Gå till helistore.se
Join Helisweden on discord
Sidan 1 av 6 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 54

Ämne: Heliträff i Karlskoga 19-20 september 2020

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011

Heliträff i Karlskoga 19-20 september 2020

Heliträff i Karlskoga 19-20 september 2020
    I sista minuten är det nu helt klart att vi får ihop en liten heliträff nu på lördag-söndag.
    10.00 på lördagen och 10.30 på söndagen öppnar jag grinden vid vägen. Vi flyger så länge vi orkar och så mycket vi orkar!

Försäkringsvillkor ställer krav på medlemsskap i någon av organisationerna med försäkring (SMFF eller RCFF). Jag är lite osäker avseende RCFF, men om det är aktuellt, konstakta mig, så ska jag kolla ordentligt.

Under en period var jag tveksam om jag klarade detta. Jag fick en infektion i samband med en behandling, som var oväntad och som blev betydligt besvärligare än jag hade kunnat föreställa mig. I mitt tillstånd råkade jag också göra illa foten så att jag knappt kunde gå. Detta gjorde mig tveksam om jag skulle kunna ro detta i land. Jag bor ju inte heller i närheten (som framgår av min signatur), men har ett ställe ca 30 km från klubben. När jag såg entusiasmen för träffen sprida sig på Helisweden så fick jag förnyade krafter. Klart vi ska ha en träff!

Jag har just fått beskedet från ansvarig för en segeltävling som går av stapeln 13.00 på lördag (jag trodde det var 14.00, men jag hade fel) att vi kan samsas. Vi pratar med varandra och delar upp fältet på ett sätt så att vi inte stör varandra. Vi bör vara extra hänsynsfulla, eftersom segeltävningen var bokad långt innan vi började tala om en heliträff.

Vägbeskrivning
    Fältet ligger här:
    https://www.google.com/maps/place/KM...8!4d14.5073918

Om man skriver KMFK på Google och trycker på "karta" så kommer man till oss!

Utspisning
    Vi måste nog sänka ambitionsnivån lite på servering av mat. I mitt tillstånd klarar jag inte av det på egen hand. Jag föreslår att vi gör en utfärd eller skickar en budbärare till något av dom närliggande snabbmatställena.
    Det finns också möjlighet att använda kökets micro, om det är ett intressant allternativ.
    Kaffe med något till, kan jag fixa.
    Läsk, mineralvatten, kexchoklad och glass finns normalt i "puben" till rimlig kostnad.

Med kort varsel, utan mat och lite improviserat, kör vi utan fältavgift. Jag hoppas vi kan göra detta till något som återkommer varje år och att vi då kan göra ett litet "paket" inklusive flygning och viss förtäring, allt mot en mindre avgift.

Jag hoppas att ni som kommer ska se vilka möjligheter som finns och med glädje återkomma till kommande träffar!

Säg till om ni har frågor eller om jag glömt något!

/Bo
    Senast redigerat av nkma den 2020-09-18 klockan 21:45.
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Restriktioner i Corona/pandemi-tider
    I pandemitider måste vi också tänka på detta.

Jag utgår från att ingen kommer som har symtom som kan tyda på en begynnande COVID-19-infektion.

Alla måste självklart respektera de allmänna rekommendationer och restriktioner som gäller. Även om vi i huvudsak kommer att vara utomhus så ber jag alla att respektera avstånd (2 meter) och generellt visa hänsyn.

Jag kommer att se till att det finns handsprit i hangaren.

Toaletterna är öppna och där kan man tvätta händerna ordentligt, efter resa eller efter att man tagit i något som kan medföra smittrisk.

Jag hoppas att vi inte behöver tänka på detta vid nästa träff, men det är väl tyvärr långt från säkert.

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Boende
    Det finns lite olika alternativ om någon vill övernatta vid klubben.
    – Husvagnsparkering med eluttag och tillgång till toalett/dusch.
    – Stugor med fyra bäddar vardera. Fyra stugor. Toa och dusch i separat byggnad.

Det finns lite mer om detta och hur man bokar på klubbens hemsida.

http://www.kmfk.org/wordpress/klubben-3/boende/

Avtala vid bokning om nyckelutlämning och betalning.

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Ingen formell registrering eller anmälan, men...
    Det är ändå bra att veta ungefär hur många som kommer. Skriv gärna en rad om du kommer.
    Så att jag vet ungefär och inte bakar alldeles för mycket kaffebröd!
    Hittills har jag noterat:
    – Desmo.
    – Björn H (om maskinen är klar).
    – Christoffer.
    – N30.
    – Tobbe (troligen, men inte säkert).
    – Undertecknad (NKMA).

Jag vet att det här kom med kort varsel, men eftersom tillfällena att träffas och flyga helikopter är få, i synnerhet i coronatider, så är jag glad att vi kan arrangera en liten träff innan hösten börjar bli ett hinder. Christoffer har ju föredömligt arrangerat ett par träffar i år redan! Som jag tyvärr missade.

Jag hoppas vi kan komma igen nästa och kommande år med fler träffar som kan planeras och förberedas med lite mer marginal. Att improvisera lite kan ju också vara bra ibland.

SMHI
    Dom var lite svåra att förhandla med, och mina krav var ju specifika:
    – Vackert väder.
    – Inte för mycket vind, helst max 3-4 m/s.

Dom lovar att leva upp till detta, men man kan ju inte vara helt säker när det gäller SMHI...

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...

Aktiv användare jlindbergs avatar
    Reg.datum
    Nov 2012
    Jag(Johan) är med på söndag!

Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Logo 600
    Vbc

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av jlindberg Visa inlägg
    Jag(Johan) är med på söndag!

Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Vi ser fram emot att se dig! Jag personligen är lite extra nyfiken på din nya Logo 200! Jag hoppas även Christoffer har en sådan med sig!

En helt ny klass av småhelisar
    Jag börjar alltmer se Logo 200 som något av ett stort generationsskifte bland "små" helisar.
    Här är ett par exempel på vad jag menar. Jonas Wackershauser spakar med ca 4200 RPM.

Autos med liten heli
    Autos med Logo 200. Kanske inte så lätt, men det går!

https://www.youtube.com/watch?time_c...ature=emb_logo

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...

Forum-räv
    Reg.datum
    Apr 2015
    Jag har ev fått förhinder att komma. Men jag arbetar hårt på lösa de.

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
    Gas Goblin 700 Triblade - Align T-Rex 600 FBL

www.helistore.se
    Reg.datum
    Oct 2011
    Citat Ursprungligen postat av nkma Visa inlägg
    Vi ser fram emot att se dig! Jag personligen är lite extra nyfiken på din nya Logo 200! Jag hoppas även Christoffer har en sådan med sig!

En helt ny klass av småhelisar
    Jag börjar alltmer se Logo 200 som något av ett stort generationsskifte bland "små" helisar.
    Här är ett par exempel på vad jag menar. Jonas Wackershauser spakar med ca 4200 RPM.

Autos med liten heli
    Autos med Logo 200. Kanske inte så lätt, men det går!

https://www.youtube.com/watch?time_c...ature=emb_logo

/Bo
    Jag har med mig 200:an. (Om den är hel till dess)
    Tar med mig några nya också om nån skulle bli sugen.

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av n30 Visa inlägg
    Jag har ev fått förhinder att komma. Men jag arbetar hårt på lösa de.

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
    Hoppas det löser sig! Vi vet att du har en bit att åka också. Även om vi brukar se Karlskogatrakten som centralt beläget mellan Stockholm, Göteborg och Oslo, så har du lite längre.

För andra som undrar hur långt det är till Karlskoga, här är några exempel.
    Tiderna gäller vid normal trafik och laglig framfart.

Stockholm - Karlskoga: 245 km, 2:40 (mest motorväg)
    Göteborg - Karlskoga: 273 km, 3:30
    Oslo - Karlskoga: 288 km, 3:53
    Malmö - Karlskoga: 515 km, 6:01
    Falun - Karlskoga: 192 km, 2:42
    Gävle - Karlskoga: 258 km, 3:24

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av christoffer Visa inlägg
    Jag har med mig 200:an. (Om den är hel till dess)
    Tar med mig några nya också om nån skulle bli sugen.
    Frestare!

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •