Join Helisweden on discord
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 15 av 15

Ämne: Hirobo Shuttle JetRanger .30-size

  1. #11
    Aktiv användare
    Reg.datum
    Feb 2014
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    627
    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Mja men mm räcker inte långt. :-)
    På mina är det tajt.
    Man vill ju att stjärtrotorhuben där bak ska vara centrerad och snyggt placerat, inte högst upp i kant.
    Samtidigt som masten är rak i rätt vinkel.
    D sant förstås......

    Sen är ju "Hundhuvudet" Högre på 700:an än 600:an

  2. #12
    Mekaniken komplett!

    Eftersom HK-tailen exploderade på en av de första flygningarna så sökte jag en Align-tail till HK500-GT-mekaniken och mha detta forum löst det sig. Tack Björn! :-) Lite annan kvalitet än HK så att säga. Men metall-bladhållare på stjärten hade förstås varit snitsigare. Nån som har? Men för skalaflygning så ska väl plast duga gott? Ska ju ändå målas sen antar jag.

    Helin kommer även få ett 2-bladigt Align FBL-huvud från en Align T-Rex 500ESP som jag skaffade till ett annat skalabygge som i sin tur får ett 4-bladigt huvud. Så det löste sig smidigt.

    FBL-gyrot kommer troligtvis bli ett Align 3GX Compact-gyro. Eller ett MicroBeast BeastX Plus?

    Så denna HK500-GT-mekanik med ovanstående stuff ska ju bli rätt OK setup för denna gamla JetRanger. Sen ska säkert allt rotera åt andra hållet, men det får jag kolla upp senare.

    Steg 1 är att göra mekaniken flygklar först och flyga den. Eftersom helin redan är flygklar och välbyggd med flybar och Spartan ds760-gyro sedan flera år tillbaks (för skala-heliflygande) så kommer jag först bara byta ut stjärten och flyga igen så jag får lite flygtid. Sen ska jag byta till FBL och flyga så ett tag så jag sedan kan bygga in mekaniken i skalet. ESCen i helin är Aligns med Supersoft start, perfekt för skalahelis. Mekaniken är remdriven, fördelar och nackdelar med det. Nackdelen är väl att det är svårt kolla remspänningen samt justera den efter man lagt in mekaniken i skalet. Fördelen är att det är lite tystare. Nu har jag bara rem-drift i denna (fast jag har en T-Rex 500ESP med TT liggandes, men den ska till annat nyare finare skal, alla dessa val...), så rem får det bli.

    Men jag vete sjutton hur jag ska göra med batteribyte, skalet är gjort för metanol-motor. Dogboxen är i vägen? Kanske går att göra nåt med lås och magneter.

    Har ännu inte kommit på vilken avbild jag ska göra heller!!!

    Hur som helst... jag monterade Align-grejerna (stjärt + bom-hållarpaketet med axel med stjärtdreven, mm). Skruvade fast bomhållaren fram och då gick en till skruv av, och då hade jag inte ens kommit hela vägen in med skruven. HobbyKings kvalitetsgrejer...

    Men hur som, bytte och fixade och nu är helin komplett och klarbyggd igen. Återstår bara lite inställningar fast dom ska ju vara kvar sedan tidigare. Men bäst dubbelkolla att allt är rätt inställt och funkar så ska den va flygklar igen. Kablarna hänger lösa, mottagaren sitter nån annanstans just nu. Planen är att ställa in och flyga i maj, flybar i juni, skalet i juli. Men planer är till för att ändras så man vet aldrig,
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  3. #13
    Mekaniken flygklar!

    Tog mig tid och lade i mottagaren, anslöt allt, testade, justerade, ställde in, osv. Bytte en glapp länk också. Hur nu en länk kan va glapp på en heli som flugit 3 ggr eller nåt sånt. Men men... HobbyKing-kvalitet är som den är. Fortfarande med flybar-huvudet, men måste se att allt funkar sedan senast före jag börjar med nåt nytt.


    Flugen med Align-stjärten som vanlig pod n boom!

    Och bra flög den. Flög några ackar två tillfällen, blåste förstås, men helt OK ändå. Align-stjärten har ju i alla fall inte exploderat. ;-)

    Men jag fick i alla fall in känslan för mjukstart, hovring och lite "skalaflygning" mellan vindpustarna. Flög även med ett Idle Up-läge med lite mer skalalikt jämnare varvtal istället för Normal. Kommer aldrig använda fler Idle Up-lägen på denna. Flygtiden var 6 minuter med 6S 3300 LiPO (största som fick rum under kåpan).

    Så i det här skedet flyger den bra som en vanlig pod n boom.

    20220719_142305 (002).jpg


    Klura vidare + få in vikten för skalet

    Jag tog fram Jet Ranger-skalet på bordet igen så jag får montera in HK500-GT i skalet. Det är ju det där med batteribyte som blir utmaningen. Men jag ser att mekaniken och landstället kan monteras i bakre stora "skal"-delen. Det gör att hela nos-delen och topp-delen kan monteras på efteråt. Egentligen tror jag att jag skruvar ihop topp-delen med nos-delen så blir det en del mindre att oroa sig över. Men passformen är usel. Borde gå att fixa med att kapa upp, bända och laga ihop. Sen om batteriet får rum eller inte, det får jag se sen. Alternativen är att jag gör som jag ska göra i min 500-size BO105, dvs två skilda ackar som sätts på bägge sidor om mekaniken på "golvet". Lite störande att det är en svart vindruta. Ska se hur jag gör med de andra fönsterna. Och jag har ännu inte kommit på vilken heli jag ska avbilda.

    Nästa steg är att väga skalet och lägga till den vikten på helin och flyga igen för att dels se hur temperaturer blir på motor, ESC och ack. Men också hur den beter sig med utslag för hiss, tilt, roll och yaw. Och även expo samt idle up. Måste även justera throttle- och pitch-kurvorna så man inte får såna där "stiga-som-en-fastbunden-kalkon"- eller "sjunka-som-en-sten"-beteenden.

    Efter ovanstående funkar bra så ska helin in i skalet. Om tyngdpunkten blir helt tokig så får jag använda de två 3S-ackarna jag köpte till andra 500-size-skalet och placera ut dem så tyngdpunkten blir rätt. Skalet kommer i detta skede bara att tejpas ihop och se hur det flyger med aerodynamiken av skalet.

    När skalet flugits för första gången, av mig, så blir det dags att få till skalets passform.

    Under tiden jag fixar skalet så måste jag väl byta ut flybarless/paddelstångs-huvudet till FBL som jag har nånstans. Och då måste jag byta gyro också. Och flyga det utan extra vikter och sen med vikter och sen med skalet på.

    Efter det måste jag ju nog veta vad jag ska efterlikna för helikopter så jag kan påbörja det roliga med detaljer och måla osv.

    Men vad var det att vänta på?


    Flög igen!

    Nu med drygt 600 gram extravikt. Hittade två metallunsar som passade perfekt in mellan ramplattorna bakom motorn. Tog bort det andra blyet som jag hade fast på fenan tidigare. Lallade iväg till fältet och provflög. Inte var det nåt märkvärdigt med det. Helin flög den som den inte visste om att det var 600 gram mer. Enda skillnaden var att den vart mycket stabilare och flög mer "skala-likt" om man kan säga så. Klart nöjd!

    IMG_4303.JPG

    Skillnaden?
    Ja det märkte jag på LiPo-varnaren.
    Förra gången flög jag utan extravikt och denna gång med 600g extra.

    Tidigare:
    - Ack 1: LiPo-varnaren inställd på 3,7V. Flög 5min45 och när acken svalnat låg den på 3,82V (helt OK storage direkt), så 6 min timer på sändaren räcker för hovrande.
    - Ack 2: LiPo-varnaren inställd på 3,7V. Flög inte länge så börja den pipa, ändrade till 3,6V, flög inte länge så pep den igen. Ändrade till 3,5V och flög totalt 6min22. Spänningen på svalnad ack låg på 3,76V (lite lågt för min standard), så 6 minuter flygtid funkar fint här med. Men denna acken va sämre.

    Denna gång, nu med 600 gram extra!
    - Ack 1: LiPo-varnaren inställd på 3,7V. Idag flög den bara 3min30 så börja det pipa. Ändrade till 3,6V och flög totalt 6min45. Cellspänningen blev nu 3,73V. Så 6 minuter fortfarande helt OK.
    - Ack 2: LiPo-varnaren inställd på 3,6V. Flög 2minuter så börja det pipa. Ändrade ner till 3,5V och flög totalt 4min45. Efter acken svalnat så låg cellspänningen på 3,78V. Så 5 minuter med den acken.

    Skillnad på ackar alltså fast bägge var Turnigy och 6S 3300. Men den senare är mindre och nyare samt säkert mer använd. Men men, jag köpte dem beggade och har ingen aning hur de skötts och hur använda de är. Har nya andra ackar.

    Temperaturer då?
    Utan 600g vart motorn knappt mer ljummen än utetemperaturen. Med 600g vart den varmare, kändes varmare. Mätte med sån där lasertempmätare och den visade 38.
    Utan 600g vart ESCen knappt varm den heller, men med 600g vart det lite varmare, ca 38 där med.
    Utan 600g vart ackarna lite varma, inget märkvärdigt, tror det var lite över 30 grader. Men med 600g så vart ackarna lite varmare, 39 grader på den senare acken.
    Så jag ska placera ESC + UBEC på nåt smart ställe. Nya ackarna är bättre på alla sätt och vis. Motorn, jag tror den klarar sig.

    Skalet?
    Jag borde ju ha gått över till FBL i detta skede, men målet var att flyga med skalet, så jag tar det först. Måste ju för sjutton få ett skal i luften! Jag har haft RC-heli-skal i evigheter men aldrig haft dem i luften.

    Helin är tillräckligt nedmonterad igen så jag kan börja passa in den i skalet och fixa fästen mm.

  4. #14
    Anpassning av skalet har påbörjat!

    Häromdagen tog jag bort allt som behövs från mekaniken för att kunna börja passa in den i skalet.

    Mekanik-säten
    Det första som behöver göras är att skapa "säten" för mekaniken inne i skalet, för mekaniken kommer ca 5 cm högre upp än botten. Satte in lite tejprullar och annat som fyllnad nerifrån och lade in mekaniken för att se att den låg i rätt höjd på ett ungefär. Mätte tjockleken på dessa och sågade ut två plywood-bitar samt gjorde fyra aluminium-plattor för att fästa i ramen och i skalet. Får anpassa dem senare, gjorde allt med lite marginal för säkerhetsskull.

    Flytt av landställ
    Monterade sätena på helimekaniken och lyfte in allt i skalet, fäste bakre landstället (fick borra upp för hålen stämde inte). Men främre landstället linjerade inte alls med mekanikens främre landställsfästen, inte så konstigt. Men det som störde va ju att mekanikens främre landställsfästen var längre fram än skalets landställsfästen. Så jag började titta på riktiga helikoptern var landstället egentligen ska vara. Det visade sig att landställsarmarna var allt för nära varandra och inte alls på rätt ställen på skalet om man ser från sidan. Så jag kapade ut botten och gjorde om framtill så att landstället blir på rätt ställe på skalet och bakre ska flytts en bit fram för att det ska bli rätt, men det hoppar jag över, för lite att bry sig om.

    Batteriplacering
    Nu kunde jag montera ihop bakre delen av skalet (huvuddelen) och även montera in mekaniken och sätta fast landstället. Efter att ha torrmonterat ihop allt så märkte man snabbt att batterihyllan inte går att använda för batteri längre, batteriet får inte rum ett dugg. Så jag går in för samma lösning här som med min andra 500-size skalaheli, två batterier på sidan. Och på denna heli får ackarna hur bra rum som helst på sidorna och de går att justera bak-fram hur bra som helst för tyngdpunktens skull. Så det hela blir rätt smidigt ändå: Sätter i ackarna, på med nosen, på med växelhus-locket och flyg.

    Måste hitta nåt sätt att få nosen och växelhus-locket fast och loss smidigt med flärpar för att rikta in plus magneter och drag-lås för att grejerna inte ska lossna under flygning.

    Om man ser från sidan så kan man även kapa bort det mesta framtill av mekaniken i cockpit ifall man vill lägga in interiör, men vindrutan = inte fönster, så hm, inte nu.

    Det har varit nån metanol-mekanik i skalet förr, därav lite andra hål och stort hål för ventilation. Gjorde såna här säten bak (och fram) för att få mekaniken på rätt höjd inne i skalet så det ser bra ut utifrån och för att mekanikens bom ska bli centrerad i skalets bom. Det är träskruvar underifrån på nedre alu-plattan och ovanifrån på övre aluplattan. Ska även sätta in gummimatta mellan så vibrationer och "skal-resonans-brum-och-oljud" kan fås bort.
    IMG_4307.JPG

    Här ses sätet fram samt att jag flyttat fram landstället jag nämnde om ovan. Och man får bra rum med batterier på sidan om sätena så att de inte heller syns utåt. Skalet måste även fästas i sidled högre upp så att skalet inte vobblar av och an vänster-höger för då kommer huvudrotor-stag mm att ta i växelhus-locket.
    IMG_4312.JPG

    Nosen till vänster, utsågad del i botten som ska fästas i huvudskalet till höger. Bara att skjuta på nosen efter man satt in batterierna och anslutit dem.
    IMG_4311.JPG

    Sen när nosen är på så kan man sätta på växelhuslocket och allt får rum utan att ta i, typ.
    IMG_4310.JPG

    Ser man rakt från sidan, om man linjerar upp bakre fönsterkanterna så kan man ta bort det som syns av mekaniken, OM man vill fixa dit en cockpit för mer skalalikt utseende.
    IMG_4309.JPG

    Undertill har jag lagt ett rött streck där hålen för landstället förr var, såg inte klokt ut, helikoptern såg ut som en hund där nån bundit ihop alla fyra benen.
    IMG_4306.JPG

    Här ser man att ackarna bra får rum i skalet och flyttbara fram-bak för att justera CG.
    IMG_4305.JPG

    Så här ser den ut nu från sidan, klart mer skalalikt, fast landstället liknar inte ett dugg, men det går att byta ut senare om jag får för mig det. Det är för högt, är ett Raptor 50-ställ, är för tjockt, för korta rör, osv.
    Men denna heli är inte super-skala från början ändå, så look-a-like duger långt. RC-skala-helikoptrar är rullande projekt om man nu är lagd åt det hållet.
    IMG_4304.JPG

    När mekaniken är anpassad till skalet så det sitter fast, så ska jag ge mig på stjärten. Skalets bom är för lång så den måste kapas och göras om lite på änden. Jag har även funderat på svänga riktningen på huvudrotor och stjärtrotor, men då kommer stjärtrotorarmen att behöva spegelvändas så jag måste kolla hur det går. Dvs att stjärtrotorn kommer på rätt sida av skalet.

    När stjärten är klar så ska jag fixa till nosdelen och växelhus-locket så att de passar, för nu är passformen hemsk! Under resan ska jag även få till FBL med annat gyro.

    Och sen måste jag placera ESC samt mottagare så kablaget kan hamna på bra ställen.

    Men vilken heli ska jag efterlikna? Finns ju ingen på Åland vad jag vet (?) och den som fanns förr på Åland vet jag ingenting om heller. Så en svensk eller finsk avbild hade varit roligast. Förslag?

  5. #15
    Anpassning av skalet fortsätter...

    Skalet hade som tidigare sagt inte så bra passform i skarvarna mellan huvuddel (kroppen), framdel (nos) och dogbox-lock (övre delen). Dels var det för mycket material på vissa ställen där ytorna ska ligga emot varandra så det måste slipas ner för att delarna ska passa ihop. Även slipa ner kanterna så det blir rakt och inte kurvigt som det var för att få bort glipor. Så nu passar framdelen ihop med huvuddelen så att jag kan börja fixa skruvarna som håller ihop dem. Skruvar? Jo, jag kom på att jag inte behöver ta bort framdelen för att byta batteri, det är så stora fönster, utan "glas" så man kan kommer bra åt att sätta in batterierna den vägen. Här på bilden ses några av hålen jag redan borrat och så håller jag på limmar fast en av plywoodbitarna bakom. Skruvarna är små insex-skruvar med metallgänga. Skulle det börja slira så i med lim bara och dra nya gängor.
    IMG_4375.JPG

    Ser man på bilder av en Jet Ranger så har dom inte rundade hörn på alla fönster. Så det slipar jag bort, har gjort nedre högra hörnet på detta fönster. Och den där stora sluttande kanten nere i vänstra hörnet existerar inte ens, så den ska bort. 15 hörn kvar att slipa ner.
    IMG_4376.JPG

    På bommen finns de två stabilisatorerna (de är upp och ner jämfört med en vanlig flygvinge för de ska pressa ner stjärten när man flyger framåt. Jag har sett olika lösningar på hur folk har fäst dem och då har de flappat och lossnat osv, men jag tycker min lösning funkar bättre, kanske inte helt ny? En pianotråd rakt igenom bommen. Inne i bommen är dock mekanikens bom, så pianotråden måsta böjas som en båge i mitten före jag sköt in pianotråden, blev hur bra som helst. Limmar fast i senare skede efter målning.
    IMG_4377.JPG

    Just det ja, jag placerar stjärtrotorn på rätt sida av skalet. Jag vet inte varför RC-helikoptrar har stjärtrotorn på höger sida. Därför är staget på ovansidan. Så det jag måste göra är att vända stjärtrotorbladen, vända huvudrotorbladen men även vända envägslagret i huvuddrevet samt polvända motorn och se till att remmen är roterad 90 grader åt rätt håll så allt roterar rätt väg. Stjärtservot verkar ha bra utrymme inne i kroppen.

    Detta skal är gjort för en metanol .30-helikopter och de verkar ha bra mycket längre bom än en HK500-GT/Align 500ESP (antar att 550-size är närmare 30, men en sån hade jag inte och skaffar inte heller) så jag måttade ut var det ska kapas så man får en början, kapade och då hade stjärtväxeln sin plats. Borrade hål under bommen för insex-skruven för att fästa stjärten på bommen. Bommen på en Jet Ranger fortsätter bakåt en bit, inte som ett rör, utan med en aerodynamisk form som är spetsig på änden. Så den bit jag sågade bort sågar jag slitsar i nu så jag kan trä på den igen och göra fästen så den passar dit med tre skruvar. Sen ska den kapas i rätt längd och även kapas så att jag kan sätta skum på plats som jag sedan kan slipa ner till rätt form och sen glasfiber på det.
    IMG_4378.JPG

    Osv... sen har jag en stjärtkon som liknar Jet Rangerns istället för ett öppet rör. Fenan ska monteras på rätt ställde sen också. Ska se ut så här:
    206B-rotor-blade.jpg

    Fortsättning = Få fast framdelen klart på huvuddelen med skruvarna, få fast dogbox-locket uppe på kroppen med skruvar, anpassa och bygga stjärtkonen klart och fäst med skruvar, fixa alla kanter på alla fyra fönster med runda hörn, fästa fenan bak på stjärten... sen blir det nästa funderare på vad som ska göras efter det. Jag har funderat på byta ut landstället mot en rörkonstruktion istället för dessa massiva ThunderTiger Raptor-landställ, men dom kan bytas när som helst i senare skede. På vissa bilder har riktiga helin kåpor på landstället så det "liknar" Raptorns.

    Det är ju ingen super-skala-helikopter med alla rätta mått eftersom skalet inte är skalenligt från början utan blir en helikopter som kommer likna där jag försöker eftersträva detaljer mm så det ser ut som originalet i 1:1-världen. Denna Hirobo-kropp är kompaktare än den riktiga som är lång, smal och slank med klenare bom.

    Efterlikna vilken heli?
    Jag tänkte försöka göra en kopia på en finsk Bell Jet Ranger 206. Finns olika 206 men denna liknar väl mest A eller B. Inte kollat yttre likheterna så noga än, verkar va mest motorstyrka det skiljer på för det finns konverteringspaket för den som har en riktigt Jet Ranger 206A och vill ha en 206B. Har funnits och finns ett drös Jet Rangers i Finland, men de flesta har rätt tråkiga utseenden och jag fastnade för att göra en avbild av Finska gränsbevakningsväsendets ena Jet Ranger (tror de hade sju och jag tror den sista flög 2012), dvs nån av följande (som jag vet registerbeteckningen på): OH-HRF (hittat bara en bild) och OH-HRG, OH-HRH samt OH-HRI har jag hittat massa bilder på, OM det är rätt modell. Hinner forska lite mer före jag målar. Men så här ser en av gränsbevakningens ut: https://nordicrotors.com/photos/3310

    Vad tror ni? Finns det hopp?

    Sen är det väl att slipa ner allt, grunda, fixa ytdetaljer, måla vitt, maskera och måla mörkgrönt, maskera och måla orange, applicera text och övriga detaljer... men före målning ska den flygas. När? Tja, helin har ett byggbord och det rullar på i sakta mak.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •