Join Helisweden on discord
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 23

Ämne: Brain micro2

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av Jacob Visa inlägg
    6ch och rescue ska funka men då kan inte byta mellan de olika setuperna eller ha tail gain på nån switch (du kör med tail gain ibockade i software)

Assigna channel 6 i radion till en switch och sen när du ser att channel aux ger 100-100 går du in i tab 11 och väljer use auto level, use rescue på channel aux.

Får att få den lugnare kan du sänka agility i tab 13, ställa ner rotational speed och lägga på lite mer expo. De två sistnämnda görs i advanced. (Tänk på att expon ska vara minus)

Skickat från min ONEPLUS A6013 via Tapatalk
    Måste bara kolla...

Menar du inte kanal 5? Kanal 6 är väl pitch?

Så här ser min typiska "Spektrum"-setup ut:
    1. Throttle
    2. Aileron
    3. Elevator
    4. Tail
    5. Gain eller bank switch (eller rescue, om man vill ha det och bara har 6 kanaler).
    6. Collective.

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Användare
    Reg.datum
    May 2017
    Detta är ju en helt ny oxy2. Köpte ett kitt med servo esc och motor från Hawke! Köpte Brainen på ett annat ställe. Tanken är ju att ha lilla oxyn innomhus. Ska man inte ändra något i radion typ expo?

Forum-räv desmos avatar
    Reg.datum
    Oct 2014
    Citat Ursprungligen postat av nkma Visa inlägg
    Det första att testa vid tailwag är att sänka gain. Om det inte märks någon skillnad med lägre gain är det troligen något med mekaniken. Kolla först så att allt går lätt, om du kopplar av länken från kulan vid servot. Känn så att det går lätt och jämnt (inga hack eller ryck) att vrida bladen mellan ändlägena. Dra i bladen samtidigt för att simulera att tailrotorn roterar.
    Beroende på vad du har, kan du testa att ändra "utväxlingen" genom att t.ex. flytta kulan närmare axeln på tailservot.

Är det en helt ny 470? Vilket tailservo har du?

/Bo
    Långsam tailwag är med största sannolikhet mekanisk, dvs gå igenom Bo's steg ovan.
    Snabb tailwag - sänk gainen rejält och höj några punkter i taget tills du är nöjd.

Min erfarenhet av dagens helis med Brains default settings är att dom är väldigt bra oavsett storlek på heli så det ska inte vara några wags från start. Så är den bara mekaniskt rätt uppsatt ska du kunna ställa tailgain på 40-50 beroende på headspeed och flyga relativt hårt innan du behöver lägga tid på finjusteringar. Så lägg tiden på att gå igenom det mekaniska i första hand är mitt tips.

Kör du fast är du välkommen till träffen i Arvika i helgen så hjälper jag dig med din setup
    Oxy & Goblin | Brain & Jeti

Citat Ursprungligen postat av nkma Visa inlägg
    Måste bara kolla...

Menar du inte kanal 5? Kanal 6 är väl pitch?

Så här ser min typiska "Spektrum"-setup ut:
    1. Throttle
    2. Aileron
    3. Elevator
    4. Tail
    5. Gain eller bank switch (eller rescue, om man vill ha det och bara har 6 kanaler).
    6. Collective.

/Bo
    Stämmer Bo!
    Nya srxl v2 har dock vänt på pitch och throttle annars är nog alla andra setups för spektrum så som du skriver.

Skickat från min ONEPLUS A6013 via Tapatalk
    Logo 700, Logo 550sx, Oxy 4

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Jag har just bundit en satellit kopplad till en Brain
    Jag ville dela erfarenheten med TS.
    Förutsättningarna är inte samma eftersom jag har gjort detta med en Brain I och har en Taranis med en Orange DSM-2/DSM-X-modul.
    Jag hade en Spektrum SPM9645 på helisen (en 450L) som jag hade problem med. Jag satte dit en Redcon-sat som jag köpt från Banggood. Jag kopplade in, band med DSM-X och det fungerade vid första försöket.
    Jag vill tillägga att min erfarenhet av att binda sattar med FBL-kontroller är att det inte alltid är så här enkelt. Med Vbar har det ofta krävts mer än ett försök innan jag lyckats binda. Ibland har jag gett upp, kopplat satelliten till en mottagare, bundit och sedan kopplat tillbaka satelliten till FBL-kontrollern.

/Bo

PS. Jag kanske ska tillägga att jag normalt vill ha DSM-X, 11 ms, om inblandad utrustning hanterar detta.
    Senast redigerat av nkma den 2019-08-23 klockan 11:05. Anledning: PS.
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Användare
    Reg.datum
    May 2017
    Skulle ju vara kul att komma på träffen men har ju en bit att åka bor ju i Jönköping sen krockar det med barnkalas.
    Nu när jag vet lite mer hur det funkar kanske man skulle testa o resetta brainen o radion och börja om på nytt. Har ju varit o pillat på alla inställningar som finns i hopp om att få det att funka... men som sagt nu funkar det hyfsat.

Synd nen det verkar inte vara så många som flyger heli här runt Jönköping. Tycker hela forumet verkar avslaget. Synd för det är ju ganska trevligt att hålla på med helikopter.

Användare
    Reg.datum
    May 2017
    Konstigt det ska vara så svårt att binda sattar, var är det som klickar tro som sagt min radio går ju inte att välja 11 millisekund utan bara 22.
    Men brain blir ju tokig om man väljer satt med 22 millisekund. Det var ju det som var fel för mig. Kan inte heller binda på min 470 med microbeast utan får ju binda i rx2 simmen och flytta över sen. Men även det är ju som ett lotteri ibland funkar det inte där heller utan man får göra om några gånger.

Forum-räv desmos avatar
    Reg.datum
    Oct 2014
    Vet inte vad "vanlig sat från eBay" innebär som du skrev. Jag har alltid använt Spektrums egen sat SPM9645 i Brain och gjort det väääldigt många gånger. Aldrig haft ett enda problem med bind genom Brain utöver att hålla sändaren på 1m avstånd när man gör det.

Du säker på att satten inte är grundorsaken?
    Jag har Spektrum sattar liggandes om du vill testa med nån annan för att felsöka.

Användare
    Reg.datum
    May 2017
    Har bara sökt på spektrum satelite på ebay. Har kostat ca 100 sek. Det konstiga är att min gamla radio dx6 g2 gick att binda med microbeasten. Sen slutade ju radiofan att fungera den höll på att krångla ett bra tag. Ibland så bara blinkade satten. Då var man tvungen att starta om radio och helin. Sen funkade det. Sen la ju radion av helt. Köpte då en ny dx6 g3. Efter det har jag inte lyckats binda annat en i rx2 an. Men binder jag där så funkar det ju att flytta över till helin.
    Säkert kina kopior på sattarna men dom hette smp 9645.

Forum-räv desmos avatar
    Reg.datum
    Oct 2014
    Numret är spektrums art.nr så då har du en kinakopia... Jag skulle prova annan sat, annan kabel och binda om i Brain som steg 1.

Det är inte ett krångligt steg enligt min erfarenhet.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •