Join Helisweden on discord
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Nybörjare. Första 400-Size Heli

Nybörjare. Första 400-Size Heli

Som jag förstår så verkar 450 Helis rätt populära. Även bra att träna med.

Är lite inne på att köpa någon begagnad

Align T-Rex 450 V2 Super Combo. Är det något att ha?
    Går det att få tag på reservdelar hyfsat lätt?
    Någon annan 450 Heli ni rekommenderar?

Sändaren som jag har nu är en XK X6 6-Channel
    Så lär väl behöva en ny?

Har hittat ett begagnad kit med ovanstående nämnda heli och en Futaba 8J 8-Channel
    Duger denna sändaren? Även om man nu skulle bi sugen på att i framtiden gå över till ännu störe helis?
    Eller borde man köpa t ex en Spektrum sändare istället?

Användare
    Reg.datum
    Apr 2016
    Futaba:n duger gott att börja med, och även framöver. Har själv en sådan.

Forum-räv vic2007s avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    jag skulle inte rekommendera align 450
    mainshaft är svag varje krasch måste nästan alltid byta, oavsett hur du krascha
    rotorhubben också svag

jag har Gaui X3 nästan 5år nu
    och det är den jag flyger mest med. och har längst
    pga billigt och bra, små heli som man kan ta med och flyga vart som helst

Gaui X3
    + kompatibel med alzrc, QF kina klona alltså
    + billigt
    + nybörjare till 3D hård smack
    + riktig nice du kommer inte att strippa skruvar, då man skruva i metal lite grann

- endast nackdel med denna heli är lite jobbig att byta maingear, och det går nästan alltid varje krasch
    Senast redigerat av vic2007 den 2020-07-07 klockan 08:27.
    NeXt CGM VBar Control

Forum-räv Ståliss avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Align är bra i 450 klassen imho. Samt billiga delar med många åf inom EU ( viktigt när man är ny å kanske chrasar oftare )
    Allt är så jäkla smått i den klassen, så vid crash brukar saker böjas å gå sönder oavsett märke.
    Senast redigerat av Stålis den 2020-07-07 klockan 11:26.
    .:: PRODRONE PDH-02C / FUTABA CGY760R / 18SZ ::.

Aktiv användare
    Reg.datum
    Oct 2013
    Det verkar som om det går nästan går på ett ett ut att byta huvuddrev på Gaui X3 eller rotoraxel på Trex 450. Beroende på varifrån man köper delar är kostnaden ungefär densamma och ingetdera bytet är speciellt tidsödande.

Fördelen med Align TRex är framför allt att tillgången på reservdelar är mycket god. Det finns också många "kloner" av hyfsat hög kvalitet som exempelvis Tarot vars delar oftast är direkt utbytbara med Align Trex och vanligtvis till en lägre kostnad.

Till syvende och sist är det en fråga om hur mycket pengar man vill lägga på att komma igång. Massor med helikopterpiloter har lärt sig flyga med olika varianter av Trex 450 och en bra begagnad sådan ska inte vara dyr. Cirkus gurka kostade en T8J knappt 3 kkr med mottagare då den var ny på marknaden och en Trex 450 SE V2 combo (komplett med alla tillbehör) drygt 4 kkr vid ungefär samma tidpunkt. Därifrån kan man räkna ungefär som för begagnade bilar...

Ett råd är att du innan köp ber att få se helikoptern flyga. Det finns många möjliga småfel som som är svåra att hitta vid en okulär besiktning. Om helikoptern kan hovra stabilt utan synliga vibrationer och skakningar och utan att stärtbommen pendlar fram och tillbaka, ja då är sannolikheten stor att helikoptern är O.K. Försök också att kolla från sidan när helikoptern hovrar att bägge rotorbladen löper runt i ett och samma plan, dvs. att de "trackar". Gör de inte det så kan det vara en justerings som behövs eller så kan axeln som förbinder rotrbladen med varandra vara böjd.

Futaba T8J är en helt O.K. radio som kom ut på marknaden under i början av 10-talet, dvs, inte toppmodern, men pålitlig och fullt tillräckliga funktioner för det mesta man kan behöva för att flyga även ganska avancerade helikoptrar.

"TRex 450 V2" är lite oprecist då det funnits åtminstone tre V2-modeller; SE, Pro och Sport (jag tror det var i den ordningen de kom ut på marknaden, men jag kan ha fel). Skillnaderna är inte jättestora utan det är fråga om detaljer.

Sannolikt har helikoptern du är spekulant på mekanisk stabilisering av rotorn med hjälp av paddlar som sitter på en paddelstång vinkelrät mot rotorbladen och ett gyro som håller stjärtrotorn i schack. Moderna helikoptrar har gått över till elektronisk stabilisering kring alla axlar med hjälp av en "flight controller" varvid rotorhuvudet kan konstrueras enklare med färre rörliga delar. Bägge systemen fungerar bra och för en nybörjare spelar det inte så stor roll vilket system som används.
    Senast redigerat av Mikael den 2020-07-07 klockan 19:41.

Väldigt tacksam för alla svar jag fått. Får suga något på karamellen och se hur det blir

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •