Gå till helistore.se
Join Helisweden on discord
Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Balansera rotorblad

Aktiv användare anders_norlins avatar
    Reg.datum
    Aug 2020

Balansera rotorblad

Skaffat ett par RotorTech 610 mm F3C Competition CFK blad.

Dom skiljer 0.31g i vikt är det nått att bry sig om?
    146.90g
    147.21g

Perfekt viktade på längden.

Hur kollar man viktning på kordan?

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Så här brukar jag göra.

Balansering av vikt och CG
    1. Väg (det har du redan gjort).

Jag använder en tejp som heter Scotch Magic Nr. 810 som, om jag minns rätt, väger 0,14 gram / 100 mm. Kontrollera för säkerhets skull.
    När du vet viktskillnaden vet du hur mycket tejp du behöver. Med dina blad och min tejp behövs 220 mm tejp.

2. Montera bladen i en balanserare. Placera tejpen så att bladen balanserar.

Någon enstaka gång kan det hända att det tyngre bladet har tyngdpunkten så långt ut så att det inte räcker att placera tejpen längst ut på det lättare bladet. Då får man "flytta in tyngdpunkten" på det tyngre bladet med lite tejp längst in på bladet. Motsvarande mängd tejp placeras längre ut på det lättare bladet, tills dom balanserar i balanseraren.

Lead / lag
    Häng upp bladet i hålet med en tunn tråd med en vikt (t.ex. en bricka eller en mutter) framför.
    Som visas på andra bilden på den här sidan.
    https://www.vstabi.info/en/node/74

Jag har aldrig behövt justera lead/lag, men om man behöver det så får man placera någon form av vikt i framkant eller i bakkant på bladet och sedan balansera. Jag skulle försöka med epoxy, om det behövdes.

/Bo
    Senast redigerat av nkma den 2020-11-19 klockan 21:17.
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •