Join Helisweden on discord
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: 500 med direktdrift från OMPHobby

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011

500 med direktdrift från OMPHobby

OMPHobby M5
    OMPHobby har inte direkt gått ut med den, men en hel del har läckt. Troligen avsiktligt.
    Direktdrift betyder tailmotor. Eller snarare två, faktiskt.
    Kommer Mikado att ta upp denna eller får det räcka med Logo 200, som kommer från OMPHobby, men då heter M2 v2. Mikado har bytt flightcontroller i 200, till en liten Neo och canopy. Kanske något mer?

Här är några bilder.

Tail

Direct Drive

Heli

En av färgerna (gul)

Video
    Vad vore en tråd om en ny heli utan en video?
    Kort, men alltid något...

/Bo
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Forum-räv Xorcesss avatar
    Reg.datum
    Nov 2014
    Ska blir intressant o följa denna. 500 är en favorit storlek
    Goblin 500

Forum-räv helge ks avatar
    Reg.datum
    Feb 2012
    Blog Entries
    5
    Den modellen var intressant

Skickat från min SM-A505FN via Tapatalk
    Sir Kraschalot.

Aktiv användare anders_norlins avatar
    Reg.datum
    Aug 2020

Det där ser ut som frame ifrån Logo 480.

Senast redigerat av anders_norlin den 2021-09-27 klockan 08:31.

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av anders_norlin Visa inlägg
    Det där ser ut som frame ifrån Logo 480.

Verkligen!

Ramen i M5 syns ganska bra på mittenbilden i första posten. Logo 480-ram med ett par extra hål för fästet till directdrive-motorn. Bara nära samarbete mellan OMPHobby och Mikado eller kommer M5 att bli ett joint venture mellan OMPHobby och Mikado?

Tailen är ju helt klart annorlunda. En controller som ska driva två tailmotorer kräver ny hårdvara. Både om det är OMPHobbys och om det är lilla NEOn. Eller kan det gå att fixa med firmware?

Kanske blir det ungefär som med OMHobby M2 v2 och Logo 200? Två "kusiner".

Jag tycker att direct drive är lite spännande, om dom kan få tailen att fungera bra. På en 500.

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Användare Liptons avatar
    Reg.datum
    Jun 2015
    Hur mycket jag än gillar min M2 i flygning och robusthet, så tycker jag inte ”chattrandet” från tailen är särskilt charmigt. Men jag accepterar det lätt. Den är ju så bra!
    Min 500XT som jag flyger på låga varvtal gillar jag verkligen flappandet från och vill inte ha en ”chattrande” tail som lägger sig i.
    Så vi får se, för min del skall en bra tail även inte ha irriterande ljud. Lite petigt kanske?

Forum-räv bebbes avatar
    Reg.datum
    Nov 2012
    Kommer den bli som 200:an är den mycket intressant!

För 200:an flyger enligt mig otroligt bra. Hade det inte varit för ”dödläget” vid center så hade den varit i det närmaste perfekt.

Skickat från min iPad med Tapatalk
    T-Rex 450L Dominator, T-Rex 250 DFC, Eachine E010S, 250 race quad, Spektrum DX10, Orange TX10i.

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av bebbe Visa inlägg
    Kommer den bli som 200:an är den mycket intressant!

För 200:an flyger enligt mig otroligt bra. Hade det inte varit för ”dödläget” vid center så hade den varit i det närmaste perfekt.

”Dödläget” vid center
    Dödläget vid center tycker jag är vanligt på små helisar, kanske 450 (360-blad) och neråt.
    Jag har aldrig kommit till skott med att utreda, men har misstänkt att det beror på små glapp i servon, swash och kanske länkar.
    Kanske dom höga varven gör det lättare att sätta hög fart på luften i det lilla "rör" som rotordisken finns i? När man sedan pitchar på i luft som rör sig snabbt så känns det som att "det inte tar".
    Vet du vad "dödläget" beror på?

Kanske hjälper Mikados "anti gravity"/"lightness", eller vad den ska kallas, till med att minska känslan av "glapp"?

/Bo
    Senast redigerat av nkma den 2021-10-02 klockan 10:26.
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...

Forum-räv Xorcesss avatar
    Reg.datum
    Nov 2014
    vad menar ni med dödläget i center?
    Goblin 500

Forum-räv bebbes avatar
    Reg.datum
    Nov 2012

Citat Ursprungligen postat av nkma Visa inlägg
    ”Dödläget” vid center
    Dödläget vid center tycker jag är vanligt på små helisar, kanske 450 (360-blad) och neråt.
    Jag har aldrig kommit till skott med att utreda, men har misstänkt att det beror på små glapp i servon, swash och kanske länkar.
    Kanske dom höga varven gör det lättare att sätta hög fart på luften i det lilla "rör" som rotordisken finns i? När man sedan pitchar på i luft som rör sig snabbt så känns det som att "det inte tar".
    Vet du vad "dödläget" beror på?

Kanske hjälper Mikados "anti gravity"/"lightness", eller vad den ska kallas, till med att minska känslan av "glapp"?

/Bo
    Vet inte riktigt vad det beror på men kan tänka mig att man har valt att ha det så för att inte få problem med ”upplösningen” av signalen från radion. Så att man kan binda med tex Spektrum utan att få problem i center. Med input och drift och ”jidder”?

Men som du säger kan det ju helt enkelt ha att göra med hur ”momentet” överförs vid start av rörelsen.

Om man har en tex Radiomaster TX16 (funkar säker på flera märken men inte på min DX10) vet jag att man kan justera expo för att bli typ ”positiv” (mer utslag i center) för att justera bort dödläget vid center sticka. Antar att det funkar oavsett om det är fysiken eller elektroniken som skapar dödläget

Men jag ser inte problemet som jättestort då jag tenderar till att tröttna i omgångar så jag blir inte så ”skillad” att jag på riktigt behöver ha så exakta spak funktioner

Senast redigerat av bebbe den 2021-10-03 klockan 10:11.
    T-Rex 450L Dominator, T-Rex 250 DFC, Eachine E010S, 250 race quad, Spektrum DX10, Orange TX10i.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •