Join Helisweden on discord
Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 21 till 29 av 29

Ämne: Vilket fbl system gäller nu för tiden?

Aktiv användare hugin85s avatar
    Reg.datum
    Apr 2014
    Citat Ursprungligen postat av Björn H Visa inlägg
    Vbar kontroll, Neo och butiken att shopa loss hos är Helistore.se

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
    Ska kolla in den! Räcker det med vbar neo basic versionen? Den som kostar 1200 spänn nånting?
    Senast redigerat av hugin85 den 2020-12-04 klockan 07:25.

Aktiv användare Davids avatar
    Reg.datum
    Sep 2014
    Finns en uppsjö av gyron som alla uppfyller kriteriet PC interface. Andra nya funktioner som tillkommit på senare år är ”rescue”, att gyrot fungerar som telemetrihub (och tex länkar ned ESC telemetri direkt till radion), dataloggning och vibrationsanalys, integration med sändaren så att PC inte behövs, eller att gyrot har bluetooth/wifi och kopplar upp till telefonen för inställningar.

Brain 2 och Spirit är två gyron som erbjuder allt detta till vettigt pris och därför är populära. Båda dessa stödjer JR X-bus så vitt jag vet. Om telemetrin funkar med JR har jag däremot inte en aning om. Integration med din sändare fungerar ej så PC eller telefoninterface är det du får välja mellan.

V-bar är naturligtvis bra med men om du inte kör vbars sändare så är det bara ett dyrare gyro med sämre funktionalitet.

Forum-räv desmos avatar
    Reg.datum
    Oct 2014
    Har testat de flesta gyron och är valet mellan Neo, Brain, Spirit så kan man få dom a flyga precis likadant så skillnaden ligger mer i kringliggande funktioner som sändarintegration, gps moduler etc. Skulle nog säga att Neo och Brain är de största till antalet på marknaden vilket också gör att fler kan dessa och kan hjälpa till tex här i forumet när man kör fast på något.

Så välj det som känns bäst, flygmässigt är det grymma gyron.
    Oxy, Logo, Goblin | Vbar

Aktiv användare
    Reg.datum
    Mar 2017
    Jag är ju ganska mycket amatör, men jag har använt BeastX med rescue. Går bra att programmera från datorn med deras dongel. Dessa kan man få tag på rätt billigt begagnat verkar det som. Kanske folk byter till nyare varianter? Den är väl lite knepig att ändra på i fält, man får ha med manual och knappa en del på setup knappar, kanske är enklare med Vbar från sändaren?

Jag kör Taranis X9D med iRangeRx och Spektrum satellit.

Det här är kanske fattigmanskoncept men tillräckligt bra för mig som bara har små helisar.
    Senast redigerat av mikaelbe den 2020-12-04 klockan 12:44.

www.helistore.se
    Reg.datum
    Oct 2011
    Citat Ursprungligen postat av hugin85 Visa inlägg
    Ska kolla in den! Räcker det med vbar neo basic versionen? Den som kostar 1200 spänn nånting?
    Neo Basic är en mottagare för Vbar-control, den har inga gyron aktiverade (de går dock att aktivera mot en kostnad)
    Utan den version du vill ha om du väljer vbar är Neo 6.x Express
    https://www.helistore.se/produkt/049...o-6-x-express/

Den går även att uppdatera med antenn-kit om du skulle vilja använda den med vbar-control.
    /christoffer

Aktiv användare Tobbe Arnessons avatar
    Reg.datum
    Oct 2019
    Bara för att göra svaren kompletta finns även gyrot FC6250HX från Spektrum och programmeras genom deras DX/IX/NX-sändare. Det är mindre än ett år så det är inte helt färdigt än, i fråga om stöd från andra tillverkare med telemetri från ESC etc.. Det pågår fortfarande mycket utveckling, men det gör sitt jobb som gyro med väl godkänt.

VBar tror jag har stor marknadsandel och verkar utvecklas och må bra. Väl höga priser kan jag tycka. Finns någon kinakopia som kan vara farligt att nämna pga utfrysning, minns inte var jag läste om det. KBar heter det i vilket fall.

BeastX tror jag många lämnar, men ska vara ett bra gyro. Jag valde bort det, för mycket att sätta sig in i kände jag och jag vill ha rescue.

Futaba har sitt CGY760 som säkert är prima.

Brain2/Ikon2 verkar vara massornas budgetgyro.

Användare
    Reg.datum
    May 2015
    Citat Ursprungligen postat av hugin85 Visa inlägg
    Okej det får jag titta närmare på! Finns ju några olika beastx vet du vilken man borde satsa på? Ska ju ha den i en 550 heli
    Så länge du inte tar en nano beast som har jst kontakter tror jag inte det har nån speciell betydelse mellan den "vanliga" och HD.

Och BeastX sponsrade en kille jag inte kommer ihåg namnet på som fullständigt plågade den vanliga modellen i 700r så den håller

Aktiv användare hugin85s avatar
    Reg.datum
    Apr 2014
    Hej igen!

Grymt hjälpsamma användare här på forumet! Blir för mycket att svara var och en men roligt med lite olika inputs i ämnet. Jag har dessutom skaffat mig ännu fler frågor nu när man har börjat skruva igen!

Har inga feta pengar att lägga på detta i nuläget men vill gärna få båda helisarna att funka. Sjukt att dom fortfarande är helt nya efter så här många år. Den lilla har jag flygit några gånger och den stora 550n har ju bara stått på hyllan

Nuvarande setup:

Align trex 550e pro dfc med align 3gx gyro
    Align 450 l dominator med align gpro gyro

Min tanke att få igång båda då jag verkar ha en receiver som fortfarande inte fungerar som den ska (den blinkar efter bindning och ger inget fast sken), var att flytta över gpro gyrot till den stora helin och använda receivern som fungerar som den ska till den.

Även flytta över 3gx gyrot till den lilla och bara använda 2st dmss sattar (align rj01) så jag slipper använda mig av den opålitliga receivern som blinkar efter bindning. Men är detta möjligt? Har läst att man kan sätta sattarna direkt i 3gx efter uppdatering till v5.

På så sett får jag ju lätt igång båda två men för en väldigt liten peng. Har redan en sat liggandes och behöver bara köpa en till i så fall.

Om man nu flyttar över gyron hit och dit funkar det med att köpa en lagom tjock 3m tejp för att fästa gyrona igen? Vill ju kunna komma över något i en vanlig affär så man slipper vänta på en speciell gyro tejp för specifik modell.

Ny användare
    Reg.datum
    Sep 2014
    Aling Gpro fungera fint och har aldrig haft nåt bekymmer med. På 700
    Bestx är också grym, du kan promenera via PC med hjärtat av deras dongel. För del med man kan justera med Tx i fält.
    Gpro måste man köpa till blåtand.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •