Join Helisweden on discord
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Goblin 557 Hybrid

Aktiv användare henke2s avatar
    Reg.datum
    Jan 2012

Goblin 557 Hybrid

Mer modifieringar mest bara för det är kul. Jag gillar VTX rotorblad, de har en genomtänkt aerodynamisk design som bevisligen fungerar. För att få dessa att passa på min helikopter så var jag antingen tvungen att gå ner till 477mm blad eller upp till 557mm. Jag valde att gå upp, vilket då innebär att helikoptern måste förlängas. Längden på helikoptern bestäms av remmen till stjärtrotordrivningen. Det visar sig att remmar bara finns i ganska stora hopp mellan längderna. Inte bara som reservdel utan generellt världen över hos remtillverkarna.

Det ser ut så här, där remlängden är i millimeter. Remmen ligger ju dubbel så för varje millimeter längre rem får du 0.5mm längre helikopter.

Original Goblin 500---------1530
    Lynx Stretch Goblin 500----1587 +28.5mm
    Original Goblin 570---------1692
    Lynx Stretch Goblin 570----1792 +50mm

Stretchar man till 1587 så funkar det med 557blad och 80mm på tailen om man kör delrindämpare i rotorhuvudet. Men tailen får jobba hårt, det märks på att remmen kan slå mot bommen.

Goblin 570 har bredare rem 6mm mot 4,5mm. Så den kan hantera mer fjång i tailen. Att montera dit Goblin 570 bom + drivning på Goblin 500 visade sig vara ganska enkelt.

Man behöver en kolfiberpinne som är 680mm lång(HAB fixar dessa 6mm vävda rör som inte kräver stöd på mitten), man behöver tillverka en 7mm bred hylsa som är 10mm utvändigt och 8mm invändigt då 500 har 8mm axel och 570 10mm. Remhjulen har samma antal kugg men är olika breda. Jag väljer att behålla 18T drev på tailen eftersom man sänker rotorvarvet från tänkta 2800rpm. till 2100rpm. Bommen passar nästan rakt på, man får slipa lite i underkant bara och borra nya hål för sidoskruvarna. Färgen på bommen heter gul och den matchar carbon edition 500 Sport.

Vi får se om det funkar, 557mm + Thunderbolt 95mm.

Drevet med inpressad hylsa. Aluminium svarvad till 10.05 utvändigt och brotschad till 8mm invändigt.

Nya vävda pinnen visar jag igen som tar MYCKET mos utan stöd
    Senast redigerat av henke2 den 2017-12-15 klockan 11:07.
    Fusion + Lambert Kolibri T50 - 600km/h 2017 Helt grym
    Goblin 500 sport Carbon - Spirit Pro - 6S setup - Jeti DS16 Helt grön

Forum-räv
    Reg.datum
    Nov 2011
    Det där var coolt. Kanske man stretchar själv min g500. Har nu 523 switchblades och flygervsom en dröm. Stretchad att snurra 550blad.
    Align T-Rex 700E V2 vbar Neo (800 tail) 813mm Edge, Align T-rex 600E Pro vbar Silverline(700 stretchkit) 625mm Radix, Align T-Rex 450L Dom vbar Neo,
    Align T-rex 450 sport (480 Tarot stretch) 350mm Radix, Blade mcpX BL pimpade och original

Reg.datum
    Jan 2012
    Nu har jag flugit lite och det fungerar fint. Maskinen håller tailen mycket bättre än med "Lynx stretchen". Mer varvtal blir ju alltid coolare vid 2350rpm är det ett jäkla ryt i bitarna men den flyger jättefint på 2100rpm också. Tror ni kallar det pitch pumpa när man har helikoptern på sidan i knivegg och studsar fram och tillbaka.

Syns betydligt bättre när man matar på i en stor loop med.

Perfekt att parkera så man får hjälp av lastbilens spår för frigången haha....

Reg.datum
    Jan 2012

Aktiv användare
    Reg.datum
    Dec 2012
    Alltid kul med lite nytänk och egna ideer. Hur funkar det med 570 bommen. Blir det inte baktungt?

Aktiv användare runnjarns avatar
    Reg.datum
    Apr 2013
    Du trycker nåt mot en våg med 16,4 kgf.
    Vad i hela friden illustrerar det?
    Länge sen jag hade en Gob...men är inte stjärtröret (det yttre, icke runda) det som bär?
    Förlänger du genom att lägga ett runt rör inne i?
    Fattar inte...

Reg.datum
    Jan 2012
    Citat Ursprungligen postat av runnjarn Visa inlägg
    Du trycker nåt mot en våg med 16,4 kgf.
    Vad i hela friden illustrerar det?
    Länge sen jag hade en Gob...men är inte stjärtröret (det yttre, icke runda) det som bär?
    Förlänger du genom att lägga ett runt rör inne i?
    Fattar inte...
    Här finns helheten, jag sorterade lite efter kapitel för att få det lättsökt tänkte jag. hehe

http://www.helisweden.se/showthread.php?t=20566

Reg.datum
    Jan 2012
    Citat Ursprungligen postat av suprafreak Visa inlägg
    Alltid kul med lite nytänk och egna ideer. Hur funkar det med 570 bommen. Blir det inte baktungt?
    Jag har flyttat fram acken en bit och det ger CG rätt. Kör ju en relativt stor 5000mAh.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •