Join Helisweden on discord
Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 42

Ämne: Align Trex 600 FBL

Forum-räv
    Reg.datum
    Apr 2015

Align Trex 600 FBL

Goddagens alla! Fredrik heter jag och bor i norra skåne och har haft uppehåll med helikopter flygande i flera år. Men har nu känt det är dags för börja flyga igen så jag har köpt en komplett heli på blocket så det är i praktiken bara till ladda cellerna och ut o flyga. Allt är givetvist begagnat och byggt från första början av en pilot som ska va riktigt grym på 3D flygning sen har han jag köpt den av fått köpa den utav han efter många om o men! Fick med en hel del reservdelar till helin vilket kan vara bra

I övrigt verkar den seriöst byggd med kabelstrumpor runt kablar här o var och slangar runt hål osv för skydda så ej kolfiber ramen skaver sönder servo kablar.

Ska bli intressant att flyga denna sen, men först får jag nöta lite simulator igen så jag kommer in i det igen ...
    Så har köpt en rx2sim dongel samt extra mottagare till min radio samt next cgm simulatorn

Align Trex 600 FBL
    JR DSX9 Radio
    2 x Spectrum DSMX sattar till vbaren
    Gyro Mikado vbar (vstabi 5.2)
    3 x Futaba BLS351
    1 x Futaba BLS251
    Motor Scorpion HK-4025-740 (10s)
    Yeti SPIN Pro 99 opto esx
    BEC är Fromeco Arizona.
    610mm rotor blad
    95mm tail blad
    Mainshaft och drev är från en 700 heli.
    Senast redigerat av n30 den 2020-09-12 klockan 12:36.

Forum-räv
    Reg.datum
    Apr 2015
    Här e iaf en bild på helin

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
    Logo 480 Xxtreme - Logo 800

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Goddagens Fredrik!

Lycka till med din nya heli!

Inte för att det spelar så stor roll, om du inte ska leta delar, men det där ser inte ut som ett DFC-huvud.

Så här ser ett DFC-huvud ut:

Så här ser ett "vanligt" FBL-huvud ut (det ser ut som om det är ett sådant du har):

Jag såg att du ska flyga med 10S. Det är kanske optimalt för en 600?. Äldre 600-or flög med 6S. Senare gick många över till 12S. Jag har en 600 som jag flyger med 12S (2 x 6S, ca 3300 mAh).

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Forum-räv
    Reg.datum
    Apr 2015
    Så ser mitt huvud ut

Forum-räv
    Reg.datum
    Apr 2015
    Ahh nu såg jag skillnaden ... ändrar i texten

Forum-räv
    Reg.datum
    Apr 2015
    Citat Ursprungligen postat av nkma Visa inlägg
    Goddagens Fredrik!

Lycka till med din nya heli!

Inte för att det spelar så stor roll, om du inte ska leta delar, men det där ser inte ut som ett DFC-huvud.

Så här ser ett DFC-huvud ut:

Så här ser ett "vanligt" FBL-huvud ut (det ser ut som om det är ett sådant du har):

Jag såg att du ska flyga med 10S. Det är kanske optimalt för en 600?. Äldre 600-or flög med 6S. Senare gick många över till 12S. Jag har en 600 som jag flyger med 12S (2 x 6S, ca 3300 mAh).

/Bo
    Jag har en 12s motor liggande men säljaren jag köpte helin av är osäker på om fartreglaget klarar 12s ... hur menar du med att det inte är optimalt ? om 6s användes förut och 12s används idag ... o jag har 10s ?

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av n30 Visa inlägg
    Jag har en 12s motor liggande men säljaren jag köpte helin av är osäker på om fartreglaget klarar 12s ... hur menar du med att det inte är optimalt ? om 6s användes förut och 12s används idag ... o jag har 10s ?
    Om du lägger upp en bild på fartreglaget kanske någon känner igen det och kan berätta vad det klarar av?

10S eller 12S spelar nog ingen större roll.
    I mitt fall är 12S en fördel eftersom jag har 6S-batterier.

På den tidiga Trex 600 var 6S standard. Det tror jag är för lite för en 600. För dom flesta.

Det är svårt att säga vad som är optimalt eftersom det bl.a. beror på hur man vill att helikoptern ska prestera. Jag har en 700 som jag flyger med lågt varv som jag bara flugit med 6S. Övriga 700 flyger jag med 12S.

Det går att få mycket kraft med 6S, men proportionen mellan spänning och ström blir sådan att det har nackdelar, som jag ser det. Vid samma effekt blir strömmen den dubbla vid 6S som vid 12S. Tuffare för batteri, kablar, kontakter och kanske motor, tänker jag.

I praktiken går det ofta en gräns runt 500-550-blad. 550 och mindre (ner till ca 360-blad) fungerar ofta bra med 6S. Större vill man ofta ha 10S, 12S eller 14S. 12S har, för mig, fördelen att det är en vanlig batteristorlek.

/Bo
    Senast redigerat av nkma den 2020-03-21 klockan 13:02. Anledning: 500
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Forum-räv
    Reg.datum
    Apr 2015
    Citat Ursprungligen postat av nkma Visa inlägg
    Om du lägger upp en bild på fartreglaget kanske någon känner igen det och kan berätta vad det klarar av?

10S eller 12S spelar nog ingen större roll.
    I mitt fall är 12S en fördel eftersom jag har 6S-batterier.

På den tidiga Trex 600 var 6S standard. Det tror jag är för lite för en 600. För dom flesta.

Det är svårt att säga vad som är optimalt eftersom det bl.a. beror på hur man vill att helikoptern ska prestera. Jag har en 700 som jag flyger med lågt varv som jag bara flugit med 6S. Övriga 700 flyger jag med 12S.

Det går att få mycket kraft med 6S, men proportionen mellan spänning och ström blir sådan att det har nackdelar, som jag ser det. Vid samma effekt blir strömmen den dubbla vid 6S som vid 12S. Tuffare för batteri, kablar, kontakter och kanske motor, tänker jag.

I praktiken går det ofta en gräns runt 500-550-blad. 550 och mindre (ner till ca 360-blad) fungerar ofta bra med 6S. Större vill man ofta ha 10S, 12S eller 14S. 12S har, för mig, fördelen att det är en vanlig batteristorlek.

/Bo
    tjo! ska ta en bild på reglaget sen ... men ja jag är så amatör man kan bli när man flyger idagsläget så de blir lugn flygning lite 8or o sånt flyga lite fram och tillbaka ... 3d flygning är jag långt ifrån som det är idag.... även om de går bra o göra tic tocs och flyga inverterat i simulatorn .. men steget att våga det i verkligheten har jag inte nått ännu.

Forum-räv
    Reg.datum
    Apr 2015
    Så här ser fartreglaget ut

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Inget jag känner igen. Kanske någon annan?

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •