Gå till helistore.se
Join Helisweden on discord
Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 21 till 27 av 27

Ämne: Ny F3C trainer från RVE

Forum-räv Ståliss avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Citat Ursprungligen postat av David Visa inlägg
    Jag ska se om jag inte kan skissa lite i CADen senare för att illustrera. Som jag ser det skulle det vara lätt att fixa med en annorlunda swashdesign. Om nu RVE, Align och Prodrone gör detta för att få symmetriska utslag så får jag det inte att gå ihop. Därför min tanke om det var någon annan orsak. Differentiera utslagen kan det ju finnas en vits med då rotordisken ligger högt ovanför tp.
    Låter som du är nåt på spåret. SPännande

Senast redigerat av Stålis den 2020-10-14 klockan 14:20.
    .:: PRODRONE PDH-02C / FUTABA CGY760R / 18SZ ::.

Aktiv användare Davids avatar
    Reg.datum
    Sep 2014
    Drabbades av flunsan i förra veckan men lyckades med två konststycken i feberledigheten. Dels se hela The Pacific och dels knåpa ihop nedanstående i CAD

swash_design.jpg

Måtten är tagna för att vara hyfsat representativa för en f3c maskin. Swashutslagen i simuleringen är överdrivna för att bättre visualisera skillnader. Några slutsatser man kan dra.
    1. Den nedvinklade bladarmen enligt "F3C" är mer olinjär än en normal standardsetup. Vid cyklisk input får det nedåtgående bladet större vinkel än det uppåtgående. Praktiskt blir effekten en koppling till kollektiv pitch vid cykliska justeringar.
    2. Vill man uppnå "perfekt symmetri" så går det om man anpassar linkaget i båda ändar, men kräver då en ny swashdesign enligt min bild till höger.
    3. Olinjäriteten inom de vinklar som vi flyger inom är så liten att det sannolikt inte spelar någon större roll vilken av dessa lösningar en helikopter använder.

Så har jag missat något med denna F3C finurlighet eller är det en placebokonstruktion som man kan ta lite extra betalt för?
    Senast redigerat av David den 2020-10-20 klockan 21:09.

Forum-räv Ståliss avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Drabbades av flunsan i förra veckan men lyckades med två konststycken i feberledigheten. Dels se hela The Pacific och dels knåpa ihop nedanstående i CAD

swash_design.jpg

Måtten är tagna för att vara hyfsat representativa för en f3c maskin. Swashutslagen i simuleringen är överdrivna för att bättre visualisera skillnader. Några slutsatser man kan dra.
    1. Den nedvinklade bladarmen enligt "F3C" är mer olinjär än en normal standardsetup. Vid cyklisk input får det nedåtgående bladet större vinkel än det uppåtgående. Praktiskt blir effekten en koppling till kollektiv pitch vid cykliska justeringar.
    2. Vill man uppnå "perfekt symmetri" så går det om man anpassar linkaget i båda ändar, men kräver då en ny swashdesign enligt min bild till höger.
    3. Olinjäriteten inom de vinklar som vi flyger inom är så liten att det sannolikt inte spelar någon större roll vilken av dessa lösningar en helikopter använder.

Så har jag missat något med denna F3C finurlighet eller är det en placebokonstruktion som man kan ta lite extra betalt för?
    Du får ta å börjat tillverka din egna swash, så vi kan få fälttesta lite Jag slår till på en direkt, ser riktigt spännande ut.

Reg.datum
    Sep 2014
    Jag får väl maila bilden till RVE och så får de ta fram lite prototyper och skicka till oss på helisweden för utvärdering ;-)

Forum-räv Ståliss avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Jag får väl maila bilden till RVE och så får de ta fram lite prototyper och skicka till oss på helisweden för utvärdering ;-)
    Låter som en plan
    Senast redigerat av Stålis den igår klockan 11:11.

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Imponerande jämförelse!

En tanke:
    – Du utgår från lutningsvinkeln på swashen. Hur förändras det hela om man i stället utgår från servoaxelns vinkel?
    Då kommer ju även "felet" som beror på servoarmens vinkel med.

En undran:
    – Servoarmen rör sig mest (i höjdled) runt 0° pitch och mindre vid stor (positiv eller negativ) pitch. Skulle man inte ha nytta av att det var tvärt om, dvs att man har mer precision runt 0° pitch?

Eller kanske inte?

Jag har ibland experimenterat med pitchkurvor med större stigning runt 0° eftersom jag upplevt, främst små, helisar som "sega" runt 0°.
    Jag har dock inte blivit nöjd med resultatet.
    Jag tror att jag har försökt kompensera för två egenheter, främst i små (450-klass) helikoptrar:
    – Även lite glapp i swashservon kan upplevas som besvärande.
    – Den "genomsjunkstendens" som Mikado försöker eliminera med "anti gravity/lightness" i FBL-kontrollern.

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Reg.datum
    Sep 2014
    Citat Ursprungligen postat av nkma Visa inlägg
    En tanke:
    – Du utgår från lutningsvinkeln på swashen. Hur förändras det hela om man i stället utgår från servoaxelns vinkel?
    Då kommer ju även "felet" som beror på servoarmens vinkel med.
    Jo det stämmer ju att det blir mera komplicerat om man utgår från servot. Ligger man tex i full kollektiv och sedan ger cykliska utslag så kommer man få olinjäriteter på samma sätt, men jag ser inte att det skulle förändra resultatet i min analys (vilken som fungerar bäst)

Sedan är det väl en fråga över hur gyrot jobbar. Teoretiskt så skulle all verksamhet under swashen kunna linjäriseras av gyrot, men jag tror inte det finns något ännu som jobbar så.

Citat Ursprungligen postat av nkma Visa inlägg
    – Servoarmen rör sig mest (i höjdled) runt 0° pitch och mindre vid stor (positiv eller negativ) pitch. Skulle man inte ha nytta av att det var tvärt om, dvs att man har mer precision runt 0° pitch?
    jo. Det får man med linjära servon. Henseleit kör väl med det.

----

Jag har nu mailat min swash till RVE. Vad tror ni de svarar? Gissar på noll respons. Hoppas på någon form av positiv respons. I sämsta fall dyker väl min swashkonstruktion upp som deras innovation i nästa heli

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •