Join Helisweden on discord
Sidan 2 av 6 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 59

Ämne: Orientering, hur "ser" du på din helikopter när du flyger?

Forum-räv
    Reg.datum
    Nov 2011
    Bas är alltid bra. Man skall inte ha bråttom i denna hobby. Om pengar inte är allt så crasha på. Själv gjorde jag min första stört dyk i gräset pga att hovring inverterat inte satt så bra. Bara att nöta på de tråkiga bas övningar men lite rundflyg imellan. Bara man har roligt.
    Align T-Rex 700E V2 vbar Neo (800 tail) 813mm Edge, Align T-rex 600E Pro vbar Silverline(700 stretchkit) 625mm Radix, Align T-Rex 450L Dom vbar Neo,
    Align T-rex 450 sport (480 Tarot stretch) 350mm Radix, Blade mcpX BL pimpade och original

Aktiv användare niklas83s avatar
    Reg.datum
    Nov 2012
    Jag är ingen expert men som jag upplevt det under tiden jag utvecklats är att man lärde sig att flyga i olika lägen, framlänges, baklänges, inverterat fram och baklänges. Man vet hur helikoptern ska flygas i ett antal lägen men det finns gråzoner mellan lägena som man först inte behärskar. Sen kanske man lär sig att flyga i sidled höger och vänster samt inverterat och på något sätt vävs den befintliga kunskapen ihop och man lappar över gråzonerna som man inte tidigare behärskade med kontroll. Då kan man göra kontrollerade övergångar mellan alla typer av flygning. Vet inte riktigt om det är ett bra svar på din fråga. Som jag upplever det sker det någon typ av övergång i hur man ser på helikoptern när man börjar behärska den i alla positioner.

/Niklas
    mcpx v2, KDS 450s/sv, Compass Atom 500, T-rex 600 ESP, Spektrum DX6I

Aktiv användare peters avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Den dag man behärskar alla tänkbara lägen och riktningar i panik, då kan man känna sig säker..... Därför har jag gett upp de ambitionerna...

Aktiv användare
    Reg.datum
    Dec 2012
    instämmer, i början höll iaf jag på att tänka mig bakom helikoptern helatiden. nu tänker ja inte på de längre kör bara xd
    ang med basträning tycker ja inte alls det är att rekommendera, de blir tråkigt lätt och man blir irriterad när de inte sitter perfekt! kör på en sim ist och lek runt som en tok! funkar för mig iaf!

sen kan man öva på de "tråkiga" i ute i luften, får ju pirripirr i magen redan vid takeoff .
    + att de e vansinne att köra över sin förmåga i verkligheten.
    men en normalbegåvad person förstår ju att de e kanske inte är de bästa, sen får väl alla nerver när de kör i mindre eller mer form vilket kanske bidrar till att man inte rycker hur som hellst irl, om inte annat så kostar de ju att krascha.
    nyckeln till fram gång? inom helli- Kaliber snus.

Citat Ursprungligen postat av StureBergdahl Visa inlägg
    Man kan faktiskt tala med en som flyger och spakar. Anledningen till att man kan det är MUSKELMINNE!
    Jag kan inte prata med någon och flyga samtidigt. Kommer någon och börjar prata måste jag ställa mig och hovra typ.

Aktiv användare Hunters avatar
    Reg.datum
    Aug 2013
    Känner igen det där . När jag började med helikoptrar och flög med dubbelkommando för första gången så sa han jag flög med efter ett tag att nu börjar du bli kontaktbar när man svarade när han pratade med mig .
    Helikoptrar: Align 450L Dominator 6s, Blade mCPX BL.
    250 Quads: Blackout mini h, ZMR 250 3D.
    Radio: JR XG14E. Sim: neXt.

Att bara titta på helikoptern och försöka föreställa sig att man sitter i den funkar nog ett tag, tills man kommer till manövrar som inte går att göra med en fullskalahelikopter (vilket med en rc heli inte tar jätte lång tid).

Så som det redan är sagt så är det muskelminne och reflexer det handlar om, att koppla det man ser till att automatiskt dra spakarna, åt rätt håll och lagom mycket, utan att tveka. Allt handlar om att träna in alla möjliga orienteringar, vilket också är en träning som aldrig blir färdig eftersom det i princip finns oändligt många olika orienteringar. Att det ändå går att flyga beror på att helikoptern rör sig, så man behöver inte stanna i ett obekvämt läge särskilt länge om man kan tillräckligt många "nyckelorienteringar", där man har full koll på hur man ska styra. Det räcker dock inte att bara kunna massa orienteringar för vissa manövrar (t.ex. piroflip) går alldeles för snabbt för att synen ska hinna med så då måste hela spakrörelsen eller "mönstret för manövern" finnas i muskelminnet.

Vart jag faktiskt "tittar" på helikoptern när jag flyger varierar lite. Oftast tittar jag på helheten men det skiljer sig lite beroende på vilken typ av manöver jag gör. I tic-tocs tittar jag på hela helikoptern, alltså ingen speciell del, med undantag av snabba piro tic-tocs där jag fokuserar mest på nosen(detta pga sättet jag tränade in den manövern på). I piroflippar tittar jag på mitten av rotordisken och på slutet av tailen. När jag flyger lågt dock(läs väldigt lågt) fokuserar jag i princip bara på den del som är närmast marken och hur stort avståndet mellan marken och helikoptern är, resten av helin ser jag bara i periferiseendet.

Allt det här är väldigt teoretiskt och någonting som kommer med tiden utan att man behöver tänka på det.

Men för att ge dig ett konkret tips på hur du kan bli säkrare är försöka tvinga dig själv till att flyga manövrar och orienteringar som du inte är helt bekväm med och tvinga dig att träna på dom tills du blir det (i simmen först, och sen långsamt i verkligheten). Se bara till att du gör manövern rätt innan du "slutar tänka på hur du gör den", annars är det lätt att du, när du repeterar, tränar in ett felaktigt "mönster" eller en "ovana" som sen blir mycket svårare att bli av med än vad det hade varit om du tränat in det rätt från början.

Mvh Freddan

Forum-räv Impellers avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Efter x-antal lyckade flygningar senaste tiden så fösvann min Align700:a i ett fält med gräs.. och i den enklaste manövern som man gjort tusen gånger.. tappade bort den då jag blev "störd" av vad jag trode var en person som närmade sig. Insåg mitt fail som tappade focus en halv sekund. Men allt gick bra och Helin dök upp från stråna på fältet. Landade och gjorde en besikning och flög vidare.

Idag fick min mamma testa simulatorn och jag skulle visa några enkla manövrar, och till min förskräckelse så var jag skitkass på det då det var så länge sedan jag övade det:/ Så träna in alla basic är nog fan ingen dålig idé
    What the fuck is WTF?

What Freddan said.
    Tänkte skriva ett längre svar men han summerade upp hur även jag ser på det hela.

I de flesta manövrar kollar jag på helheten. Detta efter att ha lärt mig manövern i simmen och repeterat in ett muskelminne.
    Men i vissa manövrar fokuserar jag på vissa delar av helin. I tex pirotictocs kollar jag på nosen och i piroflips kollar jag på själva mitten av rotorhuvudet.

Jag tror heller inte det är någon vits med att tänka på hur man ska titta på helin. Det kommer naturligt. Träna på så många orienteringar du kan (finns oöndligt) och pressa dig själv att ta dig utanför din comfort zone så kommer du utvecklas. Om du kan en manöver åt ett håll - försök gör den i så många varianter som möjligt.

Man blir aldrig fulllärd!

Mvh/Daniel

Forum-räv
    Reg.datum
    Jan 2012
    Tack Freddan och Daniel.

Precis som Ekans inlägg bekräftar ni att jag är på rätt spår i min träning. Jag vet så väl att muskelminnet är A och O, men ville höra det från er som flyger på hög nivå. En sak mindre att fundera över, bara att nöta på.

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
    If you haven't grown up by 50..
    You don't have to.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •