Join Helisweden on discord
Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Nybörjar inställningar för Trex 470LM

Nybörjar inställningar för Trex 470LM

Hej, är det någon som flyger Trex 470 och kan dela de inställningar som ni började med för Throttle curve, Pitch curve mm. Har en Spektrum NX8 som jag kommer att använda till den. Flyger Blade 230S , Blade 120 S2 mm…men detta är min första lite större helikopter så jag skulle vilja veta vilka inställningar man bör börja med för att få den relativt lugn i början….är inte ute efter att flyga 3D. Tack på förhand.

Skickat från min iPad med Tapatalk
    /Nicklas 🚁

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av nicklas.johansson.716 Visa inlägg
    Hej, är det någon som flyger Trex 470 och kan dela de inställningar som ni började med för Throttle curve, Pitch curve mm. Har en Spektrum NX8 som jag kommer att använda till den. Flyger Blade 230S , Blade 120 S2 mm…men detta är min första lite större helikopter så jag skulle vilja veta vilka inställningar man bör börja med för att få den relativt lugn i början….är inte ute efter att flyga 3D. Tack på förhand.

Skickat från min iPad med Tapatalk
    Säkerhet
    Glöm inte att ta av bladen när du testar inne. Koppla ur två sladdar till motorn om du inte ska köra motorn när du håller på inne. Glöm inte att ställa in fail-safe, så att motorn inte drar igång av misstag.

Det finns flera vägval...
    En hel del är högst personligt och beror på vad man vill ha. En del beror på exakt vilken utrustning du har.
    Jag utgår från, tills du säger något annat, att allt i din helikopter är original, dvs. att ESC är en RCE-BL50X och motorn en 470MX (1800 KV).

Ett första vägval är om man vill ha en "normal"-kurva och övriga som "idle up" eller ha alla kurvor som "idle up".

Ett annat vägval är om man vill använda governor, för mer exakt varvtalsstyrning.

Ytterligare ett vägval är om man vill köra governor i ESC eller i FBL-kontroller.

Ett sätt är att starta ungefär som Align rekommenderar i en del andra manualer.

1. Normal.
    pitch: från -4° (vid min) till 0° vid mid stick och vidare till +11° vid full pitch.
    varvtal: 0 vid min, upp till fullt lite före mid stick och sedan konstant till full pitch.
    Varvtalet måste du välja vad du vill ha, kanske runt 2600 på normal.

2. Idle up 1.
    pitch: från -11° till 0° vid mid stick och vidare till +11° vid full pitch. Rak kurva.
    varvtal: Konstant hela vägen från min till full pitch. Alternativt v-kurva. Kanske ca 2750 RPM.

3. Idle up 2.
    pitch: från -11° till 0° vid mid stick och vidare till +11° vid full pitch. Rak kurva. Samma som idle up 1.
    varvtal: Konstant hela vägen från min till full pitch. Alternativt v-kurva. Kanske ca 2900 RPM.

"Finesser"
    Jag har ingen normal utan tre idle up. Det kräver lite annan teknik när man startar och landar. Då måste man ha spaken strax under mid-stick i stället för på min när man startar motorn. Samma när man landar får man inte dra ner spaken till min utan bara till strax under mid-stick och slå av motorn med TH (trottle hold).
    Governor innebär varvtalsstyrning. Så att varvet är ungefär samma. Utan gov sjunker varvet när belastningen ökar, t.ex. när man pichar på. Utan gov sjunker också varvet genom flygningen efter hand batterispänningen sjunker. Du kan börja hovra och "finflyga" utan gov, men du kommer att vilja ha gov för att få konstant varvtal.

Om du börjar med Aligns "enkla" inställningar ovan så kommer du troligen att bara flyga i normal-läge om du vill flyga lugnt. Till att börja med... Starta och landa alltid i normal-läge.

Varvtal
    Du kan räkna fram varvtal, "för hand" eller med hjälp av någon varvtalskalkylator på nätet. Så att du vet vilka värden du ska ha i trottelkurvorna för att få det varvtal du vill ha. Det kan gå att "känna sig fram". Det är bra att ha en varvräknare så att man vet. Det finns appar som mäter varvtalet.

Lite om handhavande och goda råd...
    Att ha med någon som flugit en liknande helikopter tidigare som tittar lite innan du flyger första gången kan vara ovärderligt och spara en hel del pengar och göra att du slipper en del bekymmer.

/Bo
    Senast redigerat av nkma den 2021-06-23 klockan 16:18.
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Nybörjar inställningar för Trex 470LM

Tack. Mycket utförlig och bra beskrivning

Skickat från min iPhone med Tapatalk
    /Nicklas 🚁

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av nicklas.johansson.716 Visa inlägg
    Tack. Mycket utförlig och bra beskrivning

Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Varvtal
    Lite mer om hur man väljer varvtal.

Baserat på pinjon och huvuddrev kan du räkna ut utväxlingen mellan motor och rotoraxel.
    Motorns KV-tal ger en uppskattning av varv per volt, för motorn.

Det finns kalkylatorer på nätet on-iline eller appar som gör detta så blir det lite enklare.

Om man räknar själv så kan detta ge en första uppskattning.

Motorns KV-tal: 1800
    Använt batteri, 6S, dvs. nominell spänning ca 22,8 volt

Från dessa uppgifter kan vi uppskatta motorns maximala varvtal (100%) till 22,8 x 1800 ≈ 41000 RPM (obelastat)

Pinjon: 11 T
    Huvuddrev: 121 T

Utväxling från motor till huvudrotor: 11 / 121 ≈ 0,0909

Uppskattat obelastat rotorvarv vid 100% till ESC: 41000 x 0,0909 ≈ 3727 RPM (på rotoraxel/huvudrotor)

Om du då vill ha dessa varvtal, så kan du börja med att testa dessa trottle-värden i radion om det går från 0-100.

RPM – Värde i radion
    2600 – -> 100 * 2600 / 3727 ≈ 70
    2750 – -> 100 * 2750 / 3727 ≈ 74
    2900 – -> 100 * 2900 / 3727 ≈ 78

Om trottlevärdet i din radio går från -100 till 100 (jag vet inte hur det är i Spektrum NX8) så måste du räkna lite annorlunda.
    Då ska du istället välja ett värde mellan -100 och 100 i radion för att få 0 till 100 till ESCn.

Till ESC – I en radio som går från -100 till 100
    70: (70-50) x 2 -> 40
    74: (74-50) x 2 -> 48
    78: (78-50) x 2 -> 56

Ta mina exakta siffror lite med en nypa salt. Jag vill mest illustrera ungefär hur det fungerar. Man kan testa och se hur det känns, och sedan ändra tills det känns bättre, men många tycker om att veta exakt. Då kan man t.ex. använda en app i luren som mäter varvtal. Många har telemetri i radion som visar varvtalet. Det underlättar.

Att riktningar och kompensation för swash och tail går åt rätt håll måste testas innan man spinner upp första gången. Om något av detta är fel kommer helin att gå i backen vid första försök att lyfta.

/Bo
    Senast redigerat av nkma den 2021-06-24 klockan 20:13.
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •