Gå till helistore.se
Join Helisweden on discord
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Fundering med laddare I charger 4010 Duo

Aktiv användare Minis avatar
    Reg.datum
    Aug 2011

Fundering med laddare I charger 4010 Duo

Tjena.

Har mestadels kört parallell laddning med mina 6s 5800 accar vilket inte kanske är det bästa för dem. Tänkte att jag skall ladda separat. Men blir lite fundersam laddare är in ställd på vid full laddat 4,20 / cell. Men när laddaren indikerar klart så ligger cellerna på 4,17-4,18? Samma vid storage laddning inställt på 3,85/cell men indikerar vid klart 3,83/cell? Kan man finlira med cellerna så att det stämmer mot det som är programmerat eller har accarna tappat pga parallell laddningen?
    Logo 700 , Logo 480, Vbar control

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av Mini Visa inlägg
    Tjena.

Har mestadels kört parallell laddning med mina 6s 5800 accar vilket inte kanske är det bästa för dem. Tänkte att jag skall ladda separat. Men blir lite fundersam laddare är in ställd på vid full laddat 4,20 / cell. Men när laddaren indikerar klart så ligger cellerna på 4,17-4,18? Samma vid storage laddning inställt på 3,85/cell men indikerar vid klart 3,83/cell? Kan man finlira med cellerna så att det stämmer mot det som är programmerat eller har accarna tappat pga parallell laddningen?
    Att spänningen sjunker lite när laddningen avslutas är naturligt. Det beror dels på att man har ett litet spänningsfall över inre resistansen även under laddning och dels på att spänningen går upp lite under laddning för att sedan sjunka lite när laddningen avslutas. Ungefär som när man laddar ur, mäter genast efter flygning och sedan mäter igen när det gått en stund.

Om du har gott om tid och gärna vill komma närmare 4,20 volt per cell så kan du ställa ner strömmen och ladda ett tag till efter att laddningan är klar. Om du t.ex. laddar med 1 C, 5,8 ampere och laddningen är klar. Ställ då ner strömmen till ca 2 ampere och ladda så kommer du att få i lite till och komma lite närmare 4,20 volt per cell.

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Reg.datum
    Aug 2011
    Okej tack för informationen. Jag laddar oftast på 10a men kan som du skriver dra ner till 2 och knuffa i lite mera jag skall testa.

Användare Winders avatar
    Reg.datum
    Aug 2019
    Citat Ursprungligen postat av Mini Visa inlägg
    Okej tack för informationen. Jag laddar oftast på 10a men kan som du skriver dra ner till 2 och knuffa i lite mera jag skall testa.
    Hej Mini, tror inte det är mödan lönt att få upp accarna till precis 4.20V om de bara sjunker 0,02-0,03 V efter laddning. Det ger dig ingen extra flygtid. Ligger cellerna balanserade så är det bara att köra.

Reg.datum
    Aug 2011
    Dock så testade jag andra accarna nu och det konstiga är att laddaren tycker att accarna är klara enligt det inställda 3,85/cellon storage mode? fast i själva verket så är cellerna på 3,80/ cell enligt displayen har det hänt något med laddaren?
    Senast redigerat av Mini den 2020-11-09 klockan 16:41.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •