Smart idé! Känner igen att man ska kunna göra så nu när du säger det
Smart idé! Känner igen att man ska kunna göra så nu när du säger det
Har du kollat att bladen trackar? Dvs att hovra i huvudhöjd och kolla att bladen går i samma spår.
Även om man mäter med pitchvinkelmätaren så kan det blir lite olika under belastning. Då får man skruva på länken till ena bladet och lyfta igen och se om det blev bättre eller sämre. Märk blad + bladhållare så du kan hålla rätt på det i framtiden om du behöver ta av bladen.
Du kan också kolla att spindelaxeln är rak. Skruva av ena bladet och snurra på spindelaxeln med hjälp av skruven. Snurra motsols så du inte lossar skruven. Bladet skall inte röra sig upp och ner. Skruva på bladet igen och prova på andra sidan.
Är helin helt ny?
/N
Nicco: kollade idag och bladen ser ut att tracka fint.
Helikoptern är begagnad men bytte ut spindelaxeln i somras till en ny samtidigt som jag bytte gummidämparna och rotorbladshållarna. Har aldrig crashat med den. Men kollade försäkerhetskull så som du beskrev och det såg bra ut allt.
Flög idag och tog några skärmdumpar på de varvtalen där vibrationerna uppstår. Skickar ett mail till dig Jacob så får du gärna lägga upp skärmdumparna i tråden eftersom jag själv inte lyckas. Vibrationsanalysen är då från när jag hovrar.
Logo 700 | Logo 600SE | Logo 550 | Logo 200
Ger mig in och försöker hjälpa till lite.
Förmodligen är det huvudet och lättast är att prova det som nämnt i tråden tidigare.
Släpp loss länkarna och känn på huvudet, kolla så feathering shaft är rakt och även att bladen inte är obalanserade.
Hittar du inget där så får du gå "djupare" in i rotorhuvudet och se över lager, dämpare etc. Kanske fetta in på nytt.
Vibrationerna skulle kunna komma av resonans också då det "dubbel spikear" i loggarna. Skulle kunna vara en sån sak som att support rodsen för bommen är skadade/sitter löst. (eller att något annat sitter löst)
Logo 700 | Logo 600SE | Logo 550 | Logo 200
Skulle gissa att det är dämpgummit som spökar. Jagade samma sak o bytte allt tills jag höll på o ge upp. Efter 15-20 hårdare flights så försvann det och kom aldrig tillbaka.
Flyg i rpm som inte vibrerar ett tag, kan vara så enkelt också. 690 är en unik fågel på många sätt..
Oxy, Logo, Goblin | Vbar
Jag får ta och kika på de där dämpgummit igen. Vet det va bökigt att få dit bra så får slänga ett öga där. Tack för tipsen och engagemanget![]()