Join Helisweden on discord
Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 21 till 29 av 29

Ämne: Ang setup till Goblin 500 Sport / Vbc+vbar

Ny användare
    Reg.datum
    Nov 2020
    Citat Ursprungligen postat av NitroHybrid Visa inlägg
    Hej !! Antennerna bör ha lite distans till kolfibersidorna.
    Kolfiber dämpar signalstyrkan, En glasfiberkåpa är ok.
    Ah bra tips! kikar på en annan lösning
    MVH Oliver

Vbar / Goblin 500 Sport / neXt CGM

Ny användare
    Reg.datum
    Nov 2020
    Citat Ursprungligen postat av nkma Visa inlägg
    Om du gör som jag tror är det vanligaste, att motor och varvtal karaktäriseras av:
    – Med switch/switchar på radion kan motorn "säkras", "osäkras" och startas.
    – När motorn är igång har du tre förprogrammerade varvtal som du kan välja mellan med en switch.

Det innebär att om du t.ex. har 2000, 2200 och 2400 som "programmerade" varvtal så kommer, om du har det lägsta valt när du startar motorn, rotorn att varva upp till 2000 RPM.

Innan du startar motorn ska du ställa pitch (med vänsterspaken) strax under 0° (strax under mid-stick).

Om vänsterspaken står på min så:
    – Är det risk att bladen, om dom viker sig, slår i bommen.
    – Kraften ner blir skadligt stor när rotorn börjar komma upp i varv.

Om du inte flugit helikopter tidigare, så gissar jag att du har en simulator och har flugit i den? Det är värt mycket att träna in att slå av motorn (throttle hold/motor off) snabbt om/när man ser att det håller på att gå illa. Skadorna blir betydligt mindre om motorn är av när man "landar hårt" än om den är på.

/Bo

Hej!

Har en spak förprogrammerad på radio, engine off, engine idle och engine run, den kopplar jag alltså till de olika varven?

Har en pitch gradmätare på g, ska ställa in maxpitch och nolla innan jag gör något
    Vad bör man ha för grader på max/min ? läst mig till 11-12 grader, kan det stämma? ställer den gärna så "lugn" som möjligt haha

Jag kör Next och använder mig av min Vbar radio, bra tips! har inte ställt in några spakar i sim men ska definitivt kika på det till kvällen, låter vettigt att öva in att knäppa till engine off om det skiter sig!
    MVH Oliver

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av pimplaren Visa inlägg
    Hej!

Har en spak förprogrammerad på radio, engine off, engine idle och engine run, den kopplar jag alltså till de olika varven?

Har en pitch gradmätare på g, ska ställa in maxpitch och nolla innan jag gör något
    Vad bör man ha för grader på max/min ? läst mig till 11-12 grader, kan det stämma? ställer den gärna så "lugn" som möjligt haha

Jag kör Next och använder mig av min Vbar radio, bra tips! har inte ställt in några spakar i sim men ska definitivt kika på det till kvällen, låter vettigt att öva in att knäppa till engine off om det skiter sig!
    Vilka funktioner man lägger på dom olika switcharna varierar. Dom flesta gör nog ungefär som dom är vana med.

Den du har, engine -off, -idle och -run ska du ha kvar.

Sedan ska du ha en separat switch som du väljer varvtal med.

Först lite om banker i Neo.
    En Neo har fyra "programbanker" som var och en kan programmeras, t.ex. med olika gain eller agility om man vill.

I Neo han man normalt en switch som byter bank, som också byter varvtal. Eftersom switcharna inte har mer än tre lägen så blir det tre banker med varsitt varvtal.

Här, i inlägg 7, finns lite om banker, varvtal och CC/Talon. Med gov i ESC. Med gov i Neo blir det lite annorlunda.
    https://www.helifreak.com/showthread.php?t=640279

Börja med max pitch 12°. Det bör du få med ett värde runt 100 om du har lagom avstånd mellan servoaxlarna och kulorna. Jag tror att dom flesta föredrar lite högre värden än standard på expo i början så att det inte blir så stora utslag med små spakrörelser. När det gäller style, agility och gain brukar dom rekommenderade värdena fungera ganska bra. Man kan kanske sänka agility lite inför första flygningen?

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Ny användare
    Reg.datum
    Nov 2020
    Varför startar inte motorn när jag drar på engine idle eller run? provat alla 3 banker, ingen skillnad..

Och att kalibrera End points verkar omöjligt utan extern litet batteri for att starta upp Neo utan att vara ihopkopplad med ESC?!
    MVH Oliver

www.helistore.se
    Reg.datum
    Oct 2011
    Här har du en video om hur man programmerar esc med neo.
    Just detta är ett kontronik reglage men det är ju samma princip för andra reglage.

Ny användare
    Reg.datum
    Nov 2020
    Har ingen Touch dock, men jag gav nog upp för ikväll =)
    MVH Oliver

www.helistore.se
    Reg.datum
    Oct 2011
    Ah. Det är samma idé. Klickar du i ”direkt trottle” eller vad rutan nu heter så ligger den kvar i det läget vid nästa start.

Ny användare
    Reg.datum
    Nov 2020
    Hittar inte Direct trottle i radion, ska alltså finnas i den äldre vbar radion?

Ingen som använt sig av Vbar neo vlink / gamla vbar radion och castle talon 90 esc som har nått tips har provat några olika metoder men får inte till det.

Denna killes metod verkar bra, men då lär man skaffa ett backup batteri..

MVH Oliver

www.helistore.se
    Reg.datum
    Oct 2011
    https://www.vstabi.info/en/node/1814

Här bör du hitta allt du behöver ang esc programmering den gamla vbc.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •