Join Helisweden on discord
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 23

Ämne: Lipo paket

Forum-räv
    Reg.datum
    Apr 2015
    Citat Ursprungligen postat av desmo Visa inlägg
    Låter normalt. Fast beror på hur acken mår, som togi skriver, håll koll på att du håller dig över 3.75v x6 när flighten är klar/ laddningen börjar. En sliten ack kan du dra ur mindre mAh med, än en fräsch (vid samma volt efteråt).
    ska jag ligga över 3.75 direkt efter jag landat eller en stund efter när cellerna fått återhämta sig ?

Forum-räv Minis avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Regeln är att man MAX ska köra ut accarna 80%Av full laddad acc. 4.20x 0,8= 3,36/ cell kör man under det så kommer cellerna att ta stryk.så du har god marginal så du behöver inte fundera så mycket utan bara att ladda på.

Forum-räv
    Reg.datum
    Apr 2015
    Citat Ursprungligen postat av Mini Visa inlägg
    Regeln är att man MAX ska köra ut accarna 80%Av full laddad acc. 4.20x 0,8= 3,36/ cell kör man under det så kommer cellerna att ta stryk.så du har god marginal så du behöver inte fundera så mycket utan bara att ladda på.
    3.36v per cell är de efter flygning då när cellerna har återhämtat sig? Dvs när dom legat 10 minuter ca...

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
    Logo 480 Xxtreme - Logo 800

Forum-räv Minis avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Hur exakt man behöver vara vet jag ej jag flyger med marginal och ligger ungefär på 3.70 / cell för att inte maxa ur allt ur accarna. Vet inte riktigt vad du menar med att återhämta sig? Har man flugit ur låt oss säga 3,70 / cell då är det ju det som gäller sedan brukar jag låta accarna vila (tar ca 5 min att åka hem från fältet där jag flyger ) så accarna hinner svalna lite.

Forum-räv
    Reg.datum
    Apr 2015
    Citat Ursprungligen postat av Mini Visa inlägg
    Hur exakt man behöver vara vet jag ej jag flyger med marginal och ligger ungefär på 3.70 / cell för att inte maxa ur allt ur accarna. Vet inte riktigt vad du menar med att återhämta sig? Har man flugit ur låt oss säga 3,70 / cell då är det ju det som gäller sedan brukar jag låta accarna vila (tar ca 5 min att åka hem från fältet där jag flyger ) så accarna hinner svalna lite.
    lithium celler har ALLTID en lägre spänning efter en hård last. och dom återhämtar volten en del när dom fått ligga utan last en stund... men med andra ord så kikar du volten 5 minuter EFTER du flugit ? dvs när du ska ladda.

Forum-räv
    Reg.datum
    Apr 2015
    De jag kikat på innan är acc 3

Acc 1 är nu uppladdad tryclte i 5380mah o den höll så gott som samma spänning som acc 3

Forum-räv desmos avatar
    Reg.datum
    Oct 2014
    På mina fräscha ackar har jag larm på 3,3v/cell under hård last, dvs under flygningens hårdaste manöver. På mina slitna får jag gå ner till 3.1v/cell.

När rotorn har stannat vill jag inte ha mindre än 3,75v/cell (22,5v för 6s/ 45v för 12s). Det brukar ge sisådär 3,78-3.80v ett par minuter efteråt. Så anpassar jag uttaget av mAh efter detta.

Jag kan således ta ut mer mAh av en fräsch ack och mindre mAh ur en sliten för att nå ovan resultat. Det håller ackarna vid liv länge.
    Oxy & Goblin | Brain & Jeti

Forum-räv Minis avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Citat Ursprungligen postat av n30 Visa inlägg
    lithium celler har ALLTID en lägre spänning efter en hård last. och dom återhämtar volten en del när dom fått ligga utan last en stund... men med andra ord så kikar du volten 5 minuter EFTER du flugit ? dvs när du ska ladda.
    Japp jag kollar efter en stund. Men flyg med lite marginal på vad du tar ut accarna så är det lugnt och accarna får en längre livslängd

Forum-räv
    Reg.datum
    Apr 2015
    Jo de va lite därför ja ville kolla upp här. Hehe batteri e inte direkt billigt

Forum-räv Minis avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Citat Ursprungligen postat av n30 Visa inlägg
    Jo de va lite därför ja ville kolla upp här. Hehe batteri e inte direkt billigt

Nope kostar en slant till 700r men det är det värt när man spakar en bra inställd heli!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •