Join Helisweden on discord
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Jag ser ett mönster?

Aktiv användare Liptons avatar
    Reg.datum
    Jun 2015

Jag ser ett mönster?

Efter 2 somrars heliflygande och deltagande på några träffar tycker jag att jag ser ett mönster när det gäller val radioutrustning:

Skalaträff - Jeti är vanligt
    F3C-träff - Futaba dominerar totalt
    Generell heliträff - VBar control är i majoritet

Ligger det något i min spaning?

Och i så fall, varför har det blivit så?

Forum-räv Minis avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Kör själv med vbar och vbct. Jag har alltid kört vbar tycker att det är ett grymt system och enkelt att sätta upp en heli från start. När Mikado sedan släppte vbc så tog det nog ännu mera fart slippa släpa med laptopen till fältet allt görs i radion. Sedan kom VBCT med mera enklare funktioner att bara göra en uppdatering på vbaren via Wi-Fi grymt och man får notiser till radion när det finns en uppgradering. Tydligen skall även v plane funka riktigt bra på flygplan med. Sedan är väl vbar kopplat till 3D flygning där de flesta försöker sig på i någon form.

F3C och Futaba är väl att Futaba har lite andra funktioner som är mera exakta än t ex vbar om jag har förstått det rätt där det krävs att setupen är mer än exakt.
    Logo 700 , Logo 480, Vbar control touch , Goblin RAW

Forum-räv Ståliss avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Citat Ursprungligen postat av Lipton Visa inlägg
    Efter 2 somrars heliflygande och deltagande på några träffar tycker jag att jag ser ett mönster när det gäller val radioutrustning:

Skalaträff - Jeti är vanligt
    F3C-träff - Futaba dominerar totalt
    Generell heliträff - VBar control är i majoritet

Ligger det något i min spaning?

Och i så fall, varför har det blivit så?
    Tror du är "spot-on" i din reflektion
    .:: PRODRONE PDH-02C / FUTABA CGY760R / 18SZ ::.

Forum-räv Ståliss avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Citat Ursprungligen postat av Mini Visa inlägg
    F3C och Futaba är väl att Futaba har lite andra funktioner som är mera exakta än t ex vbar om jag har förstått det rätt där det krävs att setupen är mer än exakt.
    Så är det.
    Du har ett dedikerat "F3C-läge" i gyrot där du öppnar upp en jäkla massa settings. Lätt att många timmar rinner bort på fältet när man börjar finjustera
    Senast redigerat av Stålis den 2021-09-08 klockan 02:19.
    .:: PRODRONE PDH-02C / FUTABA CGY760R / 18SZ ::.

Forum-räv desmos avatar
    Reg.datum
    Oct 2014
    Tror oxå din spaning stämmer väldigt bra. Har haft alla 3 systemen och alla erbjuder mer än jag kan nyttja.

Den stora skillnaden ligger nog i att de alla har haft olika fokus, kanske tom de målgrupperna du beskriver som förebild i sin utveckling. Så resultatet är kanske naturligt.

För helipiloter är alla tre riktigt bra system idag, och alla erbjuder en bas av hi-end telemetri och gyrointegration. Mer en smaksak vad man själv vill ha för tillhörighet i märkesdjungeln.
    Oxy & Goblin | Brain & Jeti

Aktiv användare Liptons avatar
    Reg.datum
    Jun 2015
    Intressant att höra era synpunkter, då jag går i tankar om att byta radiosystem. Och något av de här tre alternativen blir det nog. Just nu lutar det åt Jeti, men vi får se.

Forum-räv desmos avatar
    Reg.datum
    Oct 2014
    Jeti är ett öppet system, något jag tilltalas av, välj heligyro efter önskemål. Fast duktigt överkvalificerat för heli om man ska vara ärlig då det mesta ligger i gyrot. Men ligger bra i handen och känns kvalitet i alla detaljer, grymt exakt feeling i stickorna. Finns inget du inte kan göra när du väl förstår hur det fungerar.

Futaba och Vbar är motsatsen, bara ett gyro ger integration. Trots det har dom båda sina fördelar.

Att testa nytt är lärorikt och en kul del av hobbyn!
    Oxy & Goblin | Brain & Jeti

Aktiv användare Tobbe Arnessons avatar
    Reg.datum
    Oct 2019
    Läste någonstans att Futaba gör underverk på helis med dålig stjärtrotordesign, vilket inte så lite underförstått var en känga mot Align T-rex. Ingen aning om det ligger något i det eller ej.

Själv kör jag Spektrum och är nöjd, som glad amatör.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •