Join Helisweden on discord
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 12 av 12

Ämne: Trögande kardan efter ihopsättning och krasch

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av hugin85 Visa inlägg
    Det va lite så jag tänkte faktiskt om jag ska vara helt ärlig! Hade jag haft remdrift så kanske det inte hade varit något problem alls. Däremot så behöver man väl justera remmen efter väder och vind (iallafall på min gamla nitro raptor). Eller har dom nyare kanske remspännare som eliminerar detta. Hur som helst så kanske man ska gå igenom det lite extra mycket vid markkontakt. Men lite svårt när delarna inte "riktigt passar" längre efter en knäckt bom osv.

Men man blir bara en lärdom rikare och bara att ta med sig när det är dags att beställa delar nästa gång

Tack för svar Bo!
    Kanske lite off-topic i tråden, men ändå...

TT eller rem?
    Jag kan inte säga att jag har en klar preferens. Kanske lite övervikt på plus-sidan för rem? Väldigt lite i så fall.
    Rem behöver inte justeras stup i ett, men det är en bra idé att ha koll på remspänningen. Vid t.ex. stora temperatursvängningar kan det bli att man måste justera oftare. Rem kan bidra till problem med statisk elektricitet.
    Just på 450 förlänger jag alltid fenan lite, för att slippa att tailrotorn tar i något hårt och att någonting skadas.

Jag tycker ju om lågt varv och tysta helisar, mer än dom flesta, tror jag. Låg friktion har flera fördelar. Kardan kan vara riktigt bra, och det kan rem också vara. Att hitta rätt remspänning är inte så lätt, IMO, trots att tillverkarna ger råd ibland. Jag brukar kolla när remmen kan hoppa över eller riskerar att ta i och sedan ha lite mer spänt än så. Då blir det ganska löst, ganska tyst och ganska lite friktion. Flyger man hårt ska man nog spänna lite hårdare.

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Aktiv användare hugin85s avatar
    Reg.datum
    Apr 2014
    Bra med lite olika inputs med för och nackdelar med dom olika konstruktionerna. Tack igen Bo! Låser tråden då jag ändå fått bra svar på min fråga.

Mvh Rickard

Skickat från min SM-N975F via Tapatalk

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •