Join Helisweden on discord
Sidan 2 av 6 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 54

Ämne: Goblin fireball

Aktiv användare Kråkans avatar
    Reg.datum
    May 2017
    Citat Ursprungligen postat av Ken1 Visa inlägg
    Min gick i backen idag! Nu har jag bara en ack, så det tog lite tid mellan att gå hem o ladda. Men hur som, första acken så hoppade stjärten upp och ner duktigt. Gick hem, och justerade lite på gyropotten (BeastX). Nästa provflygning gick bättre, då var det borta men när jag körde på idle2 (ca 3800v/m) så började den hoppa igen frenetiskt, så var bara att köra på idle1 och fisflyga. Tredje acken då, ja fortfarande fisflygning och gjorde en flip. Inga konstigheter, flög runt lite till och gjorde en ny flip, men jag lite för väl lågt och de bakre rotorbladen slog lätt i gräset. Slog på TH direkt och fick ner den hel. Kikade lite snabbt och såg inget speciellt och tog upp den igen.. då flög helikoptern i bitar!. Konstaterade att ett bakre blad med hub saknades (hittades med allt skruv och lager i behåll!). Huven hade gått i delar och kolfiber stången till stjärten där saknades en länkarm.. Men allt annat inkakt!. Länk arm fanns en extra i påsen, men en gängad stång var värre.. hittade en skruv som passade som kapades i rätt längd. Fungerade fin fint. Och bara för att kolfiberstången INTE skulle spricka igen på samma ställe, så lindade jag sytråd runt och sedan lite superlim. Huven lagades med tejp och ett lim kallat "allplast". Nåt från UHU som luktar Karlssons klister. Verkar faktiskt som att plasten "svetsas" ihop av detta så fogarna blir väl sega. Nå. Huven är inte snygg längre men får vara så, tills Rubin får in i lager. Hur som.. efter allt fixandes och locktitande av stjärtrotorn, så tog jag upp helin och hovrade lite.. Klockrent!. bladen trackade och inga konstiga vibbisar. Så.. den flyger igen!
    Vilken av pottarna justerade du bort att tailen hoppade upp och ned ?
    Goblin: 380, 500 Sport, 650 Black Nitro,
    Gaui NX5

Aktiv användare Ken1s avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Blog Entries
    7
    Ändrade lite på Pot nr 1 cyclic gain. Men detta var på låga varv, hann inte ställa in när jag kör på idle up2. Smällen kom före . Jag sänkte alltså gain värdet. Rekommenderas också enligt manualen vid små helikoptrar. Nu har jag V3 på min BeastX.
    Senast redigerat av Ken1 den 2017-08-24 klockan 16:33.
    //Team FlyingDucks
    ガラス労働
    Licens A1/A3

Reg.datum
    Jan 2012
    Blog Entries
    7
    Äventyret fortsätter, men nu till det bättre. Flög två ackar igår på fältet, testade idleup2 och det tog inte många sekunder innan stjärten hoppade som en tok. Landade och tog mig en funderare, inga axlar som var sneda eller något sådant. Provade att sänka gain i radion från 40 till 25. Jodå! Nu hade vi en stjärt som inte hoppade, däremot drev den sidledes lite lätt obehagligt men gick att parera. Upp med gain till 26 och där satt den. Det enda nu är att den slår ut med stjärten åt sidan när jag pitchpumpar, men det är en liten inställning i BeastX som skall göras. För att vara på säkra sidan, att jag träffat rätt så höjdes gain till strax över 30.. Och då kom hoppningarna i baken tillbaka. Pjuh. Körde lite lugn flygning och lät den också sträcka på sig på lite förbiflygningar. Mycket trevlig!
    //Team FlyingDucks
    ガラス労働
    Licens A1/A3

Reg.datum
    May 2017
    Äventyret fortsätter, men nu till det bättre. Flög två ackar igår på fältet, testade idleup2 och det tog inte många sekunder innan stjärten hoppade som en tok. Landade och tog mig en funderare, inga axlar som var sneda eller något sådant. Provade att sänka gain i radion från 40 till 25. Jodå! Nu hade vi en stjärt som inte hoppade, däremot drev den sidledes lite lätt obehagligt men gick att parera. Upp med gain till 26 och där satt den. Det enda nu är att den slår ut med stjärten åt sidan när jag pitchpumpar, men det är en liten inställning i BeastX som skall göras. För att vara på säkra sidan, att jag träffat rätt så höjdes gain till strax över 30.. Och då kom hoppningarna i baken tillbaka. Pjuh. Körde lite lugn flygning och lät den också sträcka på sig på lite förbiflygningar. Mycket trevlig!
    Håller på att bråka med beastx lite på min 470. Har fått den verkligen superstabil på alla sätt. Men när jag pitchpumpar hoppar stjärten även på min. Inte mycket dock. Vid full positiv går stjärten kanske 10 cm till höger, detta med max torq precompensation. Sen har jag en annan konstig grej som händer vid en viss manöver. Om jag flyger snabbt inventerat med tailen framåt sen loopar helin snabbt så tailen kommer uppåt då börjar tailen rotera hastigt. Har hänt 2 ggr och jag har lyckats rädda den. Men samtidigt lite läskigt. Antar att det säkert finns en viss procedur när man ställer in beastx och det är kanske inte så svårt när man vet hur man gör.
    Gaui NX5

Forum-räv
    Reg.datum
    Mar 2015
    Citat Ursprungligen postat av Kråkan Visa inlägg
    Håller på att bråka med beastx lite på min 470. Har fått den verkligen superstabil på alla sätt. Men när jag pitchpumpar hoppar stjärten även på min. Inte mycket dock. Vid full positiv går stjärten kanske 10 cm till höger, detta med max torq precompensation. Sen har jag en annan konstig grej som händer vid en viss manöver. Om jag flyger snabbt inventerat med tailen framåt sen loopar helin snabbt så tailen kommer uppåt då börjar tailen rotera hastigt. Har hänt 2 ggr och jag har lyckats rädda den. Men samtidigt lite läskigt. Antar att det säkert finns en viss procedur när man ställer in beastx och det är kanske inte så svårt när man vet hur man gör.
    Att åka baklänges fort är ganska påfrestande för tailen, och har man för lite aerodynamiskt tryck (eg. för små blad, för låg headspeed, för låg tail-ratio, ineffektiva tailblad,. etc) så kan helin definitivt kasta runt sig. Tänk att du håller kanten på en väldigt stor kartongskiva mot vinden - så länge den pekar rakt mot vinden så är det stabilt, men om du tappar den lite åt sidan så krävs det mycket kraft för att få upp den mot vinden igen. Tailen vill helt enkelt likt en vindflöjel vända sig bakåt när man åker snabbt frammåt.

Om du sedan loopar den aggresivt så ökar du hastigt belastningen på rotorn, så du kommer direkt tappa varvtal och därmed styrförmåga för tailen. Dessutom så ökar vridmomentet, så tailen måste hålla i sig hårdare, dessutom mot vinden, och med mindre tillgänglig kraft.

Till viss mån så går det att justera med rätt tailblad, varvtal, gain-inställningar etc. men alla helikoptrar har alltid en gräns för hur hårt man kan pressa dem. Alla helis kickar ut tailen vid full pitch om man drar i spakarna tillräckligt hårt. Det går att göra en heli med fruktansvärt stark motor, snabba servon etc, men till viss mån så måste man tänka lite på hur man spakar också.

Just att du har en 470 combo betyder att du troligen har bra anpasssade tailblad, så det handlar nog mest om att ställa in den rätt och sen inte flyga hårdare än helin klarar (vilket ändå med rätt inställningar kommer vara ganska så hårt, kolla teampiloter t.ex! återigen det handlar väldigt mycket om hur man spakar).

Första är att se till att köra rätt headspeed. På lägre varv så kommer tailen vara betydligt svagare än det är tänkt, så kör rekommenderade varvtalet från tillverkaren.

För den andra så spelar governor väldigt stor roll - den är inte bara till för att hålla varvtalet, utan för att klara att återhämta sig från belastningar utan att tailen börjar strula. Beroende på vilken governor du kör så brukar det gå att ställa in motsvarande precomp på den också.

Jag skulle nog inte köra max torq precomp, det har en tendens på de flesta gyron att leda till andra problem, bl.a. en större kick när man pitchar. Dessutom så "motverkar" den i princip heading hold gain, så man kan prova att sänka det något klick istället för att höja torq precomp massor.
    Senast redigerat av togi den 2017-09-03 klockan 14:37.
    Logo 700 / 600 SX v2 / 550 // Gaui X7 // Soxos 700 // Goblin Urukay
    VBar Control, Jeti DS16, Spektrum DX7 g2

Reg.datum
    May 2017
    Citat Ursprungligen postat av togi Visa inlägg
    Att åka baklänges fort är ganska påfrestande för tailen, och har man för lite aerodynamiskt tryck (eg. för små blad, för låg headspeed, för låg tail-ratio, ineffektiva tailblad,. etc) så kan helin definitivt kasta runt sig. Tänk att du håller kanten på en väldigt stor kartongskiva mot vinden - så länge den pekar rakt mot vinden så är det stabilt, men om du tappar den lite åt sidan så krävs det mycket kraft för att få upp den mot vinden igen. Tailen vill helt enkelt likt en vindflöjel vända sig bakåt när man åker snabbt frammåt.

Om du sedan loopar den aggresivt så ökar du hastigt belastningen på rotorn, så du kommer direkt tappa varvtal och därmed styrförmåga för tailen. Dessutom så ökar vridmomentet, så tailen måste hålla i sig hårdare, dessutom mot vinden, och med mindre tillgänglig kraft.

Till viss mån så går det att justera med rätt tailblad, varvtal, gain-inställningar etc. men alla helikoptrar har alltid en gräns för hur hårt man kan pressa dem. Alla helis kickar ut tailen vid full pitch om man drar i spakarna tillräckligt hårt. Det går att göra en heli med fruktansvärt stark motor, snabba servon etc, men till viss mån så måste man tänka lite på hur man spakar också.

Just att du har en 470 combo betyder att du troligen har bra anpasssade tailblad, så det handlar nog mest om att ställa in den rätt och sen inte flyga hårdare än helin klarar (vilket ändå med rätt inställningar kommer vara ganska så hårt, kolla teampiloter t.ex! återigen det handlar väldigt mycket om hur man spakar).

Första är att se till att köra rätt headspeed. På lägre varv så kommer tailen vara betydligt svagare än det är tänkt, så kör rekommenderade varvtalet från tillverkaren.

För den andra så spelar governor väldigt stor roll - den är inte bara till för att hålla varvtalet, utan för att klara att återhämta sig från belastningar utan att tailen börjar strula. Beroende på vilken governor du kör så brukar det gå att ställa in motsvarande precomp på den också.

Jag skulle nog inte köra max torq precomp, det har en tendens på de flesta gyron att leda till andra problem, bl.a. en större kick när man pitchar. Dessutom så "motverkar" den i princip heading hold gain, så man kan prova att sänka det något klick istället för att höja torq precomp massor.
    Vore kul att kunna göra tex tic tocs utan att tailen slår åt sidorna. Jag kör motorn på en rak kurva 90% utan governor. Kanske har med saken att göra då. Finns ju en gov i fartreglaget. Provade den men tyckte inte den verkade bra
    Gaui NX5

Reg.datum
    Jan 2012
    Blog Entries
    7
    Snälla, diskutera gärna gyro och 450/470 etc i egen tråd, denna tråd är tänkt för Goblin Fireball nämligen. :-)
    //Team FlyingDucks
    ガラス労働
    Licens A1/A3

Forum-räv
    Reg.datum
    Mar 2015
    Snälla, diskutera gärna gyro och 450/470 etc i egen tråd, denna tråd är tänkt för Goblin Fireball nämligen. :-)
    ber om ursäkt! tänkte att det var relevant för diskussionen om tailproblem, men vi tar det separat som du säger!
    Logo 700 / 600 SX v2 / 550 // Gaui X7 // Soxos 700 // Goblin Urukay
    VBar Control, Jeti DS16, Spektrum DX7 g2

Reg.datum
    Jan 2012
    Blog Entries
    7
    Ingen fara! På ett sätt så passar det iof in med tailproblem. Speciellt kanske om man kör BeastX, nåväl. Vi kan starta en annan tråd kanske om just tailproblem och BeastX?
    På min Goblin har det nog löst sig en aning hoppas jag.. Den drev och hade sig men även slog ut sidan vid pådrag av pitchen oavsett varvtal. Jag hade förmodligen gjort ett misstag efter renoverat upp stötstången. Glömde att sätta pitchslidern neutralt. Löste sig med att köra Beast i rate läge och justera. Så.. om allt fungerar om det skall, så får jag prova senare idag.
    //Team FlyingDucks
    ガラス労働
    Licens A1/A3

Aktiv användare
    Reg.datum
    Jan 2014
    Förstår inte varför de inte öppnade med glasfiberhuv... eller jag förstår att de tjänar mer pengar på att folk vill bli av med plastrapplet o köpa lite bling... Hur som... ser nice ut med andra kläder, blev nästan lite sugen...

Oxy 285 AR7200BX, Koby40, HKII-2216-16 450L VX1e, HW50v3, HK 2520-1880 Goblin 570 VX1n, Jive 80+HV, HKIII-4025-550
    Lynx Team Pilot / Oxy Field Rep

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •