det går upp så slutar den att gnälla, samma gäller om du kopplar ifrån batterierna men har igång mottagare o gyro.

De som kopplas till brain får info från esc o inte mottagare, dessa larm är skit jobbiga, de slutar inte att gnälla när volt går ovanför tröskel eller om du kopplar av batteri, det gnäller tills du stänger av radion

Så jag kör med larm för volt genom mottagaren o mha used larm (fuel gauge) genom dessa nya sensorer.
    Av någon anledning är larm för volt genom mottagare bättre designad än genom esc, detta är dock inget som har o göra med varken brain eller din esc, det är radion som är dumt gjord när det gäller dessa larm, kanske mycket bättre på andra radion, som tex 18mz modellerna.

Forum-räv desmos avatar
    Reg.datum
    Oct 2014
    Jag köpte 10st
    Om det blir dyrt för dig med frakt osv... så kan jag skicka en till dig...
    Tack, riktigt schysst! jag behöver nog ett gäng jag med så är specen ok så beställer jag nog 10 direkt. Ska försöka få till detta i alla helisarna på sikt o nån lär man väl löda fel...

det är radion som är dumt gjord när det gäller dessa larm
    faktum är att jag inte kör Futaba utan Spektrum, men det är troligvis inte nån skillnad på rx volt där heller. Som steg ett känns mAh infon viktigast, men börjar man så fastnar man säkert i det där DX9an känns än så läge bra men har faktiskt börjat kika på vilka alternativ som finns därute som på lite längre sikt känns rätt, det händer ju en del intressanta saker just nu.
    Oxy & Goblin | Brain & Jeti

Aktiv användare
    Reg.datum
    May 2014
    Jo mAh infot är guld värd, jag kör larm på den men också volt, har märkt att trötta batterier tappar volt långt innan 80% mah är använd, så kan man landa när antingen den ena eller den andra går...

Fett sugen på Jeti, lite för dyrt men nice o kunna ställa in ALLT på brain genom radion, du får upp samma menyer som du har i adv läge
    Och inte nog med det, du får live log data, allt som loggas i brain kan du se live rätt i radion, behöver ingen dator mer... med grafer o allt

I alla fall om jag har förstått det rätt. Men det blir drygt 10 000kr minst för radio o sen byta ut alla mottagare...
    Men som sagt, bara mah info är guld värd, det ihop med volt och du kan flyga nyare o gamla batterier utan att bry dig om sätta larm på tid, utan bara flyga efter hur batteriet mår o har o ge.

Jag fick göra ett par test flygningar för att kalibrera mätaren korrekt, tror jag fick lägga till 5% i kompensation. Finns en inställning för det i gov delen, slider som du drar åt ena eller andra hållet för + och -.

Forum-räv desmos avatar
    Reg.datum
    Oct 2014
    Håller med om att det är en större investering om att ha bra info i tx. Men o dräpa några 12s limpor på avsaknad info är heller inte billigt.

Flyger på timer idag och det är helt ok när man inte har provat nåt annat. Men så börjar man fulpitcha lite mer och lägger till några autosar. Blir nån form av känsla som grund för förbrukning. Här nånstans börjar man övertyga sig själv att investera i nya saker är helt klart rimligt (läs roligt)
    Oxy & Goblin | Brain & Jeti

Aktiv användare
    Reg.datum
    May 2014
    Nä verkligen inte, blir en del pengar till slut, har förstört några genom åren nu

Men för min del så har mha info gjort stoooor skillnad, sen allt det extra man får med jeti är bara kul o ha, men inte nödvändigt, har med mig en gammal Andriod telefon i laddväskan som funkar mer än utmärkt för att ställa in saker på fältet. Så jag klarar mig, det var mest mah info jag var ute efter.

Sen e det kul o se temp, ripple o lite annan info, temp får jag nog nytta av på min Trex, den e alltid på gränsen till vad jag tycker e ok på sommarn, esc gömd under canopy så den blir varm, skohornade in fläkten som finns på Castle 160a modeller, fick ner det 10c. Men skönt nu när jag man ställa larm på det också, mindre kul om det börjar brinna i luften

Men nu blir tid helt oväsentligt, spelar ingen roll hur man flyger, kan köra "galet" o landa efter 4min eller flyga lugnt o komma upp i 7min, batteriet säger till mig när det e dags oavsett hur jag flög, nu när jag har kört det några dagar så fattar jag inte varför jag aldrig skaffat det innan

Du kommer se vad jag menar

Aktiv användare
    Reg.datum
    May 2014
    Förresten, jag vet inte jag nämnt det innan man du kan inte tyvärr testa om det fungerar hemma.
    Eller jo det kan du, beror väl på hur du bor

Rättare sagt kan du inte testa det utan blad. Din esc måste komma upp i 8A innan brain börjar registrera nått.
    Jag satt hemma en kväll o höll på att bli galen när inga sensorer registrerade nått, körde utan blad o då blev det aldrig mer än 1A.

Aktiv användare
    Reg.datum
    Jan 2016
    Citat Ursprungligen postat av erfan Visa inlägg
    Förresten, jag vet inte jag nämnt det innan man du kan inte tyvärr testa om det fungerar hemma.
    Eller jo det kan du, beror väl på hur du bor

Rättare sagt kan du inte testa det utan blad. Din esc måste komma upp i 8A innan brain börjar registrera nått.
    Jag satt hemma en kväll o höll på att bli galen när inga sensorer registrerade nått, körde utan blad o då blev det aldrig mer än 1A.
    Det beror på vilken ECS du har, jag kör med HobbyWing och de registrerar redan vid 1-2A så jag kunde prova utan blad.

På Spektrum och HW behöver man heller inte löda något motstånd utan "bara" koppla in på rätt sätt i Brain. I detta fallet är det koppla bort plus och minus och endast koppla in signal på kanal 5 (i mitten på sista uttaget) så man fick pilla lite för att få till kabeln. När det var gjort funkade det fin-fint. Har kört med TM1000 och Flightpack sensor innan men det blev så rörigt med sladdar osv så denna lösning är riktigt fin!

/N

Aktiv användare
    Reg.datum
    May 2014
    Det e ju jätte bra!
    Vart flyger du förresten? Hört det är många i Skåne som flyger helikopter i Helsingborg, men lite tur kanske jag blir medlem till sommaren, håller på att kolla på hur och det verkar som jag landar norr om Landskrona...

Mer eller mindre helt ensam med heli i Malmö, hade varit kul o flyga med fler o förhoppningsvis massor av bättre spakare så man lär sig mer o mer

Aktiv användare
    Reg.datum
    Jan 2016
    Jag kommer försöka vara i Helsingborg på heli-tisdagarna så långt det går. Det brukar vara 4-6st i Helsingborg på tisdagarna. Sonen flyger quad och det är flest i lödde så jag kommer vara där en del också. Det finns några heliflygare i lödde också.

/N

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •