Join Helisweden on discord
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 20 av 20

Ämne: Funkey Airwolf 600

  1. #11
    Jag är lite osäker på om de deals jag håller på med är avklarade än, får kika närmare efter det.
    Som det ser ut nu så borde jag väl skaffa tre cykliska servon till 600an och ett stjärtservo.
    Dessutom passligt gyro. Jag har MicroBeast BeastX Plus och ett icke-Plus. Sen har jag lite andra gyron på väg och på inkommande.
    Kanske saknas nån del till själva helin också. Helin har haft stjärten i marken men delarna är utbytta men inget är ordentligt på plats, så det blir att gå igenom allt så den blir komplett och uppfyller mina krav.

  2. #12
    Align T-Rex 600ESP med 600 DFC FBL-huvud!

    Mekaniken anlände! :-)
    Den har sina skador samt att det saknas delar.
    Men det lär ska finnas delar här i närheten så det ska väl ordna sig, resten går att få tag på.
    IMG_3994.JPG

    Börjat plocka isär för att få koll på delarna så jag vet vad som behöver bytas.
    Stora drevet är i alla fall slut, sen måste samtliga axlar kollas för rakhet på en glasskiva, finns nya.
    Linkarna ska kollas för glapp osv osv.
    Fena, stab, bomstag och landställ kommer inte användas i Airwolfen, men väl under testflygningen.
    Elektroniken är ett frågetecken än, får se över den närmare vid tillfälle, blir väl skaffa annat.
    Det var två cykliska servon med och en ESC samt nån kabel med nån LED på, vad nu det är.
    Ska se vad det dyker upp för resterande delar och sen se vad som saknas.
    IMG_3995.JPG

  3. #13
    Var får man tag på delar till en Align T-Rex 600ESP? Som tex stora drevet?

    Han som sålde mekaniken åt mig så har en stor låda full med delar till 700 och 600.
    Så jag håller på går igenom den som bäst och letar delar jag behöver... :-)

    Vilka servon rekommenderar ni för cykliska? Ska ju bara fisflyga/skalaflyga så behöver inte värstinggrejer, men antar att digitala är att föredra för gyrot. Behöver även stjärtservot. Motor!!!

  4. #14
    Fortsatte slakten och med alla delar som finns i lådorna som jag har tillgång till via en annan flygare så ska denna bli en välfungerande ram. :-) Blir väl byte av nån axel och kullager och fräscha upp samt gå igenom delarna. Sen återstår motor + servon + FBL-gyro. Ja och huvuddrevet måste jag få tag på för det saknas än. Efter helin är byggd, flugen och väl-testad ska den in i Airwolfen efter att den fixats upp, stått ett tag och den hade lite småskador... och damm.

    Manualen utskriven så jag kan börja bygga. Tills dess ska jag renovera ramplattorna, två hörn som är av och som inte har nån betydelse för funktionen, bara håller fast bottenplattan i framänden.

    Denna ska skala-flyga så jag behöver inget värsting 3D-gyro för det, men måste fundera ut/få hjälp fundera ut lämpligt gyro. Har bara ett par Align 3GX och ett MicroBeast BeastX Plus samt ett icke-plus att välja bland just nu.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  5. #15
    Bygget har börjat!

    Ramplattorna reparerade och förstärkta.
    Lite kullagerbyten på gång, de som satt på skramlade och glappade.
    Oftast håller kullager väldigt länge, men om tex axeln blir sned så tar det inte länge förrän de blir sämre av påfrestande vibrationer. Finns många sätt att få livet av kullager olika fort. Dessutom kan de få sig en törn vid krascher (denna heli var kraschad så det är säkert därför, eller så var den bara väldigt välflugen). Det fanns mycket av en hel del i lådorna jag fått plocka grejer ur, får ju beslutsångest när man har 6 st tails att välja mellan. Olika generationer, olika färger, olika slitna, rem/axel, osv.

    Inte kom man långt... behöver LocTite 648 så jag kan limma fast kullager.

    Byggen av helisar kan presenteras olika... vissa köper en heli, bygger ihop den på kvällen och piskar skiten ur den före solen gått ner. Andra bygger lääänge, flyger, kraschar, lever livet... utan en bild eller nämner nåt. Sen finns det såna som jag där ett helibygge blir ett projekt fast det i sig inte tar så länge aktiv tid. Varför? För många RC-projekt på gång och så är jag väldigt noga och försöker lära mig nåt nytt, fast just helibyggande inte ger så mycket nytt numera, mest terapi eller vad ska man svara på det... men men, hoppas att NÅN tycker det är kul följa ett bygge av skrotad gammal heli till en flygande Airwolf...
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  6. #16
    Ramen närmar sig ...!

    Fick tag på Loctite 648 så jag kunde fortsätta med denna. Limmade fast två nya kullager för rotormasten. Satt alla delar på plats som håller ihop ramen men ej skruvat åt. Viktigt att ramen är rak så kullager-hållarna för rotormasten inte skevar eller bänder något, då slits kullagrena fortare. Och då rekommenderas man använda nåt platt, som tex glas. Jag slog två flugor i en smäll genom att använda en våg, höhö. Skämtåsido, bara ramen är rak och alla självdragande skruvar (i plast) är dragna och metallskruvarna är gänglåsta så kan bygget fortsätta.

    Rem- eller axeldrift?
    Måste bara klura ut om jag ska använda rem eller axel. Fördelen med rem är att det går tystare än axel, nackdelen är att remmen blir längre av värme. Man ska ju alltid temperera en helikopter på fältet minst en kvart före man kolla remspänningen. OK = flyga, annars spänn/släpp. Frågan är om man vill ha det i en skalaheli. Monterar jag den inomhus i 20 grader så kan man ju flyga i 15-25 grader utan problem, säkert kallare och varmare. En nackdel med remmen jag har är att den saknar en tand, hm. Bägge bommar ändrar längd av temperatur, osäker på om remmen gör det egentligen, den har jag för mig har kevlarsträngar varven runt. Alu-bommen blir ju också längre i värme, men inte lika mycket som remmen antar jag? Fördelen med axeldrift, dvs TT Torque Tube, ja vad är det då? Förlängs lika mycket som bommen, säkrare drift. Men är ju många som river bort tänderna på kuggarna. Nackdelen jag har är att jag inte har själva axeln, resten har jag, dvs bägge axeldrift-ändor. Lutar nog ändå mot axel, chansar på att man får tag på en sån.

    Rotorhuvudet är inte genomgånget än, det bara är där för att få kullagrena på rätt. Landstället är inte vackert, men det behövs inte heller när mekaniken ska in i Airwolfen. Saknar ännu i stort sett all elektronik.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  7. #17
    Darn it!

    Det jag behöver för att få själva mekaniken komplett är bom-axeln + huvuddrevet + stjärtblad. Sen gällande elektronik så saknar jag 6S-motor (tror Align RCM-BL600M 1220KV är original) + servon. Har inte bestämt FBL-gyro än.


    Bygget fortsätter...

    Har monterat ihop nästan hela mekaniken annars. Monterade ner den igen nu för att jag måste välja huvudaxellängd. Har fyra olika axlar, eller om det var fem. DFC är ju fränast, men det är inte skalalikt för axeln blir för kort och huvudrotorn kommer för nära kroppen, så jag skulle behöva sätta längre axel.

    Problemen:
    - Toppkåpan (doghouse som omgärdar dogboxen eller?) är rätt smalt så jag kanske måste byta till "kortare kulor".
    - Toppkåpans tak är för lågt så swashen kan ta i. Måste montera swashen så lågt ner det går så den inte tar i topkåpans tak vid högre pitch + cykliska utslag. Och så att swashen inte tar i ramen vid låg pitch och utslag.
    - Nästa problem är att stagen från bladhållarna ner till swashen är så korta så de räcker inte om jag har längre axel, måste hitta andra stag (det är ju inte vanliga stag, det är såna med "mutter" i mitten. Dom här: https://www.align.pl/eng_pl_T-Rex-600-D ... 7643_2.jpg
    - Mekanik-bommen är för lång så stjärtrotoraxeln hamnat 15 mm för långt bak när huvudaxeln är centerad i hålet ovanpå toppkåpan.

    En bunt axlar att välja mellan... Den på mekaniken är den kortaste, DFC-axeln. Till höger om bilden finns en lång axel som sitter på ena FL-huvudet. På den här bilden ser man även de feta stagen som går ner från bladhållarna.
    IMG_4251.JPG

    Centrerat och fint, så ska det va och så vill jag ha det. Tror inte toppkåpan är FÖR smal, ska nog gå.
    IMG_4252.JPG

    Här är swashen så högt upp den kan va i plant läge. Tjocka strecket är max upp swash-kulan hamnar på axeln om man ger full pitch och ingen cyklisk... med toppkåpan PÅ! Swashen går nog högre. Tunna längre strecket är var toppkåpans insida är.
    IMG_4253.JPG

    Med bladen på så ser det ut så här, röda pilen visar avståndet från rotordisk till kroppen, vilken är för låg med denna korta axel.
    IMG_4255.JPG

    Här ser man att stjärtrotoraxeln är 15 mm för långt bak när bommen är helt inskjuten och mekaniken på rätt ställe i kroppen. Det kan man lösa genom att kapa bommen 15mm + att man även kapar bomaxeln 15mm. Man ser att stjärtkåpan inte ens går på nu. Men den kan jag flyga utan tills jag kapat bom och bomaxel.
    IMG_4256.JPG

  8. #18
    Äntligen gått igenom alla delar!

    Denna heli kom från fastlandet och det var en himla massa reservdelar och de hörde till olika helikoptrar samt olika Align T-Rex 600-modeller. Lyckades få ihop en komplett mekanik till slut. Helin i sig hade varit kraschad och denna heli har använts rejält! Precis som det är meningen. Skulle dock ha varit snabbare att jobbat över nån timme och köpt en ny heli istället för att gå igenom hundratals delar massor med timmar för att få ihop en OK beg heli, men hur kul skulle det ha varit! Bättre återanvända. :-D Nu kan jag Align T-Rex 600ESP FBL/FL rätt bra. Check på den. Delar som inte kommer användas i Airwolf'en så har jag inte brytt mig mycket om, de ska väck efter provflygningarna.

    Jag bestämde mig i alla fall för axel-drift till stjärten istället för remdrift. Rem är så svårt kolla spänningen på när den är i en kropp, bara att inse. Fast rem låter tystare.

    Och ja, det blir FBL! Den har ett 600DFC-huvud.

    Har bytt så gott som alla kullager också. De befintliga glappade, skorrade, knastrade osv.

    Nu är helin delvis slutligt ihopmonterad, men det återstår lite delar för att få den komplett inför flygning och för att sen kunna montera in den i Airwolf-skalet. Följande skulle jag behöva:
    - Bom-axeln! Själva torque-tuben (TT) som går inne i bommen
    - Huvuddrevet behöver jag
    - De två stagens längder från främre servona upp till swashen (de vertikala) är jag lite osäker på eftersom jag inte vet vilken höjd rotorhuvudet kommer komma än
    - Detsamma med främre cykliska servots stag som egentligen är en förlängning på en arm
    - Stjärtservohållarplattan
    - Behöver stjärtblad
    - Behöver också längre förlängningsstag från bladhållararm-"stagen" på FBL-huvudet

    Sen elektroniken:
    - Motor (Align RCM-BL600M 1220KV 6S antar jag)
    - 3 st cykliska servon (Align DS610 digitalt servo eller 3 andra passliga digitala standardservon)
    - Stjärtervo (digitalt standardservo)
    - ESC har jag nog ett, men jag vet inte om det har supersoft start som Align har på sina

    Har inte bestämt mig för vilket FBL-gyro jag ska använda än, har några varianter hemma.

    Mekaniken hamnar på hyllan tills jag fått tag på alla grejer ovan.
    Skalet testade jag de infällbara landställena på, ska se över lampsystemet också och skadorna, sen åker den upp på hyllan igen.

    IMG_4257.JPG

  9. #19
    Fick ett tips om att byta ut alla vita drev i min T-Rex 600ESP till svarta drev. Vita är gamla, de är sköra och med åldern blir de värre. Ingen aning om samma drev finns som svarta, eller om jag måste byta till andra drev och gå över till 12S samt köra 510KV-motor.

    Har 20T-drev idag i hela stjärten.
    40T på vertikala axeln till stjärten (den i ramen).
    Autorotationsdrevet är 180T om jag minns rätt.
    Och huvuddrevet är 170T, återigen om jag minns rätt.

    Planen är att gå på 6S och då saknar jag motor + servon... ja och dreven då.
    Men blir det 12S så saknar jag både motor + ESC + servon.
    (Fick tag på en 6S Align-motor, men den kanske ska vara i en annan heli, ett tag först... är en kort hur som helst.)

    Börjat reparera skadorna i skalet. Har riktat upp och fogat ihop allt med tunn CA som första steg. Nästa steg är nu att förstärka med glasfiberväv på insidan och sedan slipa ner lite på utsidan så jag kan fylla upp ojämnheterna, slipa och grunda samt måla. Steget efter det är att provmontera mekaniken i skalet. Så det går framåt.

    Behöver torque-tuben och ändorna, vet inte var jag ska leta.
    Behöver även huvuddrevet på 170T.
    Behöver som sagts tidigare egentligen alla drev (svarta ska de va), men jag har annars samtliga drev, utom huvuddrevet.
    Kommer ingen vart just nu med denna helikopter, mekaniken alltså.

    Men skalet kan jag ju alltid fixa på...


    Bommen hade fått skador av "incidenten" som förra ägaren hade. Den gick inte av, men det vart sprickor på sidorna. Jag började med att räta ut bommen då den hängde lite. Sprickorna var så passa tajta så jag droppade in tunn CA i sprickorna från utsidan så att limmet fick krypa in överallt och detta gjorde jag 3 gånger så att det band ihop sprickorna så att bommen hölls på plats. Detta är på vänster sida:
    IMG_4282.JPG

    Sen använde jag 25 grams fiberduk och epoxy på insidan. Epoxy är väl egentligen fel att använda då det inte smälter ihop med befintlig glasfiber, men ytan var så skrovlig och matt så det fastnade riktigt bra ändå. Man borde väl använda sån där tunt rinnande genomskinlig blandad harts-nånting med härdare men det skulle jag aldrig lyckats fått in i bommen. Så det blev trögflytande epoxy som jag penslade in med enkom pensel.
    IMG_4283.JPG

    Sen slipade jag utsidan på sprickorna då det fanns lite uppstickande ytor och lim. Efter det i med tunn CA igen för att binda fast det lösa som fanns kvar, om det fanns. Detta är på höger sida.
    IMG_4284.JPG

    Ska slipa lite till, sen grundmåla och jag vill flyga skalet före jag gör nåt mer finlir som airbrusha dit rätt färg, så det blir nog bara grundat och kanske jag sätter dit svart och vitt också så det ser lite bättre ut i alla fall. Det två stabilisatorerna som sticker ut åt sidorna längre bak på bommen är bortbrutna, där blir det lite knepigare att reparera, måste klura på hur jag löser det. Sen fanns det nån till liten skada på fenan och i änden på bommen som är lätta att laga. Aldrig reparerat glasfiber "så här seriöst" förr, men man lär sig varje gång man gör nåt nytt.


    Få tag på delar = nästa steg! Bara eBay som gäller eller vet ni om nån Align-webshop?

  10. #20
    Reparationerna fortgår nog...

    Det var en fläck på ovansidan av bommen som var mindre än 1 cm. Vet inte va det var, nån limklump i färgen eller nåt!? (detta var i september...). Tog bort den, tejpade in området, slipade, fyllde igen med lim, slipade, grundade, slipade, tejpade om, målade. Hade inte rätt "diamantsvart" så det fick bli vanlig blanksvart. Fotade så gott jag kunde så mansåg hur mycket det skiljer. Tänkte sätta på "nitar" och måla igen, så ser det ut som en inspektionslucka.
    IMG_4379.JPG

    Hade ju reparerat skadorna på bommen vid basen. Men behöver snygga till. Så jag tejpade in området här med, slipade, fyllde igen med lim, grundade, slipade, förtydligade panellinjen, maskerade om, började målade vitt, slipade, målade vitt igen, ... sen blev det annat projekt på det byggbordet. Men jag tror jag fick det vita klart, på den sidan. Ska göra samma på andra sidan och sen har jag ju stabilisatorfästena bortrivna, fenan har en skada, osv. Smådonar på nu och då. Går säkert att arbeta snabbare, haha!
    IMG_4380.JPG

    Blir bara rådd om jag ska måla fler ytor i taget så jag gör en i taget, lite trångt på just "målar"-bordet. Men färgen är ju inte blanksvart på Airwolf, den är metallic svart. Inte har jag nån sån Humbrol eller Revell färg och att börja med spray är overkill, provar och lär mig nu bara, den ska flygas först om jag ska bli så seriös med reparationer. Läste att kroppen till denna är lätt och skör och har nån form som gör att den lätt skakas sönder av självresonans, vanligt tydligen, det som hände denna, så det ska vara gummitossor överallt i alla fästen som kan dämpa bort sånt enligt flera andra som byggt den. Sen när allt funkar, då kan jag kanske fundera på måla om eller nåt, men det tror jag knappast... Hur som, hittade Revell gun metal som jag blandade med glossy black och det blev rätt så bra ändå, men i rätt vinkel, som jag lyckades fota, så ser man att det är mer brunt i nya färgen och original är mer blåaktig. Annars ser man kanske inte så mycket av det i vanligt ljus, inte vet jag, märker väl, dont care, eller nåt. Det jag målade ska slipas en gång, sen målas igen. Lär väl knappast gå att få bort det bruna i gun metal-färgen, så jag får se hur jag gör. Kan inte hålla på hur länge som helst, har några andra skador kvar att göra klara också, men denna var en av de största. Jag skar upp ett litet spår i ytan före jag målade så att man ser en panellinje.
    IMG_4637.JPG

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •