Join Helisweden on discord
Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Instabil laddström på Hyperion EOS0720i SuperDuo3

Ny användare
    Reg.datum
    Oct 2011

Question Instabil laddström på Hyperion EOS0720i SuperDuo3

Hej!

Jag har upptäckt att laddströmmen är väldigt instabil när jag laddar mindre 6s ackar t.ex. 6S 1800mAh med 1C laddning på min Hyperion EOS0720i SuperDuo3. Laddströmmen hoppar från 0,5A till 2,7A och det blir ganska ordentligt med coil whine från nätaggregaten (det var så jag upptäckte det). Jag använder två HP DPS-1200 i serie (~25V) som nätaggregat.

6s1800mah_charge_current_2.jpg
    (De långa diagonala stecken är för att det saknas lite data)

Jag har testat följande utan att det gör någon skillnad:
    - Testat med annat nätaggregat (~24V).
    - Testat med ett större 6S lipo somnätaggregat.
    - Testat att problemet finns på båda ladd-portarna.
    - Men kanske viktigast av allt, har testat på min kompis Hyperion laddare av samma modell och ser precis samma sak där.

Firmware på laddaren är 5.91. (det finns två nyare firmware men de verkar inte innehålla något som har med detta att göra).

När jag laddar mina större ackar (2x 6S 5000mAh) med 10A så finns också problemet, men långt ifrån lika tydligt. Det verkar som problemet blir mindre ju mer ström man trycker på.
    En annan notering jag gjort är att problemet börjar när batteriet man laddar närmar sig nätaggregatets spänning för att sedan försvinna helt när den passerat in spänningen. t.ex. om jag tar ett storage laddat 6S 5000mAh (~23V) som strömkälla till laddaren så är problemet nästan borta, tar jag däremot ett fulladdat (~25V) så blir det instabil ström mellan 24-25V.

Kan också tillägga att om jag laddar 3s, 4s lipos så är laddströmmen helt stabil, blir i princip ett rakt streck i grafen.

Någon som vet om det här är ett problem i praktiken?
    Någon annan som sett detta problemet med hyperion laddare?

Kolla om du kan se IR på batterierna och se om du hittar något samband där. Bara en första tanke, inte haft problemet själv

Lär nog vara något helt annat än vad jag skrev. Men låter det ligga.
    Om du provar att ladda samma accar på 2c alt 3c ser grafen märkbart mycket bättre ut då?
    Senast redigerat av Jacob den 2021-10-14 klockan 22:28. Anledning: EDIT
    Logo 700, Logo 550sx, Logo 200, Oxy 4

Forum-räv bebbes avatar
    Reg.datum
    Nov 2012
    Är anslutningarna till balanskontakterna ok?

Skickat från min iPad med Tapatalk
    T-Rex 450L Dominator, T-Rex 250 DFC, Eachine E010S, 250 race quad, Spektrum DX10, Orange TX10i.

Ny användare
    Reg.datum
    Oct 2011
    Tror inte det är något problem med varken batterier eller balanskontakter tyvärr. Jag ser detta på alla 6S batterier jag har, även på mina större 6S 5000 ackar (olika tillverkare, både nyare och gamla), men det är inte lika tydligt om jag inte sänker laddströmmen från 1C.
    När det gäller balanskontakterna så har jag samma problem på båda portarna = olika balanskontaktskablage, samt på min kompis laddare. Den gör också ett bra jobb med balanseringen.

Min work around just nu är att parallell-ladda de små 6S 1800, två åt gången med 10A. Då är laddströmmen mycket stabilare.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •