Jag kör med reversering av motorn på ett inomhusplan (4D) så tekniken finns såklart och den är inte överdrivet komplicerad heller. Fartreglage har stöd för bi-directional som finns i BL-heli.
Jag gillar idén men jag tror inte den fungerar riktigt men jag kan ha fel. Såhär tänker jag:
Det behövs ju ett visst varv på tailen för att hålla emot huvudrotorn. I de allra flesta fall snurrar huvudrotorn cw vilket gör att tailmotorn heltiden behöver "dra" tailen för att den ska hållas stilla.
Allt under det varvet som gör att tailen inte rör sig åt något håll kommer göra att helikopter roterar cw. Exakt hur mycket det behövs vet jag inte och det varierar ju också beroende på hs. Men bara för att ha en siffra och titta på så säg att det kanske är 40% av max på tailmotorn. Allt under 40% gör då att Helin roterar cw (right rudder input) Ju närmare 0 ju högre piro rate åt höger. Vid 0 varv från tailmotorn är det hs på Main rotor som "styr" prio raten tailen.
Vad vill jag komma med detta?
Jo, att om vi nu skulle vilja reversera tailen, då kommer vi få ännu högre pirorate åt höger vilket vi inte kommer att behöva. Så länge vi har en helikopter så kommer vi inte ifrån att det finns en huvudrotor som kommer spela en stor roll i detta. Vi är inte beroende av att "dra" tailen åt bägge hållen utan vi måste ha en tail som släpper åt ena och drar åt andra.
Jag kan ha fel men detta var lite hur jag tänkte kring detta