Join Helisweden on discord
Sidan 1 av 6 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 59

Ämne: Orientering, hur "ser" du på din helikopter när du flyger?

Forum-räv
    Reg.datum
    Jan 2012

Orientering, hur "ser" du på din helikopter när du flyger?

Ända sedan jag började flyga har jag, likt många andra, förundrats över de som kan flyga avancerat. Med avancerat menar jag flygning av typen 3D eller F3N. Mitt "problem" är att jag ofta spakar fel och tappar orienteringen alldeles för lätt, speciellt när jag flyger inverterat.

Jag skulle vilja fråga er som kan flyga avancerat hur ni ser på er helikopter när ni flyger? Svårt att formulera frågan, men sitter alla manövrer i muskelminnet eller är ni ett med helikoptern på något vis och orienterar er genom att titta på helin? Jag minns när jag körde RC-buggy, då lärde jag mig att hela tiden se bilen bakifrån, oavsett vilken vinkel den befanns sig i. Ganska enkelt att lära sig eftersom en bil endast rör sig i två dimensioner.

Konstiga frågor kanske..
    Senast redigerat av Matwes den 2013-09-04 klockan 19:04.
    If you haven't grown up by 50..
    You don't have to.

Forum-räv Dannys avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Blog Entries
    3
    Citat Ursprungligen postat av Matwes Visa inlägg
    sitter alla manövrer i muskelminnet
    är ni ett med helikoptern på något vis
    titta på helin?
    skulle vilja påstå att det är lite alla de där, främst nöta in i ryggmärgen men det är ju genom muskelminne och synminne typ
    Hammerhill Bikers

Forum-räv
    Reg.datum
    Nov 2011
    Är nybörjare själv och som danny skriver. Försöker vara inne i helin med tanken men ibland är framrutan öppen och jag flyger ut Bara att nöta in i muskelminnet och se hela klart. Svårt men kanske man lär sig någongång. Tränätränaträna flygaflygaflyga.
    Align T-Rex 700E V2 vbar Neo (800 tail) 813mm Edge, Align T-rex 600E Pro vbar Silverline(700 stretchkit) 625mm Radix, Align T-Rex 450L Dom vbar Neo,
    Align T-rex 450 sport (480 Tarot stretch) 350mm Radix, Blade mcpX BL pimpade och original

Forum-räv heliflygs avatar
    Reg.datum
    Jun 2012
    Jag kan inte flytta mig till helikoptern och vara ett med den. Därför måste jag nöta in rörelserna, vilket när man flyger sällan gör att man aldrig kommer någon stans i utvecklingen. Nu när jag flugit några dar, så kommer jag ihåg och får in rörelserna. Det är första gången sedan jag började, som jag flyger utan att behöva tänka hur jag ska svänga. Nu är jag inte ens på väg uppochner, men det är nu bara att fortsätta att nöta in fler rörelser.
    Vad jag tittar på beror på ljuset. Ibland är det bladen, ibland ser jag helikoptern bra. Men när jag övat tillräckligt, så "vet" jag hur den ligger i luften. Detta gör att jag inte kraschat på länge, fast att jag övat på dom svängar som inte flyter bra.
    Nu kommer jag strax vända den uppochner, och då kanske jag kraschar igen tills det flyter på bra. Men, jag kommer bara att öva en sak i sänder. Jag har märkt att det inte lönar sig att skynda på med övningarna. Bli klar med en sak i sänder och kör dom sedan ihop.
    Då "känner" man hur den ligger i luften.
    Logo 600SX NEO, Logo 500 NEO, Logo 480 Xxtreme NEO, GAUI X3 Mini Vbar, Vbar Control

Forum-räv Langeluss avatar
    Reg.datum
    Feb 2012
    Har inte reflekterat över det så mycket.. jag bara flyger så brukar det ge sig själv

Sent from HTC Incredible S Tapatalk 2

Forum-räv
    Reg.datum
    Jan 2012
    Citat Ursprungligen postat av Langelus Visa inlägg
    Har inte reflekterat över det så mycket.. jag bara flyger så brukar det ge sig själv
    Jag var rädd för det svaret...
    You don't have to.

Jag förstår vad du menar men kan inte förklara hur jag håller koll på helin

Dock så hade jag samma problem som du tidigare och ofta så var detta ett störningsmoment som gnagde i bakhuvudet. För min del så tror jag att det sitter mycket inlärt i muskelminnet men samtidigt har det med att göra om man kan hantera helin i alla dimensioner.
    Det tipset jag kan ge är att nöta in alla "basövningar" som hovring åt alla 4 hållen ink inverterat och även kunna flyga obehindrat framåt/bakåt, upprätt och inverterat. När man kan detta så "gör det inte så mycket" om man tappar bort sig lite för man kan i regel "hitta" helin och rädda situationen.

Vet själv att det var en lättnad när jag kunde hovra/flyga åt alla håll för då kan man hantera helikoptern på ett helt annat sätt och man kan rädda helin oavsett hur den hamnar. Dock så kan man få hjärnsläpp och spaka ner skiten i backen ändå
    Daniel Ekström

Aktiv användare
    Reg.datum
    May 2012
    Citat Ursprungligen postat av Langelus Visa inlägg

Sent from HTC Incredible S Tapatalk 2
    Man kan faktiskt tala med en som flyger och spakar. Anledningen till att man kan det är MUSKELMINNE!

Forum-räv
    Reg.datum
    Jan 2012
    Citat Ursprungligen postat av EKAN Visa inlägg
    Jag förstår vad du menar men kan inte förklara hur jag håller koll på helin

Dock så hade jag samma problem som du tidigare och ofta så var detta ett störningsmoment som gnagde i bakhuvudet. För min del så tror jag att det sitter mycket inlärt i muskelminnet men samtidigt har det med att göra om man kan hantera helin i alla dimensioner.
    Det tipset jag kan ge är att nöta in alla "basövningar" som hovring åt alla 4 hållen ink inverterat och även kunna flyga obehindrat framåt/bakåt, upprätt och inverterat. När man kan detta så "gör det inte så mycket" om man tappar bort sig lite för man kan i regel "hitta" helin och rädda situationen.

Vet själv att det var en lättnad när jag kunde hovra/flyga åt alla håll för då kan man hantera helikoptern på ett helt annat sätt och man kan rädda helin oavsett hur den hamnar. Dock så kan man få hjärnsläpp och spaka ner skiten i backen ändå
    Tack, det var ungefär detta svaret jag hoppades på att få. Det betyder att jag trots allt är på rätt väg.
    Har backat några steg och tränat hovring och basflygning senaste tiden, både upprätt och inverterat.
    You don't have to.

Det blir lätt att man slarvar med basövningarna eftersom dom är lite tråkiga
    Daniel Ekström

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •