Join Helisweden on discord
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 20

Ämne: Laga OWB

Ny användare
    Reg.datum
    Apr 2012

Laga OWB

Ja OWB:n greppar inte (börjar slira) när jag t.ex. gör en pitch pump och måste autorotate:a helin. OWB:n funkar vid normal hovring t.ex. men detta måsta åtgärdas och frågan är om det går att laga/underhålla? tittade inuti den och det är inga delar som är skadade så vet inte om det är slitage och hopplöst fall eller går att smörja/torka eller dyl.?

Den kostar ca 400kr plus frakt och någon veckas väntan!

Va tycker ni?

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av HeliAddict Visa inlägg
    Ja OWB:n greppar inte (börjar slira) när jag t.ex. gör en pitch pump och måste autorotate:a helin. OWB:n funkar vid normal hovring t.ex. men detta måsta åtgärdas och frågan är om det går att laga/underhålla? tittade inuti den och det är inga delar som är skadade så vet inte om det är slitage och hopplöst fall eller går att smörja/torka eller dyl.?

Den kostar ca 400kr plus frakt och någon veckas väntan!

Va tycker ni?
    Vad är det för helikopter?

Ofta går det att byta själva lagret, som då ofta kostar en bråkdel av summan du nämner.

Om lagret ser OK ut så kan det ju vara OK.

Fett t.ex. kan hindra OWB-lagrets funktion. Jag brukar smörja OWB-lager med lite fin, tunn olja, men många använder ATF (Automatic Transmission Fluid).

/Bo
    Senast redigerat av nkma den 2020-07-30 klockan 13:35.
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Ny användare
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ah sorry det är en T-rex 700E DFC. Det är själva lagret som kostar så mkt

https://www.helidirect.com/products/...earing-fe-423z

Lagret ser ok ut men det är svår att se om det är slitet (inget att jämföra med). Om det ser bra ut men greppar ändå inte så är det väl slitage? lamellerna mot innerväggen? som en bilkoppling typ?

Provar tvätta rent gamla oljan och provar symaskin olja men min magkänsla säger att det redan är kört.

Aktiv användare Jannes avatar
    Reg.datum
    Apr 2013
    Jag vet inte riktigt hur konstruktionen ser ut på rex 700an, men hade en 550 dfc som envägslagret tappade greppet på själva utsidan så fick sätta stark locktite för att den skulle greppa, vet inte hur jag ska förklara det på ett bra sätt, men behöver inte vara själva lagret som är dåligt det kan vara att lagret slirar på utsidan
    --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    SAB Goblin 700 KSE Protos Max V2 T-rex 700 NITRO rattade av VBC

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av HeliAddict Visa inlägg
    Ah sorry det är en T-rex 700E DFC. Det är själva lagret som kostar så mkt

https://www.helidirect.com/products/...earing-fe-423z

Lagret ser ok ut men det är svår att se om det är slitet (inget att jämföra med). Om det ser bra ut men greppar ändå inte så är det väl slitage? lamellerna mot innerväggen? som en bilkoppling typ?

Provar tvätta rent gamla oljan och provar symaskin olja men min magkänsla säger att det redan är kört.
    Är det ett sådant här som du i så fall behöver?
    H7NG004XXT
    ONE-WAY BEARING FE-423Z

Härifrån brukar det komma på några dagar, om det finns i lager.
    https://rotordisc.dk/shop/one-way-be...23z-9964p.html

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Ny användare
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ja nkma det är en sån men jag tog loss min som var svart geggig och tvättade med röd sprit och smorde med fett och nu lirar det jättebra! Hovrade några minuter i trädgården med snabba studs upp och ner och ett par pitch pump...funkar superbt! väntar ut regnet sen ska jag ut och flyga några rundor.

Tack för tipset om rotordisc, de verkar ha överkomliga priser och SEN hittade jag den här och blev direkt förälskad i den :-)
    Har alltid sneglat på SAB Goblin för dess aerodynamiska fuselage men de är dyra, men jag har ju en T-rex 700E så denna ska jag köpa definitivt!

https://trex-rc-helicopter.dk/shop/7...age-9763p.html

Startar en separat tråd för det :-)

Update: ser att det redan finns en tråd om det...

Aktiv användare Hunters avatar
    Reg.datum
    Aug 2013
    Det finns en mod man kan göra:

Finns beskrivet här på forumet hur man gör:

http://www.helisweden.se/showthread....ll=1#post33985
    Helikoptrar: Align 450L Dominator 6s, Blade mCPX BL.
    250 Quads: Blackout mini h, ZMR 250 3D.
    Radio: JR XG14E. Sim: neXt.

Aktiv användare
    Reg.datum
    Dec 2011
    "det är en sån men jag tog loss min som var svart geggig och tvättade med röd sprit och smorde med fett och nu lirar det jättebra!"
    Efter några flygningar, så är det dags att göra om den servicen!
    Align envisas med att rekommendera fett , vilket vi gamla gubbar lärde oss för många år sen, att det samlar på sig
    smuts och slitage partiklar och det blir som vinterväglag!
    Tunn olja sköljer bort skiten. Ett sånt lager kan hålla förvånansvärt mycket olja.

Ny användare
    Reg.datum
    Apr 2012
    Rengöring hjälpte inte. Och det började slira när det blir varmt igenSå nu har jag gjort som i videon och får vänta till imorgon så gängtätningen torkar ordentligt Och provar imorgon igen. Kan man fylla hela kammaren med tunn olja?

Aktiv användare
    Reg.datum
    Dec 2011
    Det är ett så kallat sprague lager tror jag, och ser dom hela ut, så brukar dom fungera.
    Ja hylsan kan ju släppa i huset, som det tydligen gjort för dig.
    Ett torrington lager, som släppt en gång måste däremot bytas. Det är min erfarenhet.
    Om inte alla rullarna går i ingrepp, så blir det små skador, som är svåra att se.
    Jag sprutar in en skvätt olja. Ett par droppar räcker inte.
    Senast redigerat av NitroHybrid den 2020-07-31 klockan 21:22. Anledning: felstavat

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •