Join Helisweden on discord
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Tail wag på en Goblin 380 Buddy

Ny användare Sceniums avatar
    Reg.datum
    Jun 2019

Question Tail wag på en Goblin 380 Buddy

Hej!

Jag gjorde min premiärtur med min Goblin 380 Buddy för 2 veckor sen, förutom att jag själv var hypernervös över att flyga mitt första bygge. Dessutom med en ny radio som jag inte var van vid, så gick allt bra. Helin gick som på räls under de två korta turerna. Inga problem alls med stjärten, iaf inte vad jag kunde uppfatta.

Efteråt så har jag dubbelkollat så att all skruvar sitter som dom ska, det var endast fyra skruvar som behövde spännas lite.

Dom fyra som håller tailboxen, stjärtremmen var inte heller lika spänd som innan. Så den spände jag igen när jag fixade skruvarna till tail boxen.

Och efter detta, så kommer det en kraftig tail wag titt som tätt.

Efter några turer igår, så upptäckte jag att den dubbehäftande tejpen som sitter på insidan utav tail boxen hade "krupit ur" på nåt sätt"?

Tail Boom Assembly.jpg
    stjärt.JPG
    stjärt 2.JPG

Så jag trodde att det var detta som kanske störde remmen eller länkarmen till stjärtrotorn, så jag skar bort det som stack ut med en liten kniv.

Jag passade även på att lossa skruvarna till tail pitch slidern, och bell cranken. Sen sätta dit dom igen, men inte lika hårt som innan.
    Tail pitch.jpg
    Bell crank.jpg

Men inget av detta verkar ha gjort någon skillnad.

"Fuskar" man med Tail Wag supressor i Vbaren så, går den riktigt fint emellanåt. Med plötsliga "epilepsi anfall" av stjärten dock.

Min kusin filmade en kort flygtur innan idag, i videon så kan man höra ett hummande som jag inte uppfattade vid själva flygningen:

Jag har precis suttit och tomkört utan blad och kan inte se att någonting ligger i mot varken remmen eller länkarmen.

Jag vet inte riktigt vad jag ska titta på nu?

Servon är en KST MS565 som jag köpte på elefun förra året: https://www.elefun.se/p/prod.aspx?v=35419

Arbetsfrekvensen på denna servon är: 760Us/560Hz

Men denna frekvens kombon kan jag inte hitta i VBar Neons lista, så jag valde 760Us/500Hz. Näst närmast är 760Us/333Hz.

500-760.JPG
    333-760.JPG

Jag vet inte om detta gör någon skillnad?
    Senast redigerat av Scenium den 2021-05-02 klockan 20:26.
    Blade 150s - Blade Fusion 180 - Blade 230sV2 - Blade 360CFX 3S - SAB Goblin Buddy 380
    Spektrum DX8G2 - Vcontrol Touch

Forum-räv bebbes avatar
    Reg.datum
    Nov 2012
    Är inte det där för hög tail gain?

Skickat från min iPad med Tapatalk
    T-Rex 450L Dominator, T-Rex 250 DFC, Eachine E010S, 250 race quad, Spektrum DX10, Orange TX10i.

Forum-räv helge ks avatar
    Reg.datum
    Feb 2012
    Blog Entries
    5
    Om du kopplar bort staget mellan servo och tailslidsgaffeln. Går tailslidern så lätt på tailaxeln så den glider av sin egna vikt på tailaxeln om du vrider på helin så slidern kan åka på axeln. När jag byggde en mindre gobba så var dom känsliga för tröghet i tailslidern.

Skickat från min SM-A505FN via Tapatalk
    Senast redigerat av helge k den 2021-05-02 klockan 21:34.
    Sir Kraschalot.

Forum-räv desmos avatar
    Reg.datum
    Oct 2014
    Tailwag härleds i 9 fall av 10 till mekaniska orsaker. Allt måste gå superlätt. Det gör det sällan på nya maskiner. Är.problemet drägligt så flyg 10 flighter till och ge det chans att sätta sig innan du justerar för mycket i fbl.
    Oxy & Goblin | Brain & Jeti

Aktiv användare latjos avatar
    Reg.datum
    Oct 2015
    Kan va för hög governor respons.
    Kraken 700,Kraken 580,G-420,Jeti,Spirit-RS

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Eftersom det kom efter att du skruvade så skulle jag sätta min slant på att det är något mekaniskt.
    Som bl.a. Desmo Och Helge är inne på.
    Hur hårt spände du remmen när du spände den?

Den ska absolut inte kunna hoppa över, men om det går trögt att vrida runt rotor eller tailrotor för hand så kanske den är för hårt spänd?

I övrigt ska allt gå lätt och inget får ta emot eller bromsa, mellan tailservo och tailbladshållare.

Jag brukar t.ex. polera tailaxeln där slidern ska glida för att vara säker på att den glider lätt. På samma sätt som rotoraxeln där swashen ska glida.

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Reg.datum
    Jun 2019
    Citat Ursprungligen postat av nkma Visa inlägg
    Eftersom det kom efter att du skruvade så skulle jag sätta min slant på att det är något mekaniskt.
    Som bl.a. Desmo Och Helge är inne på.
    Hur hårt spände du remmen när du spände den?

Den ska absolut inte kunna hoppa över, men om det går trögt att vrida runt rotor eller tailrotor för hand så kanske den är för hårt spänd?

I övrigt ska allt gå lätt och inget får ta emot eller bromsa, mellan tailservo och tailbladshållare.

Jag brukar t.ex. polera tailaxeln där slidern ska glida för att vara säker på att den glider lätt. På samma sätt som rotoraxeln där swashen ska glida.

/Bo
    Jag tycker jag spännde remmen ungefär som tidigare, det är möjligt att det blev lite hårdare.

Vad brukar du använda när du polerar tail axeln?
    Blade 150s - Blade Fusion 180 - Blade 230sV2 - Blade 360CFX 3S - SAB Goblin Buddy 380

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av Scenium Visa inlägg
    Jag tycker jag spännde remmen ungefär som tidigare, det är möjligt att det blev lite hårdare.

Vad brukar du använda när du polerar tail axeln?
    Jag har ett sådant här kit för polering.
    https://www.biltema.se/verktyg/poler...lar-2000028423

Allt ska gå lätt.

Bladhållarna, vrid på dom samtidigt som du drar dom utåt och känn att dom går lätt.
    "Bell Crank Lever" ska gå lätt att vrida.
    Stången får inte kärva. Jag minns inte om det är på 380 eller 500 man kan sätta tail-servot så att stången kommer lite snett och kan kärva.
    Handskarna ska inte glappa, men gå ganska lätt runt kulorna.

En del säger att en Goblin behöver 10-20 flygningar innan allt går så lätt som det ska, men jag föredrar att det fungerar bra från början.

Du har ett ganska bra tail-servo, KST MS565. Det är starkt nog och snabbt nog. Det bör ju göra att allt fungerar bra, om det bara inte är något som kärvar.

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Reg.datum
    Jun 2019
    Efter lite pill så flyger den som på räls igen!

Körde två batterier utan blad i hallen, å körde tail servon fram och tillbaka mellan ändlägena för någon vecka sen. Ändrade ändlägena lite, då jag hörde servon fick jobba lite hårdare ju närmre bommen den kom. Plus att jag har gått ner en del på tail gainen.

Fick hem tail belt guide uppgraderingen från live-hobby.de igår. Men nu vill jag fan inte ändra något, när den flyger så fint igen.

Forum-räv bebbes avatar
    Reg.datum
    Nov 2012
    Citat Ursprungligen postat av Scenium Visa inlägg
    Efter lite pill så flyger den som på räls igen!

Körde två batterier utan blad i hallen, å körde tail servon fram och tillbaka mellan ändlägena för någon vecka sen. Ändrade ändlägena lite, då jag hörde servon fick jobba lite hårdare ju närmre bommen den kom. Plus att jag har gått ner en del på tail gainen.

Fick hem tail belt guide uppgraderingen från live-hobby.de igår. Men nu vill jag fan inte ändra något, när den flyger så fint igen.
    Gott att du fick ordning på det

Skickat från min iPad med Tapatalk
    T-Rex 450L Dominator, T-Rex 250 DFC, Eachine E010S, 250 race quad, Spektrum DX10, Orange TX10i.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •