Gå till helistore.se
Join Helisweden on discord
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 11 av 11

Ämne: CG och F3C

Forum-räv Ståliss avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Citat Ursprungligen postat av David Visa inlägg
    Tack för förklaringen. Jag är bara nyfiken av mig.

Någon i F3C som kör med ditex servon? Där kan man utöver dödband även ställa hur hårt servot skall reglera på avvikelsen (typ som fjäderkonstant). Låter ju som något man borde kunna laborera med här. Har inte sett denna möjlighet på andra servon.

Tror det kommer mer å mer det du säger. Att man även börjar anpassa/optimera servonas parametrar för sin flygstil/gyro/blad etc.
    Om man vill klämma ut dom där sista procenten av sin heli.

En annan som sneglar mycket på dom Japanska piloterna, börjar se mer att dom är inne i Futabas sbus servon, och ändrar parametrar med programmerings dosa.
    Även DFA ( gamla JR ), erbjuder nu redan optimerade parametrar för deras servon beroende på flygstil/gyro etc.
    Riktigt spännande utveckling .

Egentligen känns det rätt naturligt. Tillverkarna av FBL gyron måste ju få sina system att funka med en jäkla massa olika servon. Och ta höjd för både mer eller mindre "bra" servon.
    Så deras kontrollopp måste ju då bli rätt förlåtande , och inte så optimerad som dom egentligen skulle kunna göra det.

Skulle inte bli förvånade om tex Mikado släpper sin egna servon på sikt?

Futaba erbjuder ju sina HC700 cyclic servon, som du kan köra i 760us även på cyclic.
    Om du väljer i gyrot att du kör just dessa servon, i läget 760us, så ska gyrot å servona vara matchade.
    Så det funkar bara än så länge med hc700. Kanske flera väljer samma väg?

Här har vi sbus settings för Futaba servon:

2178812-52.jpg

Men jag har ingen aning om vad parametrarna ger för resultat ( förutom dom mest självförklarande dvs )

//Anders
    Senast redigerat av Stålis den 2020-10-14 klockan 12:15.
    .:: PRODRONE PDH-02C / FUTABA CGY760R / 18SZ ::.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •