Join Helisweden on discord
Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: G500 Sport tail gearing

Aktiv användare henke2s avatar
    Reg.datum
    Jan 2012

G500 Sport tail gearing

Här är tips om hur man kan dreva om stjärten med hjälp av motorpinjongen.

Varför får ni dividera om som kan flyga. Jag gör saker bara för jag kan.

Motorns drev har samma delning som tailens drev. Original är 28fram och 21 bak vilket ger totalt ratio på (62/din pinjong)+(28/21) = 4.78 med 18T på motorn.

Jag monterade en 19T pinjong bak och får då (62/18)+(28/19)= 4.92

Du behöver bara svarva en hylsa som är 8.1mm lång. Antingen tar du ner lite på drevet eller lever med att stötstången kommer väldigt nära.

Jag svarvade ner drevet och tryckte dit en bricka från gamla 21T drevet i kombination med en lite längre hylsa för att få någonting som ser ut som original. Några minuter till vid svarven men i sig väldigt enkelt.

PS Jag ritar lite reservdelar och options med tiden. HAB kan tillverka på beställning. Nu finns främre landställsfästena till G500 sport så man slipper köpa hela kittet med nytt ställ.(alltså reservdel till uppgraderingsstället till G500 sport) Även nya Skids finns i min design som passar bolt on.
    Fusion + Lambert Kolibri T50 - 600km/h 2017 Helt grym
    Goblin 500 sport Carbon - Spirit Pro - 6S setup - Jeti DS16 Helt grön

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Juste, henke2!

Måste kolla om det är samma delning på Logo-remmen (600SE) som på någon SAB. I så fall kan ju en SAB-pinion vara ett sätt att växla upp tailen på en Logo 600SE!

Återstår i så fall att se om det är rätt dimension på hålet också...

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Aktiv användare henke2s avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Citat Ursprungligen postat av nkma Visa inlägg
    Juste, henke2!

Måste kolla om det är samma delning på Logo-remmen (600SE) som på någon SAB. I så fall kan ju en SAB-pinion vara ett sätt att växla upp tailen på en Logo 600SE!

Återstår i så fall att se om det är rätt dimension på hålet också...

/Bo
    Till saken hör att det är fel hål i goblinpinjongen(6mm) men det följer med ett mässingrör som gör den 5mm. Det är nästan 10år sedan jag byggde min Logo600 så dels är minnet svagt och dels har de väl ändrat sedan dess, men frågan är om det inte var plastdrev bak med på den. Kanske var därför man hade problem med statiskt elektricitet på den tiden?!
    Fusion + Lambert Kolibri T50 - 600km/h 2017 Helt grym
    Goblin 500 sport Carbon - Spirit Pro - 6S setup - Jeti DS16 Helt grön

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Till saken hör att det är fel hål i goblinpinjongen(6mm) men det följer med ett mässingrör som gör den 5mm. Det är nästan 10år sedan jag byggde min Logo600 så dels är minnet svagt och dels har de väl ändrat sedan dess, men frågan är om det inte var plastdrev bak med på den. Kanske var därför man hade problem med statiskt elektricitet på den tiden?!
    Jag beställde 4-5 mm mässingsrör i går som ska ersätta det av aluminium som jag har som tillfällig lösning för att kunna ha blad med 5-mm-hål på ett huvud (Mikado) med 4 mm-skruv.

Jag borde kanske ha beställt lite 5-6 mm rör också?

Mikado har ju ett "kit" som dels jordar ihop bommen med motorplattan och dels bommen med "tailmetall". Jag tror att jag har det kittet på mina Logosar. Jag har ännu inte märkt av statisk elektricitet på någon av dom.

Jag har funderat lite på hur jag kan växla upp tailen på en av mina helisar, men inte tänkt på SAB-pinions…
    Tack för tipset!

En idé som jag fick nu är att om det är 5 mm tailaxel så kan man ju göra en egen axel av en 450-rotoraxel, förlänga den lite mot originalet och därigenom få lite större tailutslag. Bara man ser upp så att inte länkarna till tailbladhållarna kan låsa sig.

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •