Join Helisweden on discord
Sidan 6 av 6 FörstaFörsta ... 456
Resultat 51 till 59 av 59

Ämne: Orientering, hur "ser" du på din helikopter när du flyger?

Forum-räv heliflygs avatar
    Reg.datum
    Jun 2012
    Host, lyfter en gammal tråd.
    Jag gnällde lite i tråden "Spaka med tummarna?" om att jag är avensjuk på dom som kan förflytta sig till helikoptern. Jag måste öva många timmar på varje rörelse.
    Då svarade Joslan, Låter ändå rätt så avancerat. Fick tips via nätet att antingen följa nosen eller tailen, så oavsett hur Helin snurrar så vet man hela tiden hur nosen/tailen kommer att reagera vid input.
    Vad konkret det blev helt plötsligt. Var det så lätt att förflytta sig?

I mitt fall är ju tailen totalt svart, så följa nosen blev ju valet. Om man är nybörjare, så är detta det bästa tips jag någonsin fått. Problemet är ju alla muskelminnen jag övat in. När jag nu försöker flyga "med nosen" funkar det om jag är på helspänn, men blir totalfjasko när jag kopplar av. Jag ska dock fortsätta med detta ett tag, för jag har inte tid att vänta i flera år till för att lära mig att flyga åt alla håll. Min hjärna är ju inte ung längre. Detta verkar ju vara den rätta genvägen. Skulle gissa att många gör detta utan att ha funderat på det. Jag kommer att återkomma hur det fungerar för en som flugit ett tag.
    PS. Jag flyger i Simulatorn nu
    Logo 600SX NEO, Logo 500 NEO, Logo 480 Xxtreme NEO, GAUI X3 Mini Vbar, Vbar Control

Reg.datum
    Jun 2012
    Citat Ursprungligen postat av heliflyg Visa inlägg
    Host, lyfter en gammal tråd.
    Jag gnällde lite i tråden "Spaka med tummarna?" om att jag är avensjuk på dom som kan förflytta sig till helikoptern. Jag måste öva många timmar på varje rörelse.
    Då svarade Joslan, Låter ändå rätt så avancerat. Fick tips via nätet att antingen följa nosen eller tailen, så oavsett hur Helin snurrar så vet man hela tiden hur nosen/tailen kommer att reagera vid input.
    Vad konkret det blev helt plötsligt. Var det så lätt att förflytta sig?

I mitt fall är ju tailen totalt svart, så följa nosen blev ju valet. Om man är nybörjare, så är detta det bästa tips jag någonsin fått. Problemet är ju alla muskelminnen jag övat in. När jag nu försöker flyga "med nosen" funkar det om jag är på helspänn, men blir totalfjasko när jag kopplar av. Jag ska dock fortsätta med detta ett tag, för jag har inte tid att vänta i flera år till för att lära mig att flyga åt alla håll. Min hjärna är ju inte ung längre. Detta verkar ju vara den rätta genvägen. Skulle gissa att många gör detta utan att ha funderat på det. Jag kommer att återkomma hur det fungerar för en som flugit ett tag.
    Lite kort tid att redan återkomma, men jag lyckas inte alls. Så, nu har jag övat på att flyga runt inverterat utan att lyckas "flyga med". När jag nu bara skulle flyga lite vanligt, så gick det fullständigt åt fanders. Ska ut och flyga IRL i morgon. Blir spännande
    Logo 600SX NEO, Logo 500 NEO, Logo 480 Xxtreme NEO, GAUI X3 Mini Vbar, Vbar Control

Aktiv användare
    Reg.datum
    Jan 2014
    Citat Ursprungligen postat av heliflyg Visa inlägg
    Boom... det är nötning, nötning, nötning som gäller...

Det är tråkigt på fältet också, dvs jobba så hjärnan korrigerar utan att man funderar på det, måste man tänka så ligger man efter. Så håvring i alla orienteringar tills man gör det i sömnen, sen piruett upprätt och inverterat o börja köra "piro-travels"...

Till slut så sitter korrigerandet när man kan flyga runt utan att sluta rotera...

Sen om man kollar nos eller tail, det beror på, ska jag starta en piro flip uprätt är det tailen jag är intresserad av vart den är, och när det ska ur inverterade så är det nosen som bestämmer när det är dags att påbörja flippen...

Att inte bli "förvirrad" i alla orienteringar är nötande bara... perfekt jobb för simulatorn....

Edit: Poängen är att om man kliver förbi steg som håvring i samtliga orienteringar så saknar man en grund när man vill gå vidare och det gör saker o ting svårare...
    Senast redigerat av livan75 den 2016-02-08 klockan 09:50.
    Oxy 285 AR7200BX, Koby40, HKII-2216-16 450L VX1e, HW50v3, HK 2520-1880 Goblin 570 VX1n, Jive 80+HV, HKIII-4025-550
    Lynx Team Pilot / Oxy Field Rep

Reg.datum
    Jun 2012
    @livan75, jag tror inte att du har förstått mig fullt ut.
    Jag har i ett par månader nu övat inverterat. Eller, även flera månader även förra året både i simulatorn och IRL, fast då bara nos in. Först mycket riktigt hovring i alla riktningar och sedan nu åttor. Under hela denna tid har jag inte flugit rättvänt. Så, när jag nu skulle flyga rättvänt blev det knas när jag flög. Detta har jag givetvis haft full kontroll på (även i sömnen som du nämner).
    Så, hade jag flugit med att "vara med" i helikoptern, så hade det inte blivit detta knas. Dessutom hade träningen inverterat gått mycket fortare om jag "åkt med " i helikoptern.

Träningen kommer man aldrig ifrån, men att flytta sig till helikoptern är mycket enklare om man gör det från början. Å, bara nötning fungerar inte något vidare. Inte för mig i alla fall. Jag har nött i 8 år nu

Mina lugna fina piruetter är borta. Får hoppas att jag snabbt hinner öva upp dom igen.

Edit, glömde att tacka dig för att du försöker hjälpa mig
    Senast redigerat av heliflyg den 2016-02-08 klockan 19:51.

Aktiv användare
    Reg.datum
    Jan 2014
    Aha, då förstår jag...

Ju mer bekväm man blir med orienteringarna desto mer kan man jobba på att växla mellan dom. Jag känner igen det där att man övar något i en orientering sen när man växlar tillbaka, med nötning menar jag bara att man kör sim (eller för den delen på riktigt) och övar.

Sen att man spenderar lite tid varje gång med grunderna tills man inte längre funderar vilket håll den pekar eller om det är upprätt eller inverterat. I simmen kan man ju pusha sig lite också, jag kraschar för ett litet lands BNP i veckan i den
    Oxy 285 AR7200BX, Koby40, HKII-2216-16 450L VX1e, HW50v3, HK 2520-1880 Goblin 570 VX1n, Jive 80+HV, HKIII-4025-550
    Lynx Team Pilot / Oxy Field Rep

Forum-räv vic2007s avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    nose/tail/ huvud rotor disk titta jag mest

heliflyg

strunta i träna alla håll det behöver inte.
    strunta i invertera
    du får backa många steg om inte det gå framåt.

kör låg varm, väldig lugn och snäll.
    - börja med runt flygning, typ cirkel flygning
    - göra åttor

du behöver komma igång basic

eller online next cgm med mig när du har tid
    NeXt CGM = Gaui * Mikado * SAB * XLpower

Reg.datum
    Jun 2012
    Citat Ursprungligen postat av vic2007 Visa inlägg
    nose/tail/ huvud rotor disk titta jag mest

heliflyg

strunta i träna alla håll det behöver inte.
    strunta i invertera
    du får backa många steg om inte det gå framåt.

kör låg varm, väldig lugn och snäll.
    - börja med runt flygning, typ cirkel flygning
    - göra åttor

du behöver komma igång basic

eller online next cgm med mig när du har tid
    Bistra sanningen, men det som försvann måste tillbaka igen. Nu börjar det komma tillbaka igen, men inte fullt ut. Det får bli några kvällar med "vanlig" flygning.
    Hade 8 batterier med mig i söndags när jag flög IRL. Det var nervöst, men fungerade hyfsat. Vid 6-7 flygningen flög jag runt utan att spaka fel (tänkte inte), men hakade till några gånger vid sista flighten. Nu känner man direkt när det blir tokigt, så det rättas ju till snabbt, men känns irriterat att man glömt "att cykla". Den som skulle se mig som inget kan, skulle nog tycka att jag var duktig. Lite loopar och flippar och lite hovring inverterat nosin. Men, jag som spakar känner att det inte är kontroll. För några månader hade jag full kontroll på dessa moment.

Bara att kämpa på med vanlig flygning så att jag är tillbaka fullt ut med första grunden igen.

Aktiv användare Flufs avatar
    Reg.datum
    Jun 2014
    Som sportflygare som bara gör enklare manövrar så "sitter jag i cockpiten" när jag flyger och således blir min flygning mer som en riktig helikopter än galna 3D manövrar. Men jag är OK med det, gillar stor sportflygning framför tight aggressiv flygning.
    Heli - HK450, Trex450(skala), Gaui X4(skala), Gaui 550, Trex 600, TDR 700
    Flygplan - En massa olika el, EPO, EPP, balsa kit och ARF, fpv seglare mm
    FPV - 5.8GHz FatShark via 600TVL , GoPro eller Mobius, 250mW. Attitude SD

Användare
    Reg.datum
    Apr 2015
    Hmm... Nu blir jag fundersam på hur jag gör och framförallt hur mina inställningar är

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •