Join Helisweden on discord
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Turbin?

Aktiv användare Tobbe Arnessons avatar
    Reg.datum
    Oct 2019

Turbin?

Hoj!

Jag har svårt för det statiska "röjsågsljudet" från nitro och bensinhelis (att svära i kyrkan, jag vet och förlåt), men en turbin vore coolt!

Förstår att det är sjukt mycket pengar, men är ändå nyfiken på det.

Finns det någon som flyger turbinheli i landet? Misstänker att Youtube-filmer inte kommer i närheten av rätt upplevelse, speciellt lukten (som iofs är synnerligen sympatisk även från metanol).

Finns det några bra webbsidor från tillverkare att dregla över?

Att det är lite meckigt att komma över bränsle vet jag, men hur mycket jobb är det i övrigt med turbin? Förstått att det är rätt täta serviceintervall?

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Den enda jag kommer på som har en turbin-RC-heli i Sverige är Tomas Lejon.

Det här är min bild, ungefär.
    – Serviceintervall på motorn: ca 25 timmar.
    – Kostnad turboshaft, t.ex. Wren, £2,950.00.
    – Det finns div. konverteringskit, t.ex. till Trex 700, ca $2000.

Jag tror att dom flesta motorer kan köras på antingen diesel eller flygfotogen (Jet-A1). Det senare luktar bättre...

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

www.helistore.se
    Reg.datum
    Oct 2011
    Citat Ursprungligen postat av Tobbe Arnesson Visa inlägg
    Hoj!

Jag har svårt för det statiska "röjsågsljudet" från nitro och bensinhelis (att svära i kyrkan, jag vet och förlåt), men en turbin vore coolt!

Finns det någon som flyger turbinheli i landet? Misstänker att Youtube-filmer inte kommer i närheten av rätt upplevelse, speciellt lukten (som iofs är synnerligen sympatisk även från metanol).

Att det är lite meckigt att komma över bränsle vet jag, men hur mycket jobb är det i övrigt med turbin? Förstått att det är rätt täta serviceintervall?
    Turbin är mysigt, luktar gott och är ju faktiskt som det ska vara på riktigt..

Service-intervall brukar vara runt 25tim, det skilljer sig lite mellan tillverkare och motormodeller.

Idag går många turbiner att köra på diesel, men det luktar inte rätt. Har man en lagom stor flygplats i närheten går det att köpa jet a1 utan större problem.

Xicoy's senaste turbin passar fint i t.ex Glogo (man behöver lite fästen och ev större tank)
    https://www.xicoyturbines.com/Order.html#services1-17

/Christoffer

Aktiv användare
    Reg.datum
    Jul 2013
    Hejsan
    Det är några till som flyger turbin i scalahelekoptrar i Sverige
    Mvh
    Micke
    Goblin 500 sport Goblin 700KSE Goblin urukay
    Airwolf 800 super scala Vbar touch Vbar neo

Aktiv användare Tobbe Arnessons avatar
    Reg.datum
    Oct 2019
    Coolt, hade inte ens tänkt på att det går att sätta en turbin i en vanlig nitro 3D-kärra. Hade bara tänkt på skala, vilket iofs. fortfarande känns mest rätt för motortypen (en AH-6 eller MD500 är lockande).

Här är en film från en GLogo med Xicoy X45h:

25 timmar är ändå rätt mycket, med tanke på att det går 20-110 gram bränsle per minut och en tank på 800 ml. Säg tio minuters flygtid. Det är 150 flygningar mellan motorservicen.

Flygfotogen är självklart om en ändå ska köra turbin! Har ingen aning, men det borde ju gå att köpa på Romme utanför Borlänge (tveksamt om det finns på Nyckelmyra i Ludvika). Kanske inte som vanlig privatperson, men jag har lite kontakter som flyger fullskala.
    Senast redigerat av Tobbe Arnesson den 2021-06-08 klockan 13:58.

Användare Liptons avatar
    Reg.datum
    Jun 2015
    Vid en skalaträff jag var på förra sommaren dök det upp 4-5 turbinmodeller. Så inom skalaheliflyget är det inte jätteovanligt.
    2CC738CB-2835-4978-AF97-72D7EA7D5D14.jpg

Aktiv användare
    Reg.datum
    Aug 2011
    Citat Ursprungligen postat av Tobbe Arnesson Visa inlägg
    Hoj!

Hallå här har du tillverkare och säljare av pod & bom Turbinheli samt andra Helisar https://miniatureaircraft.de/web/en/
    Senast redigerat av Uffe40 den 2021-06-10 klockan 15:28.

Aktiv användare
    Reg.datum
    May 2013
    Kom bort till Motala Modellflygklubb helgen innan midsommar
    Då får ni se många turbinhelisar
    Vario Ec135, Vario XLV, Robbe UH-1D.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •