Join Helisweden on discord
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: Logo 200 vikt

Användare
    Reg.datum
    Aug 2014

Logo 200 vikt

Hej,
    Jag leker med tanken på om man kan få ner en Logo 200 under 250 g. Det verkar svårt när den enligt Mikado väger 310 g med batteri men jag är ändå sugen på att testa. Kanske om man kör med ett mindre batteri, tar bort lådan runt ESC, kör utan huv eller med "Goblin Raw" moddad variant och filar bort lite kolfiber och tar bort lite washers här och där...

Skulle någon av er som har en kunna väga den:
    1. Komplett med batteri
    2. Utan batteri
    3. Utan batteri och huv

Tack på förhand

Forum-räv Minis avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Får jag fråga varför du vill banta den? mindre acc = mindre flygtid och dessutom så verkar den flyga otroligt bra med sin original vikt så ärligt talat varför?
    Logo 700 , Logo 480, Vbar control touch , Goblin RAW

Användare
    Reg.datum
    Aug 2014
    Citat Ursprungligen postat av Mini Visa inlägg
    Får jag fråga varför du vill banta den? mindre acc = mindre flygtid och dessutom så verkar den flyga otroligt bra med sin original vikt så ärligt talat varför?
    För att komma under 250g så att den kan flygas lagligt på diverse ställen

Forum-räv Minis avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Citat Ursprungligen postat av Tuss Visa inlägg
    För att komma under 250g så att den kan flygas lagligt på diverse ställen
    Men har du drönar kortet så är det väl lugnt eller? Sen får man ju inte kör på 100 km/h på 90 väg heller vilket typ alla gör. Men var hade du tänkt att flyga om original vikten är för tung?

Användare
    Reg.datum
    Aug 2014
    Citat Ursprungligen postat av Mini Visa inlägg
    Men har du drönar kortet så är det väl lugnt eller? Sen får man ju inte kör på 100 km/h på 90 väg heller vilket typ alla gör. Men var hade du tänkt att flyga om original vikten är för tung?
    Nej, om den väger 250 g eller mer måste du hålla minst 150 m avstånd till "allt" (bostadsområden, affärsområden, industriområden, rekreationsområden och människor) drönarkort eller ej (eller ja...utan får du inte flyga den överhuvudtaget...). Jag vill helt enkelt ha en modell jag lagligt kan flyga på fotbollsplaner etc.

Forum-räv Minis avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Okej, lycka till själv flyger jag över en åker/grönområde där det rör sig minimalt med folk och inga hus i närheten som kan klaga på att det låter. Vid fotbollsplaner idrotts anläggningar är det oftast folk så där skulle jag aldrig flyga oftast ligger det hus i närheten också. Leta upp en sweetspot från bebyggelse och flyg där.

Användare
    Reg.datum
    Aug 2014
    Söderut finns det säkert gott om såna ställen, längre norrut där jag bor existerar de inte.

Forum-räv Impellers avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Hej tuss, jag flyger i Skellefteå och känner många ända upp till Pajala mm som flyger rcheli. Både på fält och ikke. Så förstår egentligen inte problemet annat än om du medvetet vill flyga i tätbebyggelse så som du beskrev. Jag försöker inte vara snäsig, ta mig rätt. Jag försöker bara förstå och tycker att man ska hålla sina snabbt roterande helisar borta från människor. Samhället idag är ju kritisk till "drönare" som då vi kan falla in på och vi får dålig kritik.
    Eller.. är jag för petig jag flyger ju bara 700:a size vilket är big NO NO att flyga någon annanstans än på ett säkert sätt.
    Hade med mig Helin till Gällivare och tänkte dra en sväng. Kollade drönarkartan och såg att det var många förbud och begränsningar så jag kontakta lokala RC klubben och fick låna nyckel till grinden och berättat hur jag skulle kontakta Gällivare flygfält Atc. Klart och allt gick som smort utan att någon var arg eller upprör (mest impade åskådare) plus jag fick kontakt med härliga RC grappar i Gällivare.
    What the fuck is WTF?

Användare
    Reg.datum
    Aug 2014
    Citat Ursprungligen postat av Impeller Visa inlägg
    Hej tuss, jag flyger i Skellefteå och känner många ända upp till Pajala mm som flyger rcheli. Både på fält och ikke. Så förstår egentligen inte problemet annat än om du medvetet vill flyga i tätbebyggelse så som du beskrev. Jag försöker inte vara snäsig, ta mig rätt. Jag försöker bara förstå och tycker att man ska hålla sina snabbt roterande helisar borta från människor. Samhället idag är ju kritisk till "drönare" som då vi kan falla in på och vi får dålig kritik.
    Eller.. är jag för petig jag flyger ju bara 700:a size vilket är big NO NO att flyga någon annanstans än på ett säkert sätt.
    Hade med mig Helin till Gällivare och tänkte dra en sväng. Kollade drönarkartan och såg att det var många förbud och begränsningar så jag kontakta lokala RC klubben och fick låna nyckel till grinden och berättat hur jag skulle kontakta Gällivare flygfält Atc. Klart och allt gick som smort utan att någon var arg eller upprör (mest impade åskådare) plus jag fick kontakt med härliga RC grappar i Gällivare.
    Hej,
    Ingen fara, du framstår inte som snäsig. Jag tycker dock att det är skillnad på en 700 där rejält säkerhetsavstånd känns rimligt och en lite heli där 150 m känns absurt (det är dock lika absurt att modeller under 250 g inte behöver ha något säkerhetsavstånd överhuvudtaget om jag tolkar transportstyrelsen rätt...).

Hur som helst, om ni tolkade det som att jag vill flyga i tätbebyggt område där det är fullt med folk så uttryckte jag mig dåligt, det vill jag inte. Där jag höll till fram till i fjol kan jag hålla rejält avstånd till bebyggelse och det är sällan jag ser någon. I år kan jag inte längre lagligt hålla till där, som bestämmelserna ser ut spelar det ingen roll om det finns bebyggelse eller ej och om människor vistas där eller ej. Ett öppet fält mitt ute i ingenstans där ingen befinner sig är fortfarande (iaf enligt min tolkning) ett rekreationsområde och därmed får vi inte flyga där såvida modellen inte väger under 250 g.

Visst kan jag strunta i detta och förmodligen går det bra men det vill jag inte (jag kör heller aldrig medvetet 100 på en 90 väg...).

Förhoppningsvis har jag rett ut eventuella missförstånd och vi kan återgå till att diskutera vad en Logo 200 väger.

Forum-räv desmos avatar
    Reg.datum
    Oct 2014
    1. Komplett med batteri: 334gr

2. Utan batteri: 271gr

3. Utan batteri och huv: 245gr.
    Oxy & Goblin | Brain & Jeti

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg