Join Helisweden on discord
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 16

Ämne: Brain advanced settings

Forum-räv desmos avatar
    Reg.datum
    Oct 2014

Brain advanced settings

Det fungerar alldeles utmärkt att använda Brain med att göra en setup genom standard panelerna, ange bladstolek och flygstil, ut o flyg. Men sen finns det en massa saker att finjustera om man behöver åtgärda nåt specifikt. Eller om man som jag, bara vill förstå hur det funkar och hur det påverkar beteendet i luften.

Fast jag kom aldrig ihåg vad jag gjort på vilken heli och har även fullständigt skruvat bort mig på helt fel funktion, så jag satte upp en mall så jag hade kvar vad jag utgick ifrån, lättare sen då att ta med det som gick bra till nästa heli. Har den i excel, men går inte att ladda upp det formatet, så den kommer som pdf.

Benämningarna är hämtade från Brain, men PID-Loopar mm är ju generella så det är nog lätt översatt om du vill ta den till annan FBL. Bara att fylla i tråden vidare om vad det är i advanced settings som du använder och hur du tycker det förbättrat din heli.
    Bifogade filer Bifogade filer
    Oxy & Goblin | Brain & Jeti

Aktiv användare
    Reg.datum
    May 2014
    Grymt jobbat!

Riktigt nice! Kan tillägga att pitch precomp (tail) gjorde en hel del skillnad på min Logo
    Logo 700, Logo 550sx, Oxy 4

Forum-räv desmos avatar
    Reg.datum
    Oct 2014
    Kul att den kommer till användning!
    Ja sätter man P+I ordentligt först och sen lägger på lite precomp så sitter tailen som ett smäck.

Sen även om man gör en punchout och tex höger ail som en knife edge och tailen kickar kan man på samma sätt lägga på lite cyclic precomp för att få tailen helt stabil på samma sätt. Generellt ligger jag nog kring typ 20pitchprecomp och 10 cyclic precomp. Tailprecomp kan jag inte se skillnad på så den har jag på 0.

Nåt annat som gjorde stor skillnad för mig ligger under cyclic - tail drag compensation.
    När man snabbt spakar upp o ner så har bommen en tendens att sacka efter, blir liksom ett gung i ele-axeln. Denna parameter kompenserar för det som gör att man kan pitcha upp/ner snabbt och bommen håller ett stadigt horisontellt läge, utan gunget. Syns även om du gör snabba pirosar - disken håller sig flat varvet runt.

Jag hamnar nånstans mellan -2 och -6 på mina verkar som det är nån slags sweet spot.

Lånar denna gamla tråden

Min Logo 550sx får (snabba) tailwag när jag "flyger hårdare" men vid vanlig hovring sitter tailen perfekt . Är det fortafarde P-gain som är för hög eller finns det någon annan gain för tailen som justeras när det bara uppstår vid hastiga pitch-rörelser?

Forum-räv desmos avatar
    Reg.datum
    Oct 2014
    Om det mekaniskt går lätt så skulle jag börja med att sänka P-gain något. Prova att dra ner 3-5 punkter och se om det ger sig som en början.

Löser inte det problemet kan du beskriva lite närmare vad du har för settings och under vilka situationer det sker, tex vid FFF, vid hård pitch från hover, vid overspeeds etc.

Snabba wags som dyker upp är inge trevligt för varken heli eller pilot.

Tack för svar
    Ska testa sänka P-gainen lite till att börja med. Mekanistiskt går tailen lätt och fint.

Lägsta varvet (1900) känns bra men de högre (2150 och 2300) ger wags vid fullpitch. Exempelvis vid rainbows och vid hård pitch från hover. Jag har något lägre gain på de högre varven men kanske behövs ännu mindre då FFF ger inga tendenser till wag och samma sak gäller snabba svängar.

Forum-räv desmos avatar
    Reg.datum
    Oct 2014
    Låter som du har svaret där, för min del brukar det se ut nåt sånt här.. har jag tex 50 vid 1900, kan den vara 44 vid 2150 och inte ovanligt kring 39 vid 2300. Förutsatt att du har satt gyrokanalen från sändaren så Brain läser den 100/100 då förstås..

Japp får testa det . Ligger på 25 på 1900 men skiljer inte mer än max 3 steg mellan de andra varven. Har det inte i huvudet men tror jag har 25, 23, 21. Ska man ha så låg? Tail gain kör jag bara i software.
    Logo 700, Logo 550sx, Oxy 4

Aktiv användare Kråkans avatar
    Reg.datum
    May 2017
    Ingen av mina helisar har flugit bra med standard setup. Visst flyger dom, och för bara enklare sportflygning har det funkat ok. Men en basic setup kommer troligtvis aldrig klocka perfekt för just "din" heli. Räcker ju tex att man ändra rotorvarvet så måste flera parametrar ställas om, eller vilka rotorblad man använder. Oftast tycker jag att cyclic gainen varit för hög på standardsetup iaf vid högre headspeed. D gain på tailen var aldeles för hög på min goblin 500.

Nåt som gör sjukt stor skillnad om man använder ikon/brain governor är governor precomps. Min 500 kändes lite trött och tråkig när jag hade byggt den. Men +5 p gain och ökade samtliga precomps tills varvet var stabilt så var det som en helt annan heli, den fick liksom liv :P. Feed forward på cyclic gör hela helin lite mer levande
    Goblin: 380, 500 Sport, 650 Black Nitro,
    Gaui NX5

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •