Join Helisweden on discord
Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Trex 600 DFC - The new beginning

Trex 600 DFC - The new beginning

Hejsan boys!
    Johan heter jag och bor i Märsta (Arlanda). Är 35 år och efter mer än 10 år utan att ha flygit helikopter är det nu dags att få leka av sig igen! Min förra heli var en Raptor 50 V2 som jag köpte ca år 2004 och sålde 2010. Men flögs sist nån gång runt 2008. Jag var aldrig nått riktigt fan av metanol drivning men batterierna var inget vidare på den tiden så Nitro blev det.

Nu är jag helt inriktad på El! Därför köpte jag denna Trex 600 Pro DFC av Andreas79 på forumet som han köpte av någon annan på forumet bara nån månad tidigare.
    Han har testflugit den och sa att den flyger bra, så då slipper jag förhoppningsvis börja pilla med massa mekaniska justeringar.

Det jag har samlat på mig än så länge är:
    * Spektrum DX8e
    * 2x DSMx sats
    * Trex 600 Pro DFC
    * Jive 80hv + kylfläns
    * Align 600mx 510kv (12s)
    * Brain gyro
    * 3x Align DS610
    * MKS bls990
    * 600mm Vblades TST
    * 95mm plastblad till tailrotorn (ska bytas till CF)

Uppgraderad med:
    * KDE Autorotationslager
    * Batteriskenor med quick release
    * Nya tailrotor-versionen
    * Snedskuret huvuddrev & Pinion

Inga kablar är dragna än så de sitter ihopbuntade så länge

Kommer uppgradera dessa plastblad till kolfiber så fort jag lärt mig hovra och lugnt flyga runt och är redo för lite hårdare flygning

Det som återstår att göra nu är att köpa batterier då det inte ingick i köpet. Kör ju 12s setup så det kommer troligtvis bli 3300-3700mah accar.

Jag har ingen laddare än heller så det ska jag fixa med. Jag är ute efter en simpel laddningslösning då jag kommer flyga där jag har eluttag så jag behöver ingen portal setup. Därför har jag börjat kolla på ISDT D2 Duo. Men inte bestämt mig än om det är den bästa lösningen för mig. Mer forskning krävs =)

Och som jag nämnt ovan så kommer jag självklart byta ut tailbladen till 95mm CF blad då dessa böjer sig väldigt lätt.

Utöver det så bör jag ha allt som krävs för att börja ställa in den med min sändare och börja hovra!
    Om det finns nån erfaren runt Arlanda eller Norrköpingsområdet som kan tänka sig att dubbelkolla min setup när jag är redo för första flighten så tar jag tacksamt emot hjälpen =)

/Johan
    Senast redigerat av Speedrebirth den 2019-09-12 klockan 03:59.

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Helin ser fin ut och det är genomgående en fin setup som du har!

Här är några ord på vägen.

Ett generellt råd när det gäller mekaniken är att man alltid ska gå igenom en heli som man köper begagnagnad. Gå igenom kan sträcka sig från att plocka isär allt och bygga ihop igen (standardrådet) till att kolla att allt som går att se, som lager, drev och andra drivdetaljer är OK. Jag brukar minst gå igenom rotorhuvud och tail extra noga, dvs. riva, göra rent, fetta in trycklager och montera igen med gänglås och att dra ihop lagom hårt.

Bekanta dig med FBL-controllern (Brain) redan nu genom att koppla in den till sattarna, strömförsörjning och dator, men ännu inte ha motor eller servon inkopplade.
    Kontrollera servoinställningar i Brain. Om dom är fel kan servona gå sönder när dom kopplas in.
    Överväg om du vill ha rescue och i så fall konfigurera den.
    En Brain som inte används på ett tag brukar ha en programuppgradering som väntar.

Proceduren med setup av Brain känner du delvis igen. Radion och kanalerna med rätt ändvärden. Swash i level och lagom högt (max och min höjd). Länkar så att mid stick ger swash i level och 0° på båda bladhållarna när swashservona är centrerade. Max/min pitch och cyclic. Tailinställningar. Inget ska binda. Servona ska aldrig stoppas av att något mekaniskt tar emot.

Kolla så att pulslängd och frekvens för servona i Brain är rätt, innan servona kopplas in. MKS bls990 som ska vara 760μs center och 560Hz max är lite speciellt. Det är ett bra tailservo och därav lite udda värden!

Jivens 8/20 ampere från BEC-delen för elektroniken bör räcka, men gör en "stick-test" hemma för att se att den klarar av även lite "yvig" flygning. Veva runt med spakarna i 30-40 sekunder och kolla så att inte spänningen till elektroniken sjunker.

Jivens gov kan jag inte, men en "filosofisk" fråga är vilka flyglägen du vill ha.

Begreppen NO (Normal), ID1 och ID2 (Idle Up 1 & 2) används ofta.
    En del har en speciell pitch-kurva på Normal.
    Jag har alltid samma pitchkurva på alla flyglägen och då tre varvtal som jag kan flyga med.
    Vilket alternativ man väljer påverkar lite hur man startar och landar.

Det var det första som jag kom på...

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •