Gå till helistore.se
Join Helisweden on discord
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 17 av 17

Ämne: Nya regelverk

Forum-räv Ståliss avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Citat Ursprungligen postat av nkma Visa inlägg

Kanske ska vi bjuda in honom till HeliSweden?

Vad som ser ut som två verkligheter är kanske ett exempel på bristfällig kommunikation?

/Bo

Man får hoppas det.

SMFF lär ju få ett uppsving av nya medlemmar om bara godkända SMFF fält blir dom platserna man får lyfta med sitt modellflyg på utan att bryta mot lagen..
    Så dom kanske har ett egenintresse när dom skriver :

"I dagsläget ser vi INTE detta som ett hot mot våra etablerade verksamheter, på godkända modellflygplatser. Däremot kan det ev påverka det fria flygandet på övriga platser som på tex skolgårdar, parker etc, vilket vi inte ägnar oss åt..."

Eller så är det inte menat på det sättet.. Svårt å veta
    Senast redigerat av Stålis den 2020-09-08 klockan 11:30.
    .:: RVE MERAK 755 F3C ::.

Forum-räv
    Reg.datum
    Apr 2015
    Har 3 mil ca toll 2 olika godkända fält enkel resa då. O jag flyger hur ofta som helst men i utkanten av byn över en åker för störa så lite som möjligt och inte ha risken att krasha in i någons hus. Ska ja behöva flyga på fält så kommer de inte alls bli lika mycket flygande...

Pratat med en vän till mig om detta som jobbar hos polisen. Enligt han så kommer polisen inte lägga nå vikt vid sånt här såvida man ej flyger i bostadsområde eller smygfilmar grannarna och det är mest riktat mot drönare då

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
    Gas Goblin 700 Triblade - Align T-Rex 600 FBL

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av Stålis Visa inlägg
    Man får hoppas det.

SMFF lär ju få ett uppsving av nya medlemmar om bara godkända SMFF fält blir dom platserna man får lyfta med sitt modellflyg på utan att bryta mot lagen..
    Så dom kanske har ett egenintresse när dom skriver :

"I dagsläget ser vi INTE detta som ett hot mot våra etablerade verksamheter, på godkända modellflygplatser. Däremot kan det ev påverka det fria flygandet på övriga platser som på tex skolgårdar, parker etc, vilket vi inte ägnar oss åt..."

Eller så är det inte menat på det sättet.. Svårt å veta
    Det är väl ingen tvekan om att det är "drönarfenomenet" som har ritat om den här "värlskartan" på ett sätt som drabbar oss. På ett sätt som jag (och jag tror många med mig) tycker är helt oförtjänt.

"Drönare" är ju ett IMO konstigt definierat begrepp som inrymmer:
    – Drönare för militärt bruk.
    – Drönare för civilt samhällsbruk, t.ex. inom räddningstjänst eller övervakning.
    – Drönare för civilt kommersiellt bruk, som t.ex. foto, film och leveranser.
    – Drönare för racing som hobby och tävling.
    – Drönare för friflygning som hobby, kanske med foto och film.

Jag tycker att det är självklart att användning av drönare inom de första tre kategorierna ovan ska regleras så att all användning sker på ett ansvarsfullt och säkert sätt. I synnerhet i fredstid.

Tyvärr har de senaste åren visat att det finns ett litet fåtal bland kanske miljontals hobbyflygare som agerat omdömeslöst och hänsynslöst genom att flyga nära flygplatser och över folksamlingar, t.ex.

Jag kom på ett sätt till som skulle kunna användas för att särskilja vår verksamhet från vad som kan bli "allmänfarlig drönarflygning". "Körkort" utfördat av t.ex. klubb.

Sammanfattningsvis finns det minst tre möjligheter, som var för sig eller i kombination, kan användas för att säkra drönarflygning utan att sätta käppar i hjulen för RC hobbyflygare.

1. Skilj mellan LOS och FPV.
    2. Tillåt flygning med "hembyggen" inom en experimentell klass.
    3. Kräv, ungefär som klubbarna gör idag, att man tar "körkort" innan man får flyga på egen hand.

Klubbarnas krav på "körkort" är väl en av dom faktorer som gör att RC-flyg som hobby har en historia av säkerhet som bevisar att det inte finns något behov av att begränsa denna verksamhet med orimliga och överdrivet tillkrånglade regler.

/Bo
    Senast redigerat av nkma den 2020-09-08 klockan 13:22. Anledning: korr.
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Aktiv användare Tobbe Arnessons avatar
    Reg.datum
    Oct 2019
    För er som flyger "hemma" kanske det går att registrera det som fält via er lokala klubb? Vår klubb har tre godkända/registrerade fält, ett av dem hemma hos en medlem med brygga i sjö.

Självklart ska det inte flygas nära folk och bebyggelse och jag har svårt att se att någon kommer bli dömd för det framdeles, även om det de facto är olagligt. Det är väl mest om det händer något eller om en stör någon rättshaverist, men i det sistnämnda fallet borde en inte ha flugit där ändå (kan iofs vara lite svårt att veta i förväg).

Ny användare Filles avatar
    Reg.datum
    Dec 2018
    Jag har en bit att åka till det närmaste flygfältet. En av anledningarna till att jag började med helikopter var för att jag smidigt kunde ta mig ut till några platser nära hemma.

Flyger fortfarande på flygfältet med flygplan och helikopter. Men förbannat skönt att bara kunna ta sig ut och flyga 3 ackar några minuter hemifrån.

Aktiv användare
    Reg.datum
    Jan 2012
    Blog Entries
    7
    Jag har nära tre mil till mitt med.. o saknar lapp. Har iof snälla klubbkamrater ;-) Men, läget är samma här. jag kan gå fem minuter och komma till ett ställe som går att flyga på. Och som jag brukade flyga på i många år, numera har det området förvandlats till en åker igen, men det fungerar ändå rätt bra. Rätt smidigt, men kommer inte gå att registrera som flygfält. Få väl vara lagbrytare o flyga ändå. Stör ingen heller.
    //Team FlyingDucks
    ガラス労働

Aktiv användare
    Reg.datum
    Oct 2013
    Om man klarar sig med flyghöjder upp till 120 m så kommer det enklaste sättet att kunna fortsätta modellflyga lagligt från andra platser än godkända modellflygfält vara att man hos Transportstyrelsen registrerar sig som operatör OCH tar ett drönarkort för kategori A1/A3.

Följande regler gäller då i huvudsak:
    - Man får inte flyga över eller i närheten av människor som inte medverkar i flygningen.
    - Minst 150 m avstånd från bostads-, affärs-, industri- eller rekreationsområden.
    - Max flyghöjd 120 m
    - Max flygvikt 25 kg.

Studiematerial för drönarkort finns att ladda ner hos TS, men man har ännu inte öppnat det Internetbaserade prov som ska genomföras och inte heller är operatörsregistreringen öppen.

Länk: https://www.transportstyrelsen.se/sv...ighet/dronare/
    Gå igenom drönarguiden så kan man enkelt se vilka bestämmelser som kommer att gälla.

Som svar på Stålis inlägg: Bland de modellflygfält som hittills godkänts av TS så finns sådana som drivs av klubbar som associerar sig med SMFF och/eller RCFF och dessutom finns ett mindre antal godkända privata fält som registrerats av enskilda personer.

Alla godkända fält kan ses här: https://www.faltregister.se/

/Michael
    Senast redigerat av Mikael den 2020-09-15 klockan 20:50.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •